Susanne Lundeng får tekstpris

Vinner NOPAs tekstpris på 40.000 kroner.
Susanne Lundeng fikk NOPAs tekstpris på Cosmopolite Scene i Oslo 5. november. Foto: Christoffer Krook

NOPA-prisene går til årets verk innen musikk og tekst, og består av 40.000 kroner. Årets priser ble delt ut under NOPAs priskonsert på Cosmopolite Scene i Oslo 5. november. Bodø-komponisten og artisten Susanne Lundeng stakk av med prisen for årets sangtekst.

– For meg er dette en svært overraskende og overveldende pris å få, siden det er min første ordentlige tekst. Jeg har ikke skrevet egne sangtekster tidligere, selv om jeg har vært komponist og musiker i 30 år. Så prisen er med på å gi meg litt trygghet og mot til å fortsette med det, sier Lundeng.

I årets jury sitter Sandra Kolstad, Dagfinn Nordbø, Åshild Watne og Margaret Berger. Blant tidligere vinnere finner vi komponister og tekstforfattere som Bendik Giske og Silje Halstensen.

Egne tekster for første gang

Susanne Lundeng er felespiller, folkemusiker og komponist, og anses som en av de fremste tradisjonsbærerne av nordnorsk folkemusikk. Hun har røttene sine i den nordlandske folkemusikken, og på hennes tiende utgivelse, Det va nære på, har hun skrevet og synger egne tekster for første gang.

Juryens begrunnelse:

«Prisvinneren har skapt et vakkert verk der tekst, musikk og fremføring spiller sammen på en utsøkt måte. Sangteksten setter stemningen fra første stavelse, den er spenningsskapende, ærlig og billedsterk. Forfatteren har en nøktern språkstil, hun bruker få, enkle og korte ord, men i nye sammensetninger; originale formuleringer som griper tak i lytteren og ikke slipper.

I et lydbilde basert i tradisjonsmusikk, med smakfulle hint av elektronikk, fremstår teksten som en nyskapende, klisjefri perle av norskspråklig sanglyrikk.

«Det som kunne bli en vår med nakne arma

Det som ligna på en båt med to om bord

Det trengs mot å hold seg fast i skjøre greina

Et vindpust, et kjærlig ord.»

Vinneren er i NOPA registrert som komponist, ikke tekstforfatter, men har her levert en tekst av høy klasse. NOPAs tekstpris tildeles Susanne Lundeng for sangteksten «Det va nære på».»

Tekstprisen er på 40.000 kroner. Foto: Christoffer Krook