Yrkestrafikkforbundet

Stressede bussjåfører

Del

Over halvparten av alle bussjåfører svarer at det er vanskelig å få tid til nødvendige pauser, for eksempel for å gå på do, i løpet av arbeidsdagen. Andelen stressede sjåfører er bekymringsverdig høy, mener forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet
Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet

I en undersøkelse gjennomført av Yrkestrafikkforbundet svarer 50,4 prosent av bussjåførene at det er vanskelig å få tid til nødvendige pauser.

Spekulerer i pliktoppfyllende bussjåfører
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er ikke overrasket.

- Dette bekrefter en utvikling vi har sett over en tid nå. For å vinne anbud legger busselskapene seg veldig lavt på pris. Dette tar de ofte igjen ved å legge opp en arbeidsdag som er praktisk umulig å gjennomføre for sjåføren. Den eneste måten sjåføren kan hente inn tapt tid på er å kutte ned på egne pauser. Det ser ut til at mange busselskaper spekulerer i at sjåførene gjør dette, uttaler Klungnes.

Fire av ti er ofte stresset
I den samme undersøkelsen svarer 42,5 prosent av bussjåførene at de ofte opplever stress i jobben.

- Dette er et yrke som kan være helt supert hvis du liker å møte nye mennesker, yte service og operere store og teknisk avanserte kjøretøy. Men som bussjåfør har jeg sett bransjen endre seg mye over de siste tiårene. Det virker som man nå går inn for å systematisk fjerne all ekstra tid til å hjelpe passasjerer, yte service og ta helt nødvendige pauser. Resultatet blir selvfølgelig stressede og demotiverte bussjåfører, fortsetter Klungnes.

Mangler 1.000 nye sjåfører i året
En rapport fra NHO Transport viser at Norge er avhengig av 1.000 nye bussjåfører i året for å få nok folk til å reise kollektivt.

- Busselskapene skyter seg i foten når de skviser sjåførenes arbeidsdag på denne måten. I kombinasjon med en lav begynnerlønn og ubekvem arbeidstid er de ikke med på å skape en attraktiv arbeidsplass for unge mennesker. Om man ønsker å oppnå målsettingen om tusen nyutdannede bussjåfører i året er bransjen nødt til å ta grep, avslutter Klungnes.

Om undersøkelsen
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge. Undersøkelsen ble gjennomført blant YTFs medlemmer. Mer enn 1.500 bussjåfører besvarte undersøkelsen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet
Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge. 

Følg saker fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Yrkestrafikkforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom