Strinda-elever til topps i TINE MatCup 2020

I skarp konkurranse med fem andre lag ble det til slutt laget fra Strinda videregående skole som kunne juble aller høyest da vinnerne i TINE MatCup 2020 ble kåret fredag 10. januar. Servitør Kathrine fra Nannestad videregående skole stakk av med Osteprisen.
Servitør Simen, kokk Melina og kokk Filip fra Strinda Videregående skole er jublende glade over å ha gått helt til topps i årets TINE MatCup-finale.

– Det var veldig høyt nivå i finalen og det var jevnt, men det var likevel ett lag som stakk seg ut. De så ut som proffer rett og slett, og jobbet veldig bra! De hadde også en saus på hovedretten som hadde et helt annet nivå, forteller hoveddommer Gunnar Hvarnes.

Prestisjetung konkurranse
Konkurransen er åpen for alle kokk- og servitørelever på VG2 over hele landet, og de seks finalelagene måtte alle gjennom semifinalerunder før de kunne sette kursen mot årets finale på Jåttå videregående skole i Stavanger i dag. Servitør Simen, kokk Melina og kokk Filip er jublende glade over å ha gått helt til topps i årets TINE MatCup-finale.

– Dette er bare helt utrolig! Og egentlig ganske uventet – vi hadde noen glipper her og der, men vi holdt hodet kaldt. Nå skal vi feire med karaoke, forteller det jublende glade vinnerlaget.

Etter den nervepirrende finalen reiser team Trønder rampen hjem med en førsteplass og en svært ettertraktet premie i lommen.

– Vinnerlaget får en inspirerende matfaglig dag, som inkluderer en kulinarisk matopplevelse på en av Norges beste restauranter, forteller sponsoransvarlig i TINE, Martine Mathisen.

På andreplass kom team. Kajuma fra Nannestad videregående skole og tredjeplassen gikk til team Trekløver fra Greveskogen videregående skole.

Krevende oppgave
Både kokker og servitører fikk noe å bryne seg på under tiden de hadde til rådighet. Temaet for årets konkurranse var slottsmiddag, og en trerettersmeny basert på en variert råvareliste skulle serveres ved et pyntet og dekket bord, sammen med en passende drikkemeny. Samspillet og kommunikasjonen mellom kjøkken og servitør ble også vurdert fortløpende gjennom finaledagen.

Servitørdommer Torill Renaa synes finalistene leverte langt over forventning.

– Det var ingen enkel oppgave å kåre vinnerne i dag. Topp tre var veldig jevnt. Vi så mye teknikk her i dag, og lagene leverte over all forventningen, sier hun.

Det var flere kjente matprofiler tilstede på Jåttå videregående skole under dagens finale. Blant dem landbruks- og matminister, Olaug Bollestad.

– Det har vært inspirerende å få være med å se matgleden her i dag. Det er viktig at unge blir introdusert til de spennende mulighetene matfagene gir, og at de tidlig får øynene opp for alle de fantastiske råvarene vi har i Norge. Dette er med på å bygge Matnasjonen Norge, sier ministeren.

Egen ostekonkurranse for servitørene
Kathrine fra Nannestad videregående skole var den av servitørene som sanket flest poeng i ostekonkurransen. Hun stakk dermed av med årets Osteprisen i TINE MatCup.

– Det er kjempegøy å vinne! Jeg har faktisk bare øvd i to dager, men jeg syns det gikk veldig bra og fikk gode tilbakemeldinger – så jeg er veldig glad, sier en stolt ostevinner.

Ostedommer Øyvind Skogsholm Hansen synes det er morsomt å se hvor kunnskapsrike elevene er om de ulike ostene.

– Elevene er utrolig flinke, og det var rett og slett skikkelig høyt nivå i år. Men vinneren skilte seg litt ekstra ut, sier dommeren.

Tar vare på tradisjonene
Martine Mathisen i TINE er glad for at de gjennom konkurransen er med på å sikre fremtidige ambassadører for norsk matkultur, og nye krefter til å forvalte norske råvarer og tradisjoner.

– Det har vært utrolig inspirerende å se finalistene i aksjon i dag. Vi vet at konkurranser som denne er med på å gi næring til drømmen, og Norge trenger flere unge krefter som ønsker å videreføre norsk matkultur. Å få være med på noe som tenner den gnisten hos kokke- og servitørspirer over hele landet er ikke bare utrolig givende – det er viktig. Norske kjøkken, være seg institusjoner, restauranter eller andre, trenger flere kokker og servitører som brenner for jobben sin, forteller Mathisen.

Følg TINE Matcup på Facebook og Instagram

Servitør Kathrine fra Nannestad videregående skole stakk av med Osteprisen.