Svært lav kjennskap til 5G hos forbrukerne

I Deloittes årlige rapport «Deloitte Digital Consumer Trends», kommer det frem at norske og nordiske forbrukere har lite eller svært begrenset kjennskap til 5G.
- I Norden har vi noen av de mest sofistikerte digitale forbrukerne, men de store forventningene som er skapt til 5G har ikke nådd helt ut og hjem til folk, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge.
Deloitte har spurt 5000 personer i Norden, deriblant 1000 nordmenn, om deres digitale forbruksvaner og mobilbruk.60 prosent av de spurte i Norge svarer at de ikke vet nok om 5G.
Misforståelser om og liten tillit til 5G
- Norske forbrukeres kjennskap til 5G er svært lav, og vi ser at feiloppfatninger om 5G fortsatt er til stede hos en god del nordmenn, sier Gullaksen, og viser til at 15 prosent av de spurte oppgir at de tror det er helserisiko knyttet til 5G.
Det er omtrent 6 prosent av de nordiske fobrukerne som oppga å allerede bruke 5G da de ble spurt. 37 prosent av disse var iPhone-eiere. Men 5G ikke var rullet ut på iPhone da undersøkelsen ble gjennomført.
- Det kan være flere grunner til den begrensede kjennskapen blant forbrukerne: enten har de ikke satt seg inn i mulighetene eller så ser de ikke nytten. Uansett er dette noe både teleoperatørene og myndighetene må adressere når de skal forsterke den digitale grunnmuren for Norge, sier Joachim Gullaksen, som er Head of Technology, Media & Telecommunications i Deloitte Norge.
Dataene indikerer også at mindre enn halvparten av de nordiske respondentene (44 prosent) tror at 5G vil føre til bedre mobiltilkobling.
Sosial livline
Det er tiende året Deloitte gjennomfører denne digitale forbrukerundersøkelsen. Blant nøkkelfunnene er også:
- Smarttelefonene er blitt en livline i pandemien, og en måte å opprettholde sosial kontakt til tross for fysisk sosial distansering: Mer enn 40 prosent av nordmenn oppgir at de har brukt bruker smarttelefonen mer under pandemien (“litt” eller “mye mer”).
- Mediebruken har endret seg radikalt under pandemien, og endringene kan bli permanente: 32 prosent av norske forbrukere oppgir at de har lest mer nyheter på nett, 32 prosent har økt sosiale medier-konsumet.Over halvparten av begge grupper forventer at de vil beholde disse vanene også fremover.
- Strømmetjenestene fester også grepet om det norske publikum: 34 prosent av nordmenn som oppgir at de har økt sitt strømmeforbruk som følger av korona. I Norden oppgir i snitt 26 prosent er tallet at de streamer mer filmer og serier enn før.
- Netflix har fortsatt en sterk posisjon: 61 prosent oppgir at de har tilgang til et strømmeabonnement. Av disse, har 87 prosent oppgitt at de har tilgang til Netflix. MenNetflix utfordres samtidig av nye tjenester som Disney+ og et prispress.
Har du spørsmål til undersøkelsen?
Kontakt
Partner, Consulting
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth EvjenDirector
Tel:+47 412 70 000eevjen@deloitte.noFrode Vik JensenPartner
Tel:+47 995 95 000fvikjensen@deloitte.noBilder



Lenker
Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Ayond er Rising Star på Vestlandet 20253.9.2025 11:07:29 CEST | Pressemelding
Tirsdag 2. september ble Ayond kåret til årets Rising Star på Vestlandet - en prestisjetung pris som hedrer raskt voksende og innovative selskaper med sterk lokal forankring.
Dette er Norges mest veldrevne selskaper i 202522.8.2025 15:38:38 CEST | Pressemelding
Syv selskaper har blitt tildelt den gjeve utmerkelsen for å være Norges Best Managed Companies 2025.
Deloitte selger deler av sin virksomhet i Norge11.8.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Deloitte Norge skiller ut og selger deler av sin virksomhet til Cedra Norge. 13 regionskontorer med 290 ansatte og 27 partnere som primært har levert revisjon, rådgivning og advokattjenester til mindre og mellomstore virksomheter, er omfattet av avtalen.
Norsk klubbfotball i vekst – på og utenfor banen24.6.2025 09:01:00 CEST | Pressemelding
Norsk klubbfotball står sterkere enn på mange år. Tall fra 2024-sesongen viser økt økonomisk kraft for flere klubber, økende kommersiell interesse og internasjonal anerkjennelse – en utvikling som går på tvers av Eliteserien, OBOS-ligaen og Toppserien.
Deloitte tar opp 13 nye partnere2.6.2025 12:24:40 CEST | Pressemelding
Deloitte tar opp 13 nye partnere fra egen organisasjon fra og med 1. juni 2025. De nye partnerne jobber både innen revisjon, rådgivning og i Deloitte Advokatfirma.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom