Svært lav kjennskap til 5G hos forbrukerne
I Deloittes årlige rapport «Deloitte Digital Consumer Trends», kommer det frem at norske og nordiske forbrukere har lite eller svært begrenset kjennskap til 5G.
- I Norden har vi noen av de mest sofistikerte digitale forbrukerne, men de store forventningene som er skapt til 5G har ikke nådd helt ut og hjem til folk, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge.
Deloitte har spurt 5000 personer i Norden, deriblant 1000 nordmenn, om deres digitale forbruksvaner og mobilbruk.60 prosent av de spurte i Norge svarer at de ikke vet nok om 5G.
Misforståelser om og liten tillit til 5G
- Norske forbrukeres kjennskap til 5G er svært lav, og vi ser at feiloppfatninger om 5G fortsatt er til stede hos en god del nordmenn, sier Gullaksen, og viser til at 15 prosent av de spurte oppgir at de tror det er helserisiko knyttet til 5G.
Det er omtrent 6 prosent av de nordiske fobrukerne som oppga å allerede bruke 5G da de ble spurt. 37 prosent av disse var iPhone-eiere. Men 5G ikke var rullet ut på iPhone da undersøkelsen ble gjennomført.
- Det kan være flere grunner til den begrensede kjennskapen blant forbrukerne: enten har de ikke satt seg inn i mulighetene eller så ser de ikke nytten. Uansett er dette noe både teleoperatørene og myndighetene må adressere når de skal forsterke den digitale grunnmuren for Norge, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge.
Dataene indikerer også at mindre enn halvparten av de nordiske respondentene (44 prosent) tror at 5G vil føre til bedre mobiltilkobling.
Sosial livline
Det er tiende året Deloitte gjennomfører denne digitale forbrukerundersøkelsen. Blant nøkkelfunnene er også:
- Smarttelefonene er blitt en livline i pandemien, og en måte å opprettholde sosial kontakt til tross for fysisk sosial distansering: Mer enn 40 prosent av nordmenn oppgir at de har brukt bruker smarttelefonen mer under pandemien (“litt” eller “mye mer”).
- Mediebruken har endret seg radikalt under pandemien, og endringene kan bli permanente: 32 prosent av norske forbrukere oppgir at de har lest mer nyheter på nett, 32 prosent har økt sosiale medier-konsumet.Over halvparten av begge grupper forventer at de vil beholde disse vanene også fremover.
- Strømmetjenestene fester også grepet om det norske publikum: 34 prosent av nordmenn som oppgir at de har økt sitt strømmeforbruk som følger av korona. I Norden oppgir i snitt 26 prosent er tallet at de streamer mer filmer og serier enn før.
- Netflix har fortsatt en sterk posisjon: 61 prosent oppgir at de har tilgang til et strømmeabonnement. Av disse, har 87 prosent oppgitt at de har tilgang til Netflix. MenNetflix utfordres samtidig av nye tjenester som Disney+ og et prispress.
Har du spørsmål til undersøkelsen?
Kontakt
Partner, Consulting
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noFrode Vik JensenPartner
Tel:+47 995 95 000fvikjensen@deloitte.noBilder
Lenker
Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Slik blir året i TMT-sektoren: Økende bruk av podkast og omsetningsrekorder innen elitesport for kvinner. Klare reguleringskrav for generativ AI vil gjøre det enklere å investere i teknologien.26.1.2024 13:46:00 CET | Pressemelding
I Deloittes årlige rapport, TMT Predictions identifiserer vi utviklingstrekk innenfor teknologi, media og telekommunikasjon, og ser på hvordan disse kan påvirke næringslivet.
Deloitte signerer langsiktig avtale med Norges idrettsforbund5.12.2023 09:03:53 CET | Pressemelding
Deloitte og Norges idrettsforbund inngår partnerskap med varighet til 2032. Samarbeidet er en forlengelse av Deloittes internasjonale samarbeid med IOC. Sammen skal partene jobbe på lag for en bedre fremtid.
Kostnadsøkning sender norske strømmekunder på flukt24.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Med stigende produksjonskostnader, kundefrafall og flere som deler abonnementer, vil strømmebransjen merke at kundene har mindre å rutte med. Det viser en fersk Deloitte-undersøkelse som gir ny innsikt i nordmenns digitale forbruksvaner.
Pixii kåret til landets raskest voksende teknologiselskap9.11.2023 12:39:36 CET | Pressemelding
Det norske energilagringsselskapet Pixii AS utkonkurrerte 50 finalister og stakk av med Deloittes pris som Norges raskest voksende teknologiselskap.
Deloitte lanserer nysatsing på aktuartjenester2.11.2023 16:02:32 CET | Pressemelding
Deloitte lanserer ny satsing på aktuartjenester i Norge ved å hente den erfarne aktuaren Trond Killi som ny partner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom