Studentene har startet boligjakten

Det er forventet en normalisering i samfunnet mot sommeren, og vi opplever en økt etterspørsel fra studenter som blir værende i Norge til høsten og ønsker å sikre bolig, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.
Foto: Knut Neerland

Det kostet i gjennomsnitt 10.348,- kroner å leie en 1-roms leilighet i Oslo i mars, dette er en oppgang på 3,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4%.

En 2-roms kostet i gjennomsnitt 12.938,- kroner, dette er en nedgang på 3,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 1,2%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i gjennomsnitt 16.409,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 3,2%.

- Vi har nå lagt bak oss påsken, og opplever større pågang fra studenter som vil være tidlig ute for å sikre seg bolig til studiestart. Flere av våre meglere forteller at små justeringer i leieprisene etter vinterferien, har gjort at interessen har økt.  Leieprisene oppleves fortsatt som stabile, 2- og 3-roms leiligheter til markedspris leies ut relativt fort mens de dyrere objektene er det noe mindre interesse på. Dette er en naturlig konsekvens av nedstengt samfunn, sier regionssjef Siri Anne Bernum Halck.

En 2-roms koster i gjennomsnitt 10.342,- kroner per måned, en nedgang på 7,3% sammenliknet med forrige måned og en nedgang på 5,9% sett mot samme måned året før. Det kostet i gjennomsnitt 14.212,- kroner å leie en 3-roms i Bergen i mars. Dette var en oppgang på 2,6% sammenliknet med forrige måned og en oppgang på 4,2% sett mot samme måned året før.

- Den seneste tiden har vært rolig i Bergen, men sist måned viser en positiv tendens i forhold til leieprisutvikling på 3-roms leiligheter. Vi endte med å leie ut like mange boliger som i mars i fjor. Erfaringsmessig øker etterspørselen etter leieboliger ut over våren og frem mot høysesongen om sommeren. Vi begynte allerede for et par måneder siden å få de første henvendelsene fra folk som ønsker å leie bolig fra august. Vår anbefaling til de som skal leie fra i sommer å komme på banen og begynne søket etter leiebolig. Nå er omsetningshastigheten lavere og det er færre konkurrenter enn det vil være i sommer. Prisutviklingen hittil i år har vært positiv, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove

En 2-roms koster i gjennomsnitt 10760,- kroner per måned, som er en oppgang på 3,1 % sammenliknet med forrige måned og en oppgang på 11,3% sett mot samme måned året før. En 3-roms kostet i gjennomsnitt 11.109,- kroner per måned

-  Antall ledige boliger i Stavanger på finn.no har holdt seg stabilt teller i dag 410 boliger. Det er fortsatt få ledige boliger i markedet til tross for begrenset tilflytting fra utlandet. Ifølge våre kontakter blant de store bedriftene i regionen er det varslet flere ankomster fra utlandet i tiden som kommer, og vi antar at når innreiserestriksjonene lempes kan det bli et press i leiemarkedet, som kan bidra til en kraftig økning i leieprisene. Med positive utsikter til både salgspriser og leiepriser tror vi dette kan være et godt tidspunkt for å investere i en utleiebolig i vårt distrikt, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.690,- kroner i mars, som er en nedgang på 9.3% fra måneden tidligere, og en nedgang på 1.4% sett mot samme måned i 2020. En 3-roms kostet i gjennomsnitt kroner 12.663, en nedgang på 6.9% sammenliknet med februar og en nedgang på 16.9% sett mot samme måned året før.

- Etter en rolig påske er det mange leietakere som henvender seg for å leie til sommeren. Vi oppfordrer utleiere til å ikke nøle med å legge ut boliger som er ledige til sommeren allerede nå. De beste leietakerne er på markedet nå!

De boligene som er ledige i april og mai, har færre interessenter og vi oppfordrer utleiere til prisjustering eller vente med innflytting til nærmere sommeren. Dette er ganske normalt i utleiemarkedet i Trondheim, da veldig mange flytter til og fra på sommeren i forbindelse med studiestart, sier Daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan

Det kostet i gjennomsnitt 11.172- kroner å leie en 2-roms leilighet i mars, dette er uforandret fra forrige måned, og en oppgang på 5.3% sammenliknet med fjoråret. For en 3-roms kostet det i gjennomsnitt 12.597.- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 1,7%. Sett mot samme måned i fjor er det en nedgang på 1.6 %.

Nedre Romerike

Mars 2021 påvirkes fortsatt av koronasituasjonen, og noe usikkerhet hos flere utleiere og leietakere. En del ønsker å selge ettersom det er få boliger til salgs for tiden, men samtidig ser vi en økende pågang fra utleiere som ønsker å leie ut. Det er færre leietakere på markedet enn normalt på denne tiden, og mange opplever at det er vanskelig å få leid ut privat. Mange potensielle leietakere må fortsatt avvente situasjonen sin, men tross dette leies det ut mange boliger for tiden. Utleieprosessen tar noe lengre tid, men vi har fortsatt et velfungerende leiemarked etter vår mening. Folk må ha et sted å bo. Når samfunnet forhåpentligvis snart normaliserer seg og åpner opp, får vi med all sannsynlighet stor etterspørsel etter utleieboliger. Så fra en utleiers perspektiv bør man komme i gang nå dersom boligen skal leies ut fra sommeren, og samtidig ha litt is i magen med tanke på potensielle leietakere, sier daglig leder for Utleiemegleren Lillestrøm, Tom Anders Andersen.

Øvre Romerike

Etter en rolig start på måneden, har etterspørselen tatt seg opp i siste del av mars. Vår- og sommermånedene er høysesong i utleiemarkedet. Vi har god tilgang på boliger som skal leies ut, slik at tilbudet vil øke fremover for leietakere som er i markedet. Samtidig opplever vi at leietakere er ute i god tid, og ser på boliger som er ledige fra sommeren. Vi anbefaler derfor at de som skal leie ut boligen sin i sommer, starter prosessen med oss nå, sier daglig leder for Utleiemegleren Jessheim, Tom Fjalestad

Asker og Bærum

Det kostet i gjennomsnitt 12.274,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Asker og Bærum i mars, dette er en oppgang på 9,7% sammenliknet med forrige måned, og en oppgang på 4.6% fra året før. For en 3-roms kostet det i gjennomsnitt 14.557,- kroner, som er en nedgang på 5.9% fra forrige måned, og en oppgang på 7,5% sett mot samme måned i 2020.

-Vi har leid ut mange boliger i mars. Sammenlignet med fjoråret ligger vi godt foran. Så lenge man priser fornuftig så får man leid ut boligen. Sammenlignet med fjoråret har vi også flere oppdrag inn som gjør at vi er godt rustet for våren, sier daglig leder for Utleiemegleren Asker og Bærum, Mats Larsen.

Drammen

En 2-roms kostet i gjennomsnitt kr 10.699,-  å leie i mars. Dette er en nedgang på 1,7% fra forrige måned. For en 3-roms kostet det i gjennomsnitt 12.169,- kroner, som er en nedgang på 10.9% fra forrige måned, og en oppgang på 6,3% sett mot samme måned i 2020.

- Den betydelige endringen for 3-roms denne måneden skyldes mer porteføljen som er leid ut, enn markedet.  Vi har leid ut boliger denne måneden med standard og beliggenhet som er noe under det som normalt for denne type boliger og det påvirker gjennomsnittsprisen.

En spesiell tid, pluss påskeferie har gjort at markedet oppleves som ganske rolig også denne måneden. Det er fortatt begrenset oppmøte på annonserte visninger, men flere tar kontakt og ønsker privat visning. I dagens marked må man beregne noe mer tid på utleieprosessen, vi anbefaler derfor utleiere å beregne god tid og starte så tidlig som mulig, sier daglig leder for Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

Østfold

På tross av stengt kontor opplevde vi fortsatt mars som en god måned, med et velfungerende utleiemarked. Antall ledige boliger på finn.no i vårt distrikt er også der det pleier med rundt 550 boliger.

Tiden før påske er erfaringsmessig noe roligere, men vi har hatt god pågang av både nye kunder og leietakere. Vi ser frem imot en spennende vår og gleder oss til å kunne ta imot kunder på kontoret igjen, sier daglig leder for Utleiemegleren Østfold, Helge Hanch-Hansen

Tel:90866381

Foto: Knut Neerland

22 93 29 00https://www.utleiemegleren.no/

Utleiemegleren er Norges ledende meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger til private og bedrifter. Utleiemegleren har nå omtrent 17 000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontorer i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Jessheim, Drammen, Lysaker, Sandefjord, Moss og Kristiansand, i tillegg til seks kontorer i Oslo. Utleiemegleren Pro tilbyr spesialtilpassede utleietjenester til profesjonelle eiendomsbesittere på østlandsområdet. Utleiemegleren har i dag ca. 200 ansatte. Grunnleggerne av Utleiemegleren eier 50 % av selskapet, og Fredensborg kjøpte seg inn med en 50 % eierandel i januar 2019.

Følg pressemeldinger fra Utleiemegleren

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utleiemegleren på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utleiemegleren

Sterk oppgang i utleieprisene14.2.2024 11:56:20 CET | Pressemelding

Utleieprisene økte med hele 9,3% for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med januar 2023. - På lik linje med boligprisveksten i salgsmarkedet, ser vi en kraftig økning i utleiemarkedet. Vi opplever at markedet fortsatt påvirkes av den økte tilførselen av boliger fra de som venter med å selge. Det er mange utleieboliger på markedet, og leietakerne har mulighet til å være mer selektive. Allikevel forventer vi fortsatt stigende utleiepriser, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.

Salgsprisene faller - sterkt økende leiepriser8.1.2024 10:30:00 CET | Pressemelding

I desember økte leieprisene med 11,2% for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med desember i fjor. - Det er en god balanse mellom tilbud og etterspørsel i leiemarkedet generelt. Dette skyldes boligene som flyttes fra salgsmarkedet til leiemarkedet midlertidig. Likevel opplever vi sterkt økende leiepriser, spesielt i pressområdene. Vi mottar også færre oppsigelser fra leietakere, som sannsynligvis skyldes de økende prisene i samfunnet. Folk tar seg ikke råd til å flytte dersom de absolutt ikke må, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.

Leieprisene fortsetter å øke11.12.2023 10:30:00 CET | Pressemelding

I november økte leieprisene med 2,1% for alle boligtyper i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med 2022. Utleiemegleren fikk inn 151 flere oppdrag enn i oktober, som også var en rekordmåned. - November er vanligvis en måned hvor leieprisene stabiliserer seg. Dette er ikke tilfelle i år. Leieprisene fortsetter å øke. Den enorme økningen i antall nye oppdrag på denne tiden av året, skyldes helt klart utfordringene i salgsmarkedet og usikkerheten rundt renteøkningene fremover. Vi forventer høyere leiepriser også i tiden fremover, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.

Utleiemegleren signerte rekordmange kontrakter i oktober7.11.2023 11:59:28 CET | Pressemelding

Leieprisen for alle boligtyper øker med 9,7% i Utleiemeglerens portefølje nasjonalt sammenlignet med 2022. Utleiemegleren hadde ca. like mange annonserte boliger i oktober, som i høysesongen i juni. Dette skyldes primært nedgangen i salgsmarkedet. - Utleiemegleren signerte 1157 kontrakter i oktober, som er en økning på over 28% sammenlignet med oktober i fjor. Det var like mange annonserte boliger på markedet i oktober 2023, som i oktober 2019, som var siste normalår før koronapandemien. Dette viser at vi nå har et midlertidig normalisert leiemarked, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Stian Carlsen.