Svakere resultat for TINE Gruppa
– Kombinasjonen av sterk importvekst, bortfall av jarlsbergeksport, endringer i forbruksmønstre og sterk subsidiering av konkurrenter er alvorlig for norsk melkeproduksjon og TINE. Vi har iverksatt en rekke tiltak som skal bedre lønnsomheten og forventer effekter av dette i 2020, sier konsernsjef Gunnar Hovland.
Salgsinntektene for TINE Gruppa i andre tertial var 7 891 millioner kroner, en vekst på 2,2 prosent sammenlignet med andre tertial 2018. Veksten i salgsinntekter kommer i hovedsak fra ytterligere oppkjøp av eierandelene i Lotito Foods i USA som nå er et datterselskap i TINE Gruppa. TINE Gruppas salgsinntekter justert for endring i valuta eksklusive Lotito Foods endte omtrent på samme nivå med samme periode i fjor.
Det var verdivekst i den norske meierivirksomheten, men den negative volumutviklingen på de store kategoriene tar bort denne effekten. Utover volumnedgang i de største meierikategoriene og langt lavere iskremsalg, ble driftsresultatet i perioden negativt påvirket av noe økte kostnader blant annet knyttet til høy melkeinngang i starten av tertialet. Hittil i år er driftsresultatet på 931 millioner kroner, 337 millioner kroner svakere enn samme periode i fjor.
– Derfor gjennomfører vi forbedringstiltak med mål om å redusere kostnadene med minimum 1 milliard kroner og nedbemanning med 400 årsverk. I tillegg kommer en rekke tiltak for styrke vekst og konkurransekraft fremover, sier Hovland.
Internasjonalt
Salgsinntektene for Meieri internasjonalt var 1 173 millioner kroner i andre tertial 2019, en økning på 30,9 prosent i forhold til andre tertial 2018 (24,3 prosent vekst justert for endring i valuta). Dette skyldes oppkjøpet av eierandelene i Lotito Foods i USA, som nå er et datterselskap til Norseland Inc.
Annen virksomhet
Salgsinntektene for Annen virksomhet ble 1 155 millioner kroner i andre tertial, en reduksjon på 9,0 prosent i forhold til andre tertial 2018. Hittil i år var salgsinntektene 4,4 prosent svakere enn samme periode i 2018. Dette skyldes i hovedsak betydelig lavere iskremsalg sommeren 2019, sammenlignet med rekordsalget i 2018.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt
Tel:482 30 994 (ikke SMS)presse@tine.noBilder
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.