Sunn fornuft-prisen til Kristin Gjelsvik (Styleconnection)

Sunn fornuft-prisen 2016 ble arrangert på Villa Sult – Institutt for spiseforstyrrelser mandag 28. november.

Årets hovedpris gikk til Kristin Gjelsvik, som står bak bloggen styleconnection.no.
I sin beskrivelse skriver juryen (bestående av initiativtaker Susanne Kaluza, Kvinneguiden-redaksjonssjef Inger-Lise Kvås, skuespiller Ulrikke Falch og psykologspesialist Bente Sommerfeldt):

«Vinneren av Årets Sunn Fornuft-pris har engasjert seg sterkt mot skjønnhetspress hos unge jenter generelt og mot kosmetiske inngrep spesielt. Hun brenner for at selvtilliten til unge mennesker ikke skal defineres ut i fra hvor store lepper de har, hvor stor rumpe de har, eller hvordan de ser ut. Vinneren viser hvilke muligheter som ligger i å påvirke positivt i en blogg. Hun gir andre bloggere noe å strekke seg etter.»

I tillegg ble det delt ut følgende priser:
• Årets Treningsblogg - Pia Seeberg (piaseeberg.no)
• Årets Moteblogg - Stine Steen (stinesteen.no)
• Årets Matblogg - Maria Marisol (bymariamarisol.blogg.bo)
• Caroline Ingebrigtsen (carolinesverden.no) fikk hederlig omtale
• Kvinneguidens lesere har stemt frem Årets Beste innlegg. Denne prisen gikk til Lisa Skaar Næss (lisaskaar.wordpress.com) for følgende innlegg: http://www.klikk.no/kvinneguiden/kommentarer/fa-bedre-kroppsbilde-1699715.ece

201 bloggere og influencers støtter Sunn fornuft-plakaten, som ble lansert i sommer av det Egmont Publishing-eide nettstedet Kvinneguiden. Denne består av ti retningslinjer for dem som ønsker å skrive om trening, kosthold, kropp og lignende uten å bidra til økt kroppspress hos leserne sine.

Sunn fornuft-plakaten ble lansert 13. juli og er utarbeidet i samarbeid mellom Kvinneguiden.no/Egmont Publishing, psykiater Finn Skårderud, United Influencers, Bonnier og Aller.

I november sluttet Kamille/Egmont Publishing seg til plakaten, som første magasin ut.

– Det er et naturlig skritt for oss. Vi har et bevisst forhold til hvordan vi omtaler kropp og mat, og ønsker å bidra til at leserne føler seg bra med seg selv, akkurat slik de er, sier redaktør Madeleine Strand i Kamille.

Retningslinjene finnes her: http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/

Full oversikt over bloggerne som støtter plakaten er her: http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/disse-stotter-sunn-fornuft-plakaten/

Kristin Gjelsvik står bak bloggen Styleconnection. Nå har hun fått Sunn fornuft-prisen. Foto: Styleconnection

Høstens bøker fra Egmont Kids!7.8.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Endelig kommer Malin Falch med en ny bok i Nordlys-serien! Og det er enda mer å glede seg til for lesesultne barn, for det kommer hele sju Nordic-manga-godbiter denne høsten. Dessuten kommer Inger Merete Hobbelstad med enda en spennende julebok, nemlig «Vintergjesten». Det er i tillegg svært gledelig for oss å melde at serieskaper Øyvind Sagåsen debuterer med barnebok! Men aller først åpnes bokballet av Linn Eielsen med den morsomme overlevelsesguiden til alle studenter, «Alene hjemmefra!»