Yrkestrafikkforbundet

Streik på buss og bane lørdag vil ramme store deler av landet

Del
Fra arbeidstidens start lørdag 7. mai tas mer enn 2.300 buss- og banesjåfører rundt om i landet ut i streik dersom partene ikke er blitt enige i meklingen. Oslo, Bergen og Stavanger er blant stedene som vil rammes.
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud

Fredag 22. april kl 15:00 ble bussforhandlingene brutt. Mekling starter 5. mai, med fristutløp 6. mai kl 24. I første streikeuttak tas bussjåfører i store deler av landet ut. De kan være i streik fra arbeidstidens start lørdag 7. mai.

Dette er streikeuttaket
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger oppsummerer det varslede streikeuttaket.

- Store deler av busstrafikken i Oslo blir rammet i første streikeuttak. Samtidig tas alle bussjåfører i Bergen by samt bybanen ut. Alle lokalruter i Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ski, Nesodden, Moss, Halden, Kongsvinger og Flisa vil lammes. Hele Finnmark er også i første streikeuttak, opplyser Jæger.

Yrkestrafikkforbundet organiserer rundt halvparten av de 2362 bussjåførene som kan ende opp i streik i første uttak. De resterende sjåførene er organisert i Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet. De fire forbundene forhandler samlet med NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden.

Dette er kravene
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger varsler en reell streikefare.

- Vi hadde en konstruktiv dialog under forhandlingene, men de vanskelige spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare. Viktige krav for oss er å få slutt på gratisarbeid, å få forskuttering av sykelønn og et lønnstillegg som gjør at vi nærmer oss industriarbeideren, uttaler Jæger.

Jæger utdyper noen av kravene i forhandlingene.

- Om bussjåførene er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi krever også at sikkerhetssjekk av bussen skal være en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av tid til å gjennomføre denne før bussturen starter. Vi har en avtale om at bussjåfører og bybaneførere skal ha lønn mer på linje med industriarbeider. Vi må nærme oss lønnsnivået til industriarbeider i dette oppgjøret, avslutter Jæger.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud
Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud
Last ned bilde

Lenker

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye