Streikefare i NRK fra midnatt

I dag klokken 10.00 startet LO Stat mekling med Spekter for NTL og Creos medlemmer i NRK.
LO Stats nestleder Lise Olsen.

- Jeg har alltid tro på løsning, samtidig har denne saken utviklet seg over år. Det gjør meklingen mer komplisert og streikefaren større, sier Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

Når NRK opererer med forskjellig lønnsberegning for forskjellige grupper av ansatte blir det krevende forhandlinger i meklingen.

- Noen av våre medlemmer blir hengende etter lønnsmessig på grunn an NRKs lønnspolitikk. Det kan vi ikke godta. Alle må bli verdsatt for jobben de gjør, uansett hvilken fagforening de velger å være medlem av, sier Fredrik Oftebro, nestleder i NTL.

Meklingsfristen er midnatt i dag 30. juni. Kommer ikke partene til enighet går 495 NRK-ansatte ut i streik fra arbeidstidens start 1. juli.

Forhandlingsledelse:
Lise Olsen, LO Stat: 900 66 207
Fredrik Oftebro, NTL: 911 32 117

Kommunikasjonsrådgivere:
Tove Lise Granli, NTL: 918 59 230
Kristian Brustad, LO Stat: 466 61 639

LO Stats nestleder Lise Olsen.

Om LO Stat

Møllergt. 10

23 06 83 00http://www.lostat.no

LO Stat jobber for et seriøst, trygt og godt arbeidsliv for alle. LO Stat er en samlende kraft i staten og Spekter, med 19 LO-forbund og 100.000 medlemmer i ryggen. LO Stat viktigste oppgave er å forhandle lønn og rettigheter på vegne av forbundenes medlemmer i staten og Spekter. Vedtektene sier at LO Stats skal «virke for medlemmenes faglige, sosiale og økonomiske fellesinteresser». LO Stat skal dermed forsvare forbund og medlemmers interesser og rettigheter på alle plan.

Følg pressemeldinger fra LO Stat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LO Stat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LO Stat