Studentbyene bærer preg av høy aktivitet på leiemarkedet i juli, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9609,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 1,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,6%.

For en 2-roms kostet det i snitt 13.000,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 1,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,9%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.505,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 3,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,9%.

- Det er bra trykk i leiemarkedet. Færre leiligheter i markedet denne sommeren, sammenlignet med de to siste somrene gjør det tøffere å kapre drømmeleiligheten. Det er flere firmakunder i markedet enn på mange år. Det er få eneboliger til leie i Oslo og omegn i forhold til etterspørselen. Vi forventer en meget hektisk august i leiemarkedet, da det er mange studenter som ikke har skaffet seg en bolig enda, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

For en 2-roms kostet det i snitt 11.538,- kroner. Dette er en oppgang på 3,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,1%.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.678,- kroner. Dette er en oppgang på 4,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3%.

-Sommeren er den travleste tiden av året på leiemarkedet i Bergen. Vi opplever jevnt over god respons på de fleste annonsene vi legger ut. For noen uker siden fikk studentene svar fra Samordnet Opptak og det er mange studenter som er på boligjakt. De er på utkikk etter leiligheter med mange soverom, slik at de kan bo i kollektiv.

Vi har leid ut 40 % flere boliger i juli i år sammenlignet med juli i fjor. All erfaring tilsier at det blir høy aktivitet på leiemarkedet i Bergen også de neste 5-7 ukene før det vil roe seg noe fra rundt midten av september, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

For en 3-roms var snittleien 11.382,- kroner, dette er en oppgang på 1,6% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 8,8%.

- Antall ledige boliger på Finn.no ligger nå på 474 objekter i Stavanger. Dette er en nedgang på 17 boliger sammenlignet med forrige måned. Aktiviteten i markedet har vært god, men som normalt noe lavere i løpet av fellesferien, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 11.660,- kroner, som er en oppgang på 8,1% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5,8%.

For en 3-roms var snittleien 13.795,- kroner, dette er en oppgang på 4,5% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2,5%.

- Det er mange leietakere i markedet og sentrale leiligheter med attraktiv beliggenhet går raskt unna. Selv om det er høysesong for leietakere, skal det være boliger til alle, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 11.017,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 4,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,6%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.500,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 6,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 3,8%.

-Stabilt og jevnt økende leiemarkedet på Romerike. Leieprisene øker jevnt fra år til år, men har stoppet opp litt i de områdene det bygges mange nye boliger, som for eksempel Jessheim.

Juli har vært en litt roligere måned grunnet fellesferien. Vi forventer at det kommer flere boliger og leietakere på markedet utover i august, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 13.080,- kroner for en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 3,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,8%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 13.028,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 19,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 12,5%.

-Utleiemarkedet i Asker og Bærum bar noe preg av ferietilstander i juli måned. Dermed fortsetter trenden fra fjoråret, da det også var veldig stille samme måned. Sammenlignet med tidligere år har det vært betydelig lavere etterspørsel etter boliger, og dermed også færre leietakere på visninger. August derimot pleier å være en hektisk måned og fra slutten av juli måned merket vi allerede bedre respons og oppmøte på visningene. Dermed tyder alt på et godt marked utover sensommer og høst, der vi tror leieprisene fortsatt vil holde seg stabile. Små prisjusteringer kan være det som skal til for å få leid ut sin bolig, samt for å få flere interessenter å velge mellom. At boligene er moderne og i god stand er veldig viktig for folk flest, og dette er også noe som i stor grad gjenspeiler hvor lang tid det tar å leie ut den enkelte bolig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har ca.12.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, Moss, samt fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren PRO er en egen avdeling som tilbyr tjenester til eiendomsbesittere som har flere enn 10 utleieboliger. For mer informasjon, se www.utleiemegleren.no

Utleiemegleren Drammen - 10 år i byen26.9.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Snart 10 år i Drammen Utleiemegleren Drammen åpnet dørene i 2010 og holder til på Torgeir Vraas Plass 4. Etter oppstarten har kontoret vokst med flere ansatte og forvalter i dag en portefølje på over 500 boliger. -Da vi startet opp i Drammen for 9 år siden konsentrerte vi oss om Drammen området og bygget opp en portefølje. I dag er fortsatt de fleste boligene i porteføljen vår fra Drammen, men vi dekker også mange andre områder, som blant annet Lier, Øvre og Nedre Eiker, Kongsberg, Hurum og ikke minst nedover i Vestfold. I Vestfold har vi merket en ekstra stor pågang fra utleiere som har tatt kontakt og vi har i dag mange boliger i dette området, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen. Drammen – et attraktiv sted å bo Drammen har hatt en betydelig fornying og lagt ned mye ressurser de senere årene som har gjort at byen har blitt et meget attraktivt sted å bo. Gammel bygningsmasse har blitt revet og det har blitt ferdigstilt mange nye prosjekter av boliger, parker, t

Høysesongen for leiemarkedet er over, men det er fortsatt god balanse i markedet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.26.9.2019 08:00:00 CESTPressemelding