Sundt med solid overskudd i 2019

Sundt, som utgjør holdingselskapene Helene Sundt AS, CGS Holding AS og Sundt AS, fikk et samlet årsresultat på 2,3 milliarder kroner i 2019. Verdijustert egenkapital økte med 28,6 prosent til 15,9 milliarder.

Solid resultat
- Fjoråret var et godt år for oss, og vi tar sikte på å fortsatt bygge langsiktige verdier for våre eiere, sier Jakob Iqbal. Han tok over som administrerende direktør etter Leiv Askvig 1. januar i år. Iqbal kom fra rollen som investeringsdirektør og har vært i selskapet i 16 år. Askvig fortsetter i selskapet som finansiell rådgiver. Det solide regnskapsmessige resultatet kan blant annet tilskrives solid finansforvaltning generelt og salg av aksjer i Eiendomsspar.

Hotellmarkedet
Sundts viktigste investering er i det svenske hotelleiendomsselskapet Pandox. Selskapets kontantstrøm utgjorde 2,2 milliarder svenske kroner, opp fra 1,9 milliarder året før. Pandoxs hotellportefølje bestod ved årsskiftet av 155 hoteller i 15 ulike land. Hotellene hadde en markedsverdi ved årsskiftet 2019 på 63 milliarder svenske kroner.
Mens Pandox-aksjen steg med 45 prosent gjennom 2019, steg den øvrige aksjeporteføljen med 36 prosent.

Korona
- Pandox har levert godt og stabilt, sier Iqbal som må innrømme at 2020 har kommet med utfordringer for hotellbransjen.
- COVID-19 har preget verdensøkonomien kraftig, og hotellbransjen er blitt særlig hardt rammet. Det er likevel for tidlig å si noe om de langsiktige effektene av denne svært spesielle tiden vi er inne i, sier Iqbal.

Dette er Sundt
Investeringsselskapet Sundt AS ble etablert i 1995 av Petter C.G Sundt. Fra 2007 ble eierskapet overført til Christian og Helene Sundt. Selskapet ledes av administrerende direktør Jakob Iqbal og har kontoradresse på Dronningen i Oslo. Christian Ringnes er styreleder.
Sundt AS har som hovedmål å bygge og forvalte verdier for eiere, selskaper og ansatte. Gjennom langsiktige strategier i ulike bransjer skal Sundt AS være en positiv medspiller for samfunnet.

Avkastning og gjennomsnittlig  avkastning 10 år
Avkastning og gjennomsnittlig avkastning 10 år