Sundt AS

Sundt med rekordresultat

Investeringsselskapene Sundt gikk samlet med 514 millioner kroner i overskudd i 2013, mot 270 millioner kroner i 2012. Selskapenes verdijusterte egenkapital steg med 1,2 milliarder kroner, 26,5 prosent, til totalt seks milliarder kroner.

Sundt, som utgjør holdingselskapene Helene Sundt AS, CGS Holding AS og investeringsselskapet Sundt AS, arbeider med langsiktige investeringer og infrastruktur. Selskapet har større eierposter i selskapene Pandox AB, Eiendomsspar, EAM Solar, Aurora LPG og flyselskapet Sundt Air. Hotellselskapet Pandox utgjør alene 611 millioner av fjorårets verdistigning for Sundt.

- Vi lyktes godt i fjor, sier administrerende direktør Leiv Askvig som har hovedansvaret for forvalting av verdiene til eierne Helene og Christian Sundt. Han forklarer resultatene med at Sundt opplevde sterk utvikling innenfor finansielle plasseringer utenom eiendom, som alene bidro med 420 millioner kroner, mot minus 16 millioner kroner i 2012.

- Vi opplever de samme svingninger som alle andre finansielle investorer, men med vår kapitalbase kan vi tenke og opptre langsiktig. Samtidig gir dette Sundt mulighetene til å øke engasjementet og skape verdier, sier Askvig.

Jacob Iqbal er ansvarlig for børsporteføljen hos Sundt.
- Nettleserselskapet Opera Software har for Sundt vært en spesielt god investering i 2013. Samlet hadde aksjeporteføljen en verdijustert avkastning på 78 prosent, sier Iqbal.

Av årsregnskapet for 2013 fremgår det at administrerende direktør Leiv Askvig i Sundt AS mottok 22,7 millioner i lønn. 90 prosent av godtgjørelsen er knyttet til en bonusavtale som tilhører stillingen.

Leiv Askvig
epost: l.a@sundt-as.no,
mobil: 920 60 464

Dette er Sundt AS

Investeringsselskapet Sundt AS ble etablert i 1995 av Petter C.G Sundt. Fra 2007 ble eierskapet overført til søsknene Christian og Helene Sundt. Selskapet ledes av administrerende direktør Leiv Askvig og har kontoradresse på Dronningen i Oslo. Christian Ringnes er styreleder.

Sundt AS har som hovedmål å bygge og forvalte verdier for eiere, selskaper og ansatte. Gjennom langsiktige strategier i ulike bransjer skal Sundt AS være en positiv medspiller for samfunnet.

Sundts portefølje består av eiendomsvirksomhet, rundt 66 prosent, aksjer, rundt 20 prosent, og rundt 14 prosent i diverse annet (Private Equity, Hedge Fond, kontanter med mer).

Bilder

Administrerende direktør Leiv Askvig (til venstre) og investeringsdirektør Jakob Iqbal leverte rekordresultater for Sundt i 2013.

Om Sundt AS

Sundt AS

Følg pressemeldinger fra Sundt AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sundt AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sundt AS