Fornybar Norge

Strømbransjen lanserer Trygg strømhandel

Strømbransjen lanserer i dag sertifiseringsordningen Trygg strømhandel. Det er DNV GL som skal godkjenne strømleverandørene. Kunder som velger en sertifisert leverandør, skal kunne forvente en enkel, trygg og positiv kundeopplevelse.
Knut Kroepelien (t.v.) i Energi Norge og Knut Lockert i Distriktsenergi.

Sertifiseringsordningen er et initiativ fra bransjeorganisasjonene Energi Norge og Distriktsenergi. Ordningen består av en rekke krav som strømleverandørene må tilfredsstille når det gjelder markedsføring og salg av strømprodukter, oppfølging av kundene, opplæring av egne ansatte osv.

– Målet er at Trygg strømhandel skal bli et kvalitetsstempel for selskapene som kundene vil se etter når de velger leverandør. Vi ønsker også at ordningen skal skape økt tillit til både strømmarkedet og den enkelte leverandør, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.

Sertifiseringen vil bli administrert og gjennomført av DNV GL (Det Norske Veritas), som har levert slike tjenester siden 1864. Strømleverandører som ønsker å bli sertifisert, må dokumentere at de tilfredsstiller bestemte krav. I tillegg må selskapene bestå årlige revisjoner og uanmeldte stikkprøver.

– Bransjen har fått kritikk for å gi kundene mangelfull informasjon. Nå bretter vi opp ermene for at strømmarkedet skal bli enklere og tryggere. Vi mener dette er stort skritt i riktig retning, selv om det ikke nødvendigvis løser alle utfordringene, sier daglig leder Knut Lockert i Distriktsenergi.

Norge har over 100 strømleverandører. De første sertifiserte leverandørene ventes å være på plass i løpet av våren. Navnene vil bli kunngjort på nettsiden tryggstrømhandel.no og av selskapene selv.

De viktigste kravene:

• Strenge krav til salgsaktiviteter på telefon, sosiale medier, dørsalg, stand osv.
  • Gjelder også underleverandører som har direkte kontakt med kunden.
  • Krav til kompetanse hos ansatte og gode prosesser for klagebehandling mm.
  • Strømproduktene skal være enkle å skille fra hverandre ved markedsføring.
  • Kunden skal kunne velge kanal for prisvarslinger - for eksempel SMS eller e-post.
  • Tydelig merking av kampanjetilbud og hva som skjer etter tilbudsperioden.
  • Åpenhet om alle priselementer og varigheten på strømproduktene.
  • Enkelt å bytte leverandør, og færre henvendelser om å komme tilbake.

Knut Kroepelien (t.v.) i Energi Norge og Knut Lockert i Distriktsenergi.
Knut Kroepelien i Energi Norge
Knut Lockert i Distriktsenergi

Om Fornybar Norge

Fornybar Norge

Energi Norge er fornybarnæringens interesseorganisasjon i NHO. Rundt 300 medlemsbedrifter står for nesten all kraftproduksjon i Norge og leverer strøm til omkring 90 prosent av landets strøm- og nettkunder.

Les mer her: https://www.energinorge.no/om-oss/energi-norge/

Følg pressemeldinger fra Fornybar Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fornybar Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fornybar Norge