Svak prisnedgang i en krevende periode

Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfri drikke gikk ned med 0,3 prosent fra februar til mars 2020. I samme periode holdt prisen på varer og tjenester seg stabil.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

− Opptakten til påske har vært annerledes enn det pleier i år, også for dagligvarebransjen. Likevel ser vi at prisene på mat og alkoholfri drikke går ned fra februar til mars 2020, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Matprisene følger vanligvis et fast mønster gjennom året. Prisene går vanligvis ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart, og justerer seg opp i andre perioder.

− Fokuset til butikkene har vært å sikre en trygg handel for både kunder og ansatte, der gode smitteverntiltak prioriteres høyt. Også i butikkene er det viktig at folk følger helsemyndighetenes råd om avstand til andre. I tillegg har det vært viktig å unngå hamstring. Selv om det derfor ikke har vært en tradisjonell priskrig, gjør konkurransen mellom kjedene at matvareprisene likevel gikk ned, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22.000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.