Strengere klimakrav til alle som skal ha oppdrag for Statens vegvesen
CO2-utslippene fra asfalt er redusert med 25 prosent og stadig flere ferjesamband går fra å være utslipps-verstinger til nullutslipp. Nå skjerpes klimakravene på alle områder innenfor drift og vedlikehold og utvikling av riksvegene.
Trapper opp tiltak
Statens vegvesen har som mål å kutte både de direkte og indirekte klimagassutslippene fra anlegg, drift og vedlikehold med 55 prosent innen 2030.
Drift og vedlikehold og utvikling av vegnettet står for en betydelig andel av disse utslippene. Drift- og vedlikeholdsdivisjonen har derfor vedtatt en egen klimastrategi. Nå følges denne opp med en mer konkret klimahandlingsplan, som beskriver en rekke tiltak som må gjøres frem mot 2030 innenfor de ulike kontraktstypene. Tiltakene handler i stor grad om opptrapping av kontratskrav og tildelingskriterier som gir utslippskutt.
Ønsker dialog
Statens vegvesenber nå om tilbakemelding fra leverandørbransjen på de konkrete forslagene i klimahandlingsplanen som er lagt ut i Doffin i dag.
– Vi har noenvegdriftskontrakter hvor entreprenøren har forpliktet seg til store utslippskutt. Nå skjerper vi kravene og tildelingskriteriene i samtlige kontrakter, sier direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo.
– Vi ønsker en dialog om hvordan vi kan utforme kravene og tildelingskriteriene for å få størst mulig effekt, og vil også lytte til hva bransjen mener er realistisk, for eksempel når det gjelder innfasing av tunge nullutslipps maskiner. Samtidig må alle være forberedt på at vi står foran krevende utfordringer og at kravene i kontraktene skjerpes. Men det er helt nødvendig for å få ned klimautslippene, sier divisjonsdirektøren.
Utvikling av klimastrategi
Drift- og vedlikeholdsdivisjonen vedtok sin førstekontraktsstrategi i 2020, og innførte klimakrav i mange kontrakter.
– Siden da har vi skapt oss noen erfaringer og testet ulike krav og anskaffelsesformer. Vi vil ha ulike verktøy i verktøykista for ulike kontraktstyper – kontrakter for vegdrift, asfalt og elektro er både like og forskjellige. Vi vil ha bransjen med oss for å finne og utvikle verktøyene som passer for de ulike kontraktstypene. Dette er spesielt viktig med tanke på de nye flerårige vegdriftskontraktene som starter fra 2025, sier Bjørn Laksforsmo.
Konkrete forslag
Her er noen av Statens vegvesens forslag til tiltak for å få CO2-kutt innen drift og vedlikehold:
- Nullutslipp personbiler og varebiler. Minimum 90 % av bilbruken i 2025 og 100 % i 2027.
- Nullutslipp tunge kjøretøy og maskiner. Uttesting er i gang. Minimum 80 % i 2027. Nullutslipp på samtlige i 2030, med noen unntak.
- Krav om EPD (miljødeklarasjon for å dokumentere indirekte utslipp) på enda flere områder og økt bruk av EPD i tildelingskriteriene.
Høringsfrist
Statens vegvesen skal holde egne dialogmøter med bransjeorganisasjonene seinere i måneden.
Frist for å komme med tilbakemeldinger om forslagene er 5. oktober. Statens vegvesen tar sikte på å vedta den nye klimahandlingsplanen inkludert de endelige kravene innen utgangen av året.
Les hele høringsforslaget her.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn LaksforsmoDivisjonsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:41412925bjorn.laksforsmo@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nå kan det bli redusert fremkommelighet i Giæverbukta10.5.2024 15:57:40 CEST | Pressemelding
Det skal bygges en støttemur langs Erling Kjeldsens, og trafikken i Giæverbukta kan bli påvirket av anleggsarbeidet.
Sesongstart på MC: Fire dødsulykker allerede i år8.5.2024 19:12:52 CEST | Pressemelding
Mange ser frem til MC- sesongen og gleder seg over endelig å kunne ferdes på to hjul igjen. Med fire omkomne allerede i starten av mai, er Vegvesenet bekymret.
Statens vegvesen har halvert CO2-utslippene fra asfalt siden 20208.5.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Norge er allerede verdensmester i å asfaltere med lave klimautslipp. Og i år blir asfalten enda grønnere.
Brannøving i E39 Skrikebergtunnelen8.5.2024 09:22:24 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen arrangerer, i samarbeid med Gulen og Masfjorden Brann og Redning, brannvernøving i Skrikebergtunnelen tysdag 14. mai.
Skogrydding i Gråura langs rv. 707.5.2024 15:38:03 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har startet opp skogrydding i Gråura langs rv. 70 mellom Sunndal og Oppdal. Arbeidet vil pågå til halvveis ut i juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom