Yrkestrafikkforbundet

Stressede bussjåfører

Del
Over halvparten av alle bussjåfører svarer at det er vanskelig å få tid til nødvendige pauser, for eksempel for å gå på do, i løpet av arbeidsdagen. Andelen stressede sjåfører er bekymringsverdig høy, mener forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.
Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet
Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet

I en undersøkelse gjennomført av Yrkestrafikkforbundet svarer 50,4 prosent av bussjåførene at det er vanskelig å få tid til nødvendige pauser.

Spekulerer i pliktoppfyllende bussjåfører
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er ikke overrasket.

- Dette bekrefter en utvikling vi har sett over en tid nå. For å vinne anbud legger busselskapene seg veldig lavt på pris. Dette tar de ofte igjen ved å legge opp en arbeidsdag som er praktisk umulig å gjennomføre for sjåføren. Den eneste måten sjåføren kan hente inn tapt tid på er å kutte ned på egne pauser. Det ser ut til at mange busselskaper spekulerer i at sjåførene gjør dette, uttaler Klungnes.

Fire av ti er ofte stresset
I den samme undersøkelsen svarer 42,5 prosent av bussjåførene at de ofte opplever stress i jobben.

- Dette er et yrke som kan være helt supert hvis du liker å møte nye mennesker, yte service og operere store og teknisk avanserte kjøretøy. Men som bussjåfør har jeg sett bransjen endre seg mye over de siste tiårene. Det virker som man nå går inn for å systematisk fjerne all ekstra tid til å hjelpe passasjerer, yte service og ta helt nødvendige pauser. Resultatet blir selvfølgelig stressede og demotiverte bussjåfører, fortsetter Klungnes.

Mangler 1.000 nye sjåfører i året
En rapport fra NHO Transport viser at Norge er avhengig av 1.000 nye bussjåfører i året for å få nok folk til å reise kollektivt.

- Busselskapene skyter seg i foten når de skviser sjåførenes arbeidsdag på denne måten. I kombinasjon med en lav begynnerlønn og ubekvem arbeidstid er de ikke med på å skape en attraktiv arbeidsplass for unge mennesker. Om man ønsker å oppnå målsettingen om tusen nyutdannede bussjåfører i året er bransjen nødt til å ta grep, avslutter Klungnes.

Om undersøkelsen
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge. Undersøkelsen ble gjennomført blant YTFs medlemmer. Mer enn 1.500 bussjåfører besvarte undersøkelsen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet
Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge. 

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye