Virke

Svekket kjøpekraft vil ramme handelen i 2023

Del

Virkes prognoser tilsier at vi vil bruke omtrent like mye penger neste år, men få mindre igjen for dem. Særlig byggevare, møbler, elektronikk og andre kapitalvarebransjer vil merke at forbrukerne får svekket kjøpekraft.

Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.

Ettervirkninger av pandemien, krig i Europa og geopolitiske spenninger, energikrise, stigende renter og synkende forbrukertillit rammer økonomien i store deler av verden, og mange av konsekvensene slår rett inn i handels- og tjenestenæringen.  

– Usikkerheten er større enn på lenge, og det er vanskelig å spå fremtiden. Det vi likevel kan si ganske sikkert, er at 2023 vil bli et turbulent år. Forbrukerne vil få mindre igjen for pengene, og det rammer særlig handelen, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.  

Dagligvare og kiosk får høyest vekst 

Styringsrenta økes i de fleste land rundt oss. Mange av utfordringene i verdensøkonomien vil få mer begrenset utslag i Norge enn i mange andre land, men inflasjonsproblemet og renteoppgangen vil merkes godt også her.  

Bransjer som byggevare, møbler og elektronikk vil nooppleve svakere etterspørsel. Virke forventer omsetningsnedgang på henholdsvis 7, 5 og 5 prosent for disse bransjene.  

På den andre siden forventer Virke at dagligvare og kioskbransjen vil få høyest vekst (4 prosent), hovedsakelig på grunn av økte priser på mat og drikke. Haartveit forventer volumnedgang «over hele fjøla».  

– Det store spørsmålet er om forbrukerne vil bruke mer av pengene de sparte opp under pandemien. Mange la seg opp betydelige reserver i denne perioden, og hvis flere bruker mer av dette vil neste år bli lysere enn fryktet for handels- og tjenestenæringen, sier Haartveit 

Netthandelsveksten stopper opp 

Normaliseringen av forbruksmønsteret fortsetter fra forrige kvartal. Vi kommer til å kjøpe mer tjenester enn varer, og grensehandelen vil fortsette å øke. 

Den eventyrlige netthandelsveksten som fant sted under pandemien har stoppet opp, og veksten i netthandelen vil være beskjeden også i 2023 – riktignok fra svært høye nivåer.  

– Vi ser at de rene netthandelsaktørene mister markedsandeler, mens aktørene som er til stede både fysisk og på nett har styrket seg. Mange høster nå fruktene av den digitale omstillingen de gjorde under pandemien. Kundene forventer at butikkene leverer en sømløs handleopplevelse, sier Haartveit 

Presentasjon på Virke Arena: Sjeføkonom i Virke, Lars Haartveitpresenterer konjunkturtallene på Virke Arena torsdag 22. september kl. 1600. Presse kommer gratis inn og kan melde seg på via denne lenken. 

Kontakter

Bilder

Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.
Last ned bilde

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer. 

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom