Strømsparing kan gi mer sopp- og råteskader
– Det er forståelig at folk vil spare på strømutgiftene nå. Men noen sparetiltak må vi være forsiktig med å innføre, fordi de kan forårsake skader på hus og hjem, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Tidligere meldte NRK om at mange vurderer å skru av ventilasjonsanlegget for å spare strøm. Dette kan gi svært uheldige konsekvenser.
– Å skru av ventilasjonsanlegget kan føre til dårlig inneklima med høy fuktighet, noe som igjen gir grobunn for muggsopp og råteskader. Sopp og råte elsker nemlig fuktighet, sier Hofstad-Nielsen.
De siste tre årene har Fremtind registrert om lag 2400 sopp- og råteskader til en samlet kostnad på nærmere 30 millioner kroner.
Dekkes ikke av forsikringen
En skade som følge av kondens er ikke dekket av forsikringen, fordi det er noe som oppstår over tid. Det samme gjelder for sopp- og råteskader.
– Det betyr at du risikerer å sitte igjen med hele regningen selv, sier skadeforebyggeren.
Hofstad-Nielsen frykter en økning i skader utover vinteren som følge av dyrere strømpriser.
– Flere av strømtiltakene som mange nå vurderer kan få utilsiktede konsekvenser. Det kan være fristende å spare noen kroner, men det kan koste deg dyrt senere, sier hun.
Ekte hussopp: Her er et funn fra Fremtinds skadeinspektører.
Kan gå år før skadene oppdages
I tillegg til strømsparing, kommer alle vannskadene – som det er en eksplosiv økning av. Kombinasjonen kan gi flere sopp- og råteskader.
– Om vannskadene ikke blir håndtert skikkelig vil de kunne skjule en påbegynt sopp- og råteskade. Slike skader kommer ofte ikke til overflaten før det har gått noen år, sier Hofstad-Nielsen.
Derfor er vedlikehold av hus og hytte bra for både huset og lommeboka. Jo før du oppdager og tar tak i forhold som må utbedres, desto lavere blir skadeomfanget og kostnadene.
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noAnette Grønby ReinKommunikasjonsrådgiver Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Rekordmange dyr drepes i trafikken: – Husk ditt ansvar som bilist19.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
– Om du har kjørt på et dyr, har du ingenting å tape på å melde fra til politiet. Du risikerer ikke bonustap, og du kan få redusert egenandel, opplyser skadeforebygger.
Magetrøbbel er største skadeårsak for nordmenn på reise17.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Blir du syk på reisen i sommer, er sannsynligheten stor for at det er magen som skaper trøbbel. Feriemage topper nemlig reisesykestatistikken i de aller fleste land om sommeren.
1 av 3 gjør ingen ekstra tiltak for å sikre huset mot innbrudd i sommer15.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Mange låser kun døra når de drar på ferie, viser en ny undersøkelse. Mens folk i byen bruker mest boligalarm, sverger folk fra bygda til nabohjelp.
Dette gjør du hvis kofferten blir borte i sommer12.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Om sommeren er det ekstra trafikk på flyplassene i Europa, og det gir større risiko for å miste bagasjen. Noen grep er lure å ta før du reiser.
Prøvde seg med bagasjesvindel: Ble avslørt8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Da kofferten ble borte, krevde kunden erstatning for en rekke merkeklær til 47 000 kroner. To måneder senere kom kofferten til rette – og det viste seg at innholdet var langt ifra så verdifullt som kunden hadde påstått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom