Svært lav kjennskap til 5G hos forbrukerne
Teleoperatører i Norge og Norden investerer massivt i utbygging av den femte generasjonen mobilnett (5G). Men selv om utrullingen skyter fart, henger ikke private forbrukere helt med. Det viser Deloittes nordiske rapport Deloitte Digital Consumer Trends.

I Deloittes årlige rapport «Deloitte Digital Consumer Trends», kommer det frem at norske og nordiske forbrukere har lite eller svært begrenset kjennskap til 5G.
- I Norden har vi noen av de mest sofistikerte digitale forbrukerne, men de store forventningene som er skapt til 5G har ikke nådd helt ut og hjem til folk, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge.
Deloitte har spurt 5000 personer i Norden, deriblant 1000 nordmenn, om deres digitale forbruksvaner og mobilbruk.60 prosent av de spurte i Norge svarer at de ikke vet nok om 5G.
Misforståelser om og liten tillit til 5G
- Norske forbrukeres kjennskap til 5G er svært lav, og vi ser at feiloppfatninger om 5G fortsatt er til stede hos en god del nordmenn, sier Gullaksen, og viser til at 15 prosent av de spurte oppgir at de tror det er helserisiko knyttet til 5G.
Det er omtrent 6 prosent av de nordiske fobrukerne som oppga å allerede bruke 5G da de ble spurt. 37 prosent av disse var iPhone-eiere. Men 5G ikke var rullet ut på iPhone da undersøkelsen ble gjennomført.
- Det kan være flere grunner til den begrensede kjennskapen blant forbrukerne: enten har de ikke satt seg inn i mulighetene eller så ser de ikke nytten. Uansett er dette noe både teleoperatørene og myndighetene må adressere når de skal forsterke den digitale grunnmuren for Norge, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge.
Dataene indikerer også at mindre enn halvparten av de nordiske respondentene (44 prosent) tror at 5G vil føre til bedre mobiltilkobling.
Sosial livline
Det er tiende året Deloitte gjennomfører denne digitale forbrukerundersøkelsen. Blant nøkkelfunnene er også:
- Smarttelefonene er blitt en livline i pandemien, og en måte å opprettholde sosial kontakt til tross for fysisk sosial distansering: Mer enn 40 prosent av nordmenn oppgir at de har brukt bruker smarttelefonen mer under pandemien (“litt” eller “mye mer”).
- Mediebruken har endret seg radikalt under pandemien, og endringene kan bli permanente: 32 prosent av norske forbrukere oppgir at de har lest mer nyheter på nett, 32 prosent har økt sosiale medier-konsumet.Over halvparten av begge grupper forventer at de vil beholde disse vanene også fremover.
- Strømmetjenestene fester også grepet om det norske publikum: 34 prosent av nordmenn som oppgir at de har økt sitt strømmeforbruk som følger av korona. I Norden oppgir i snitt 26 prosent er tallet at de streamer mer filmer og serier enn før.
- Netflix har fortsatt en sterk posisjon: 61 prosent oppgir at de har tilgang til et strømmeabonnement. Av disse, har 87 prosent oppgitt at de har tilgang til Netflix. MenNetflix utfordres samtidig av nye tjenester som Disney+ og et prispress.
Har du spørsmål til undersøkelsen?
Kontakt
Partner, Consulting
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noFrode Vik JensenPartner
Tel:+47 995 95 000fvikjensen@deloitte.noBilder



Lenker
Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Deloitte tar opp nye partnere1.6.2022 13:13:28 CEST | Pressemelding
Deloitte har besluttet å ta opp seks nye partnere fra egen organisasjon fra og med 1. juni 2021. Opptaket kommer i tillegg til ansettelsene av June Marit Tangen og Divya Garg tidligere i måneden, og gjør at selskapet nå har fått åtte nye partnere på kort tid.
De viktigste teknologitrendene i 2022:2.2.2022 10:00:00 CET | Pressemelding
Dette er noen av de viktigste utviklingstrekkene når det gjelder digitalisering og ny teknologi i år, ifølge Deloittes ferske rapport Tech Trends 2022. Årets rapport er den 13. i rekken.
Folq kåret til Norges raskest voksende tech-selskap av Deloitte17.12.2021 14:07:32 CET | Pressemelding
Blant 50 finalister var det Folq og deres plattform for innleie av konsulenter i IT-bransjen som stakk av med seieren.
Én av tre nordmenn ønsker reklamepauser på Netflix13.12.2021 08:21:16 CET | Pressemelding
Én av tre nordmenn ønsker reklamepauser på strømmetjenester som Netflix og HBO, dersom det hadde medført avslag i prisen. Bransjeekspert mener at nye prismodeller med reklame er noe vi vil kunne se mer av i nær fremtid.
Løsninger for redusert plastforsøpling i filippinske havner16.11.2021 11:16:37 CET | Pressemelding
Plastforsøpling er et av verdens raskest voksende miljøproblemer og land i Sørøst-Asia er særlig hardt rammet. Grieg Foundation samarbeider med WWF Verdens naturfond om tiltak som monner i tre havner på Filippinene. En ny rapport fra Deloitte peker på strategiske løsninger for arbeidet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom