Aspelin Ramm EiendomAspelin Ramm Eiendom

Studenter utforsker kontorets plass i nabolaget

I sommer skal seks studenter utforske hvordan kontorarbeidsplasser kan – og bør – tilpasse seg nabolag og et funksjonelt byliv på en bedre måte. Hva må virksomheter bidra med for å rettferdiggjøre sin okkupasjon av byens beste tomter?
Dette er femte året på rad at Aspelin Ramm og Sweco arrangerer sommerstudentprosjekter for en håndfull studenter. Fra venstre: Kaveh Kawousi, Henriette Helverschou Hagen, Martin Andresen, Louise Holsing Odden, Una Mørch-Thoresen og Eirik Bruun.

Byene våre endrer seg i retning et grønt skifte, men arbeidslivet endrer seg også. Hvordan kan disse to utviklingsretningene spille bedre på lag og bidra til god byutvikling? De neste to månedene skal seks studenter undersøke hvilken rolle kontorbyggene har i nabolagene de befinner seg i, og utforske hvilke funksjoner de kan tilby utover å være nettopp et kontor. De skal finne ut hvilke forventninger vi har til næringsbyggenes tilstedeværelse i fremtidens nabolag, og ikke minst hvilke krav utviklere og leietakere bør stille til seg selv når de bygger kontorbygg.

– Det er ingen hemmelighet at byene våre er preget av monofunksjonelle, introverte og lukkede kontorbygg. Spørsmålet er om det må være sånn – om det ikke finnes bedre måter, for alle parter, å legge til rette for kontorarbeidsplasser i framtiden? Årets sommerstudenter skal finne ut av hvordan vi kan tenke nytt om kontoret som arbeidsplass og funksjon, som er mer inkluderende i nabolaget, mer attraktive for arbeidstakere og ikke minst, legger bedre til rette for en innovativ tilstedeværelse, sier Kenneth Dahlgren, sjef for byutvikling og miljø i Aspelin Ramm.

Samler innsikt fra byen

De seks studentene med bakgrunn fra blant annet arkitektur, landskapsarkitektur, byutvikling og samfunnsgeografi, skal gjennom sommeren sjekke ut ulike nabolag i Oslo der det utvikles næring akkurat nå. De skal samle innsikt gjennom byvandringer på Grønland, Økern, Vika og Skøyen.

–  Kontorets plass i byene og nabolagene våre er i endring. Etter to år på hjemmekontor er det aktuelt å spørre hvilken rolle kontoret skal ha i fremtiden – både for bedriftene som bruker dem og for nabolagene de befinner seg i. Nå er jeg spent på å se hvilken innsikt studentene innhenter i løpet av sommeren og jeg gleder meg til å se resultatet årets sommerprosjekt, sier Johannes Goa Ludvigsen, fagansvarlig for sommerstudentprosjektet og avdelingsleder for samfunnsplanlegging i Sweco.

Nytt hovedkontor i nytt nabolag

Sweco flytter selv inn i nytt hovedkontor på Grønland i 2024, og skal bruke sin ekspertise til å utvikle nabolaget for deres nye hovedkontor.

– Dette prosjektet er ekstra interessant for oss fordi vi skal flytte inn i nytt hovedkontor om et par år. Vi ønsker å bruke kunnskapen fra studentene og prosjektet for å bli den beste naboen vi kan for innbyggerne på Grønland, sier Ludvigsen.

– Også for oss i Aspelin Ramm, med en rekke spennende utviklingsprosjekter på trappene, er det selvsagt svært verdifullt med input fra studentene som kan gjøre oss i stand til å tenke nytt og annerledes rundt hvilken rolle næringsfunksjoner kan ha i våre prosjekter og hjelpe oss med å tøye strikken enda lengre, supplerer Dahlgren.

Dette er femte året på rad Aspelin Ramm og Sweco arrangerer sommerstudentprosjekter for en håndfull studenter. Resultatet av undersøkelsene vil bli gjort tilgjengelig for alle interesserte, samt presenteres blant annet på Oslo Urban Week i september.