Styrker den frivillige redningstjenesten før sommeren

Båtsesongen er i gang, og varmt vær flere steder i landet gjør at mange legger ut på tur. Nå allierer Redningsselskapet seg med flere frivillige organisasjoner for å styrke den norske redningstjenesten.
Gruppebilde av medlemsorganisasjonene i FORF. (Foto: Tom A. Kolstad)

Mens lyden av pussemaskiner og lukten av bunnstoff brer om seg i norske båthavner, har mange allerede rukket å komme seg ut på vannet i år. Årets påske har som vanlig vært hektisk for de frivillige redningsorganisasjonene, både på fjellet og til sjøs.

Bare i påsken rykket Redningsselskapet ut til over 150 oppdrag, der rundt 90 av disse var i forbindelse med fremdriftshavari. Redningsselskapet er involvert i over 7 av 10 av alle søk- og redningsoppdrag til sjøs i Norge, og blir nå med i Frivillige Organisasjoners Redningsfaglige Forum (FORF) for å gjøre redningstjenesten enda mer robust.

Til stede på sjø, land og i lufta

– Det at Redningsselskapet nå også blir en del av FORF, styrker redningstjenesten. Organisasjonen vil stå enda mer samlet i vårt så viktige samfunnsoppdrag, sier Bente Asphaug, daglig leder i FORF.

Frivillige Organisasjoners Redningsfaglige Forum er en paraplyorganisasjon for den frivillige redningstjenesten i Norge. Formålet er å samarbeide om innspill til nasjonale myndigheter og bidra til faglig utvikling av redningstjenesten.

Om FORF:

• Medlemmer: Norges Flysportsforbunds Flytjeneste, Norske Redningshunder, Norsk Folkehjelp Sanitet, Norsk Grotteforbund, Norsk Radio Relæ Liga, Speidernes Beredskapsgrupper og Røde Kors Hjelpekorps.
  • Rundt 10 000 mannskaper i ressurser blant medlemmene.
  • Utførte i 2021 3.294 oppdrag, i tillegg til ambulanseoppdrag i regi av helsetjenesten.

(Kilde: FORF)

Organisasjonene har kompetanse for å kunne gjøre oppdrag i sjø, på land og i luften. De frivillige redningstjenestene i FORF holder til i lokalsamfunnene, som gjør at ressursene er godt kjent i områdene der oppdragene skjer.

Skal styrke den norske redningstjenesten

– Vi ser fram til å være med å bidra i samarbeidsorganet for de frivillige organisasjonene som er engasjert i den norske redningstjenesten, sier Kristian Nygård, operativ leder for frivillig beredskap i Redningsselskapet.

Redningsselskapet er en landsdekkende frivillig medlemsorganisasjon med Redningsskøyter langs hele kysten og på de store innsjøene.

Halvparten av Redningsselskapets 53 redningsskøyter blir driftet i sin helhet av 900 godt trente operative frivillige, som står i beredskap for den norske redningstjenesten. Det er disse mannskapene som vil inngå i samarbeidet med de andre frivillige medlemsorganisasjonene i FORF.

– Det legges ned et enestående arbeid i våre søsterorganisasjoner. Vi lærer av hverandre, og sammen skal vi styrke den norske redningstjenesten, sier Nygård.

Gruppebilde av medlemsorganisasjonene i FORF. (Foto: Tom A. Kolstad)
Bente Asphaug, daglig leder i FORF.
Kristian Nygård, operativ leder for frivillig beredskap i Redningsselskapet.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.