Strukturelle endringer i Kredinor

Norges største inkassoselskap, Kredinor, avvikler kontorene i Tromsø, Trondheim og Stavanger. Samtidig sentraliseres virksomhetene i Fredrikstad og Porsgrunn til Oslo, og deler av kundehåndteringen sentraliseres til Kristiansand og Kristiansund. Årsaken er nedgangen i salærsatsene som ble innført fra oktober 2020, og en pandemi som har ført til færre inkassosaker.

De strukturelle endringene i Kredinor tilpasses slik at selskapet fortsatt kan gi den beste og mest effektive oppfølgingen av oppdragsgivere og kundene deres frem til betaling, sier administrerende direktør,  Ole Marius Thorstensen, i Kredinor. Foto: Bård Gudim/Kredinor
De strukturelle endringene i Kredinor tilpasses slik at selskapet fortsatt kan gi den beste og mest effektive oppfølgingen av oppdragsgivere og kundene deres frem til betaling, sier administrerende direktør, Ole Marius Thorstensen, i Kredinor. Foto: Bård Gudim/Kredinor

– Den kraftige nedgangen i salærsatsene på mellom 20 og 40 prosent påvirker inntektene våre betydelig fremover. I tillegg har pandemien gjort oss til bedre betalere, som igjen har ført til færre inkassosaker. Det betyr at vi må gjøre noen endringer i organisasjonen for å tilpasse kostnadssiden til de reduserte inntektene denne utviklingen gir, sier fungerende administrerende direktør i Kredinor, Ole Marius Thorstensen.

De strukturelle endringene i Kredinor kommer som en forlengelse av prosessene selskapet har hatt de siste årene med å forenkle og optimalisere leveransene i tråd med reduserte inntekter. Kredinor har også satset på teknologiutvikling slik at selskapet fortsatt kan gi den beste og mest effektive oppfølgingen av oppdragsgivere og kundene deres frem til betaling.

Endringene innebærer følgende:
• Kontorene i Fredrikstad og Porsgrunn vil sentraliseres til Oslo
• Kontorene i Tromsø, Trondheim og Stavanger vil avvikles
• All kundehåndtering innenfor små og mellomstore bedrifter sentraliseres til Kristiansand
• All kundehåndtering innenfor Offentlig sektor og Parkering sentraliseres til Kristiansund

Den strukturelle endringen innebærer at drøyt 20 medarbeidere blir overtallige, og omtrent det samme antallet stillinger blir flyttet til Oslo.

– Flere av de berørte vil få tilbud om jobb i andre deler av konsernet, men vi kommer ikke unna det at noen også vil miste jobbene sine. Vi skal ta godt vare på de som blir overtallige, og hjelpe dem så godt vi kan videre. Samtidig er tilpasningene av organisasjonen viktig for å opprettholde dagens gode leveransekraft og løsningsgrad for våre oppdragsgivere. På denne måten trygger vi selskapet og arbeidsplasser for fremtiden, sier Thorstensen.

Rådhusgata 27

Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har før de strukturelle endringene om lag 430 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20,6 prosent i det norske markedet. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder med felles interesse i å benytte Kredinor som profesjonell part innenfor betalingsoppfølging og inkasso. I tillegg til inkassovirksomheten leverer Kredinor løsninger innenfor fakturering, purringer, reskontroadministrasjon, kundeservice, juridisk rådgiving, analyse og betaling. Mer informasjon på kredinor.no.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.