Strøken Oslofjord tilbake i trafikk

Fjord Lines «MS Oslofjord» har de siste ukene ligget i tørrdokk i Danmark. Når skipet er tilbake lørdag, er det blant annet med en splitter ny restaurant og en oppgradert taxfreebutikk.

Dokking: MS Oslofjord (til høyre i bildet) har vært i dokk i Danmark hos Fayard sammen med blant andre MS Stavangerfjord som seiler mellom Bergen, Stavanger, Langesund og Hirtshals for Fjord Line. Oslofjord er tilbake i vanlig drift mellom Sandefjord og Strømstad lørdag 25. januar. Foto: Fjord Line

– Det er et totalt nyoverhalt skip, som lørdag morgen klokken 08.30 igjen legger fra kai i Sandefjord med kurs for Strømstad. Siden 13. januar har rundt 400 verftsarbeidere, fordelt på to skift, jobbet natt og dag med å sørge for at skipet skal bli i tipp topp stand foran en ny og travel sesong i Fjord Lies tjeneste.

Det sier direktør for salg og marked i Fjord Line, Trine Lise Woldbæk.

Hun forteller at mye av det omfattende arbeidet, som er gjort både utvendig og innvendig på skipet, er av teknisk karakter, bak kulissene og under vannlinjen. Det er derfor ikke noe publikum vil se med det blotte øyet. Men gjelder slettes ikke alt.

Flere ombygginger

– Det første man vil se, er at hele skipet har fått et flott toppstrøk med maling og vil stråle ved landligge i Sandefjord og på sin vei ut og inn av fjorden. Samtidig er det gjort flere spennende endringer inne på skipet, sier Woldbæk.

Blant annet har «Commander Buffet» forut på dekk 3, gjennomgått en totalforvandling. Her er alt det gamle fjernet og gjestene vil få oppleve en splitter ny restaurant med lekre farger og overflater. Restauranten har dessuten fått økt kapasitet. Dessuten er store deler av taxfree-butikken på dekk 4 blitt bygd om, fått ny profilering og et helt nytt og mer effektivt kassaområde.

– Her er tanken bedre logistikk, mer effektiv kundeflyt og mindre sjanser for kødannelser. Vi både håper og tror at våre gjester vil oppleve endringene som svært positive, sier Woldbæk.

Komfort og sikkerhet

Årsakene til at skip av og til må i dokk er flere. Dels er det på grunn av lovpålagt periodisk og teknisk vedlikehold og dels på grunn av rederienes ønsker om oppgraderinger og utbedringer.

– Vi tar skipene ut av drift for å oppgradere alle systemer, male, utbedre ror, skrog og overhale hovedmotorene, forteller overstyrmann i Fjord Line, Mads Karl Nielsen fra verftet Fayard utenfor Odense i Danmark.

Nielsen forteller at rederiet, mens skipene er tomme for passasjerer, benytter sjansen til å utføre en hel masse andre oppgaver også. Små og store oppgaver det er vanskelig å løse under vanlig drift.

– I bunn og grunn handler et dokkopphold om å ivareta våre passasjerers sikkerhet og komfort. For oss er det beste med dokkingen å kunne møte våre gjester med et tipp topp skip, sier Nielsen.

Direktør salg og marked i Fjord Line, Trine Lise Woldbæk. Foto: Fjord Line

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21%. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i underkant av 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods.