Deloitte

Svært lav kjennskap til 5G hos forbrukerne

Del

Teleoperatører i Norge og Norden investerer massivt i utbygging av den femte generasjonen mobilnett (5G). Men selv om utrullingen skyter fart, henger ikke private forbrukere helt med. Det viser Deloittes nordiske rapport Deloitte Digital Consumer Trends.

Misforståelser om og liten tillit til 5G blant private forbrukere, viser Deloitte-rapport
Misforståelser om og liten tillit til 5G blant private forbrukere, viser Deloitte-rapport

Deloittes årlige rapport «Deloitte Digital Consumer Trends», kommer det frem at norske og nordiske forbrukere har lite eller svært begrenset kjennskap til 5G. 

- I Norden har vi noen av de mest sofistikerte digitale forbrukerne, men de store forventningene som er skapt til 5G har ikke nådd helt ut og hjem til folk, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge. 

Deloitte har spurt 5000 personer i Norden, deriblant 1000 nordmenn, om deres digitale forbruksvaner og mobilbruk.60 prosent av de spurte i Norge svarer at de ikke vet nok om 5G. 


Misforståelser om og liten tillit til 5G

- Norske forbrukeres kjennskap til 5G er svært lav, og vi ser at feiloppfatninger om 5G fortsatt er til stede hos en god del nordmenn, sier Gullaksen, og viser til at 15 prosent av de spurte oppgir at de tror det er helserisiko knyttet til 5G. 

Det er omtrent 6 prosent av de nordiske fobrukerne som oppga å allerede bruke 5G da de ble spurt. 37 prosent av disse var iPhone-eiere. Men 5G ikke var rullet ut på iPhone da undersøkelsen ble gjennomført.

- Det kan være flere grunner til den begrensede kjennskapen blant forbrukerne: enten har de ikke satt seg inn i mulighetene eller så ser de ikke nytten. Uansett er dette noe både teleoperatørene og myndighetene må adressere når de skal forsterke den digitale grunnmuren for Norge, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge. 

Dataene indikerer også at mindre enn halvparten av de nordiske respondentene (44 prosent) tror at 5G vil føre til bedre mobiltilkobling. 

Sosial livline 

Det er tiende året Deloitte gjennomfører denne digitale forbrukerundersøkelsen. Blant nøkkelfunnene er også: 

  • Smarttelefonene er blitt en livline i pandemien, og en måte å opprettholde sosial kontakt til tross for fysisk sosial distansering: Mer enn 40 prosent av nordmenn oppgir at de har brukt bruker smarttelefonen mer under pandemien (“litt” eller “mye mer”). 

  • Mediebruken har endret seg radikalt under pandemien, og endringene kan bli permanente: 32 prosent av norske forbrukere oppgir at de har lest mer nyheter på nett, 32 prosent har økt sosiale medier-konsumet.Over halvparten av begge grupper forventer at de vil beholde disse vanene også fremover. 

  • Strømmetjenestene fester også grepet om det norske publikum: 34 prosent av nordmenn som oppgir at de har økt sitt strømmeforbruk som følger av korona. I Norden oppgir i snitt 26 prosent er tallet at de streamer mer filmer og serier enn før. 

  • Netflix har fortsatt en sterk posisjon61 prosent oppgir at de har tilgang til et strømmeabonnement. Av disse, har 87 prosent oppgitt at de har tilgang til Netflix. MenNetflix utfordres samtidig av nye tjenester som Disney+ og et prispress. 

Har du spørsmål til undersøkelsen?

Kontakt

Joachim Gullaksen

Partner, Consulting

+47 905 34 970 

jogullaksen@deloitte.no 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Misforståelser om og liten tillit til 5G blant private forbrukere, viser Deloitte-rapport
Misforståelser om og liten tillit til 5G blant private forbrukere, viser Deloitte-rapport
Last ned bilde
Deloitte Global Digital Consumer Trends 2020 - The Nordic Cut - rapportbilde
Deloitte Global Digital Consumer Trends 2020 - The Nordic Cut - rapportbilde
Last ned bilde
Joachim Gullaksen, partner i Consulting i Deloitte Norge og ansvarlig for  rapporten Digital Consumer Trends 2020
Joachim Gullaksen, partner i Consulting i Deloitte Norge og ansvarlig for rapporten Digital Consumer Trends 2020
Last ned bilde

Lenker

Om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Dronning Eufemias gate 14
0191 Oslo

+47 23 27 90 00http://www.deloitte.no

Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.

Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 22 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.

Følg saker fra Deloitte

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Deloitte

Midt i en krise viser den yngre generasjonen mest motstandsdyktighet18.8.2020 09:00:00 CESTPressemelding

Deloitte Global Millennial Survey 2020 Deloitte Global Millennial Survey 2020 utforsker synspunktene til mer enn 27 500 millennials og Gen Zs, både før og etter starten av COVID-19-pandemien. Undersøkelsen har som formål å forstå deres synspunkter på en rekke temaer som hva de leter etter hos en arbeidsgiver, om de har de riktige kvalifikasjonene til fremtidens arbeidsliv og deres psykiske helse. Undersøkelsen kartlegger i tillegg deres syn på næringslivet, politikk, klima og pandemien. Undersøkelsen avdekker at til tross for de individuelle og personlige utfordringene millennials og Gen Zs står overfor, har de vært opptatt av større samfunnsspørsmål, både før og etter utbruddet av pandemien. Pandemien har styrket deres ønske om å bidra til å drive positive forandringer i lokalsamfunnene deres og rundt om i verden,og de fortsetter å kjempe for en verden der virksomheter og regjeringer speiler det samme engasjementet for samfunnet. Rapporten fra 2020 består av to deler. Den første delen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom