Studentene jakter for tiden på store leiligheter som egner seg for kollektiv, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9740,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 0,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,6%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.846,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 1,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,6%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.921,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 0,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,5%.

- Vi merker at studentene er på boligjakt og vi får mange henvendelser der de er på utkikk etter større leiligheter som de kan leie sammen i kollektiv. Når Samordna opptak blir klargjort i juli forventer vi enda større pågang fra studenter. Dyre boliger med høy standard er også lett omsettelige om dagen. Vi er inne i årets beste periode og markedet er generelt bra, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

For en 2-roms kostet det i snitt 11.142,- kroner. Dette er en nedgang på 0,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,2%.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.072,- kroner. Dette er en nedgang på 7,7% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 3,9%.

- Nå er høysesongen på leiemarkedet her og vi opplever god respons på de fleste av våre annonserte boliger. Vi hatt veldig mange henvendelser fra grupper av studenter når vi har lagt ut leiligheter med mange soverom. Vi har inngått 58 % flere leiekontrakter i juni sammenlignet med i mai.

I midten av juli får studentene vite hvilket studium de kommer inn på, noe som pleier å markere startskuddet for de aller mest hektiske ukene på leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

I Stavanger kostet en 2-roms i gjennomsnitt 8787,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 10%.

For en 3-roms var snittleien 11.196,- kroner, dette er en nedgang på 5,2% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 7,6%.

- For enkeltmåneder kan vi oppleve kraftige svingninger med bakgrunn i hvilke boliger som er leid ut, og derfor er nedgangen på 2-roms leiligheter vesentlig sammenlignet med forrige måned der snittleien var meget høy. Trenden hittil i år sammenlignet med fjoråret viser en positiv trend for både 2-og 3-roms leiligheter og vi opplever generelt høy aktivitet i markedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.715,- kroner, som er en nedgang på 4,1% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er leieprisen tilsvarende lik.

For en 3-roms var snittleien 13.177,- kroner, dette er en nedgang på 5,8% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,9%.

- Juni er en aktiv måned i utleiemarkedet, god etterspørsel selv med mange utleieboliger på markedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.560,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,2%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 13.277,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5,4%.

- Leieprisene på Romerike holder seg stabile. Vi ser at prisene for 2-roms varierer litt fra måned til måned, men holder samme nivå som i fjor.

De fleste boligene blir leid ut relativt raskt, særlig de med god standard og som ligger sentralt i forhold til kommunikasjonsknutepunkt. Generelt har leiemarkedet på Romerike vokst mye de siste årene og jeg forventer at det også fremover vil være attraktivt å investere i en utleiebolig på Romerike. Det er flere av våre kunder som har valgt å trekke seg ut av Oslomarkedet og heller investerer på Romerike da det gir bedre avkastning, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 12.665,- kroner for en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 12,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 19,1%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 15.512,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 6,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 11%.

- I Asker og Bærum fortsatte den gode trenden fra mai, med generelt god respons og mange leietakere på våre visninger. I tillegg til god respons på de nyere leilighetene, er det høysesong for de større boligene. Det har vært langt større pågang for å leie eneboliger, rekkehus og de større leilighetene enn tidligere i år. Mange leietakere har vært ute i god tid for å få tak i en egnet bolig før ferietid og høsten slår inn. Nå går vi inn i den store feriemåneden, men mange må benytte de neste ukene til boligjakt.. Med en såpass høy aktivitet i leiemarkedet, tilsier all erfaring at det blir et bra trykk i leiemarkedet også utover sommeren og høsten, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har ca.12.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, Moss, samt fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren PRO er en egen avdeling som tilbyr tjenester til eiendomsbesittere som har flere enn 10 utleieboliger. For mer informasjon, se www.utleiemegleren.no

Utleiemegleren Østfold har hatt en god start siden de åpnet dørene i nyoppussede lokaler på Jeløya14.8.2019 08:00:00 CESTPressemelding

I april åpnet Utleiemegleren et nytt kontor i Moss, og det har vært en god start som har gått over all forventning. Utleiemegleren Østfold har allerede fått inn over 57 oppdrag og opplever stor pågang fra både investorer og de som bare har 1 bolig for utleie. - Det er en del nybygg prosjekter som nå ferdigstilles, blant annet på Glassverket og Støperiet. I tillegg til flere andre spennende prosjekter som har stått ferdig det siste året. Vi ser at mange av boligene er kjøpt av eiendomsinvestorer som har stor tro på Moss og Østfold, sier daglig leder ved Utleiemegleren Østfold, Helge Hanch-Hansen. Attraktivt område for investorer Området på Rosenvinge er under stor utvikling der prosjekter allerede er ferdigstilt. Ferd Eiendom ser for seg å bygge 800-900 boliger på Skanem-tomta. I tillegg ser også investorer på Tribunen prosjektet. Det skal også bygges veldig mye i Fredrikstad og det spekuleres i at det skal bygges 6773 nye boliger de neste 12 årene der. - Det er stor byggeaktivitet i Øs

Studentbyene bærer preg av høy aktivitet på leiemarkedet i juli, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.8.8.2019 08:00:00 CESTPressemelding