Norsk Karateforbund

Styret i Norges Kampsportforbund forsøker å sette stopper for kvalifiserte norske utøvere påmeldt til Europamesterskap i Karate

Styret i Norges Kampsportforbund har mot sin egen presidents stemme vedtatt de facto sabotasje av sine egne utøveres mulighet til å delta i kommende europamesterskaper for juniorer og seniorer.

Denne avgjørelsen vil bli innklaget til idrettsforbundet av forbundets egne medlemsklubber. Kampsportforbundet forlanger at klubber tilsluttet sitt forbund forbys å ha medlemskap i Norsk Karateforbund som er World Karate Federations representant i Norge.

World Karate Federation er den internasjonale organisasjonen for karateidretten anerkjent av IOC og GAISF og omfatter 197 land og 10,3 millioner utøvere.

Den 19. januar i år mistet Norges Kampsportforbund sitt medlemskap i World Karate Federation (WKF) og derved muligheten for internasjonal deltagelse for norske utøvere. Dessverre har kampsportforbundets manglende håndtering av sitt forhold til WKF satt norske utøvere i en umulig situasjon.

Som en konsekvens av dette har man blant karateklubbene i kampsportforbundet dannet et nytt forbund, Norsk Karateforbund. Det nye forbundet er nå tatt opp i WKF, slik at døren igjen er åpnet for internasjonal deltagelse for norske utøvere. De eneste betingelser fra WKF er at utøvere må påmeldes gjennom Norsk Karateforbund og være medlem av forbundet gjennom sin klubb.

Alle medlemsklubber i det nye forbundet opprettholder sine forpliktelser overfor Norsk Kampsportforbund inntil karateidretten igjen kan reorganiseres innen norsk idrettsbevegelse. Initiativtakerne til det nye forbundet har lang fartstid innen kampsportforbundet og anser seg på ingen måte som noen konkurrent - men som eneste utvei for norsk karateidrett etter at håndteringen av forholdet til WKF har blitt forspilt av styret i kampsportforbundet.

I protokollen fra kampsportforbundet sies det at man konkurrerer med Norsk Karateforbund om permanent medlemskap i World Karate Federation. Dette er i beste fall misvisende. Både tap av medlemskap for Norges Kampsportforbund og tildeling av medlemskap for Norsk Karateforbund skal ratifiseres av WKFs kongress under VM i oktober. Da begge avgjørelser er støttet av et enstemmig styre i WKF forventes kongressens avgjørelse å bli enstemmig, eller tilnærmet enstemmig.

I mellomtiden ser det ut til at Norges Kampsportforbund ikke har noen ønsker om å beskytte norske karateutøveres interesser.  Dette vil overhodet ikke bli akseptert av forbundets karateutøvere og medlemsklubber, som alle har overholdt sine forpliktelser ovenfor kampsportforbundet.

Om Norsk Karateforbund

Norsk Karateforbund
Bønesheien 214
5154 Bønes

Norsk Karateforbund ble stiftet 30. januar 2022 for å representere norsk karate i World Karate Federation (WKF) som organiserer de eneste IOC-godkjente karatekonkurranser.

Følg pressemeldinger fra Norsk Karateforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Karateforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.