FagforbundetFagforbundetFagforbundet

Streik i 112 private barnehager

Mandag går over 1000 barnehageansatte ut i streik etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte fram natt til lørdag.

- Vi er svært skuffet over at arbeidsgiver ikke står ved løftet om å innføre livsvarig AFP for våre medlemmer i private barnehager, slik kommunale og andre private barnehager har. Dette er en streik PBL må ta det fulle ansvaret for, sier en samlet arbeidstakerside, representert ved forhandlingslederne i henholdsvis Fagforbundet, Anne Green Nilsen, Utdanningsforbundets Terje Skyvulstad og Deltas Trond Ellefsen.

Private barnehager skal få dekket sine pensjonsutgifter av det offentlige.

- Penger mottatt av det offentlige skal gå til dem de er ment å gå til. Pengene skal ikke dekke andre kostnader eller gis i utbytte på bekostning av de ansattes pensjonsrettigheter, sier de tre forhandlingslederne for arbeidstakerne.

Meklet sammen - streiker sammen

Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta står sammen om kravene overfor arbeidsgiver, men lyktes ikke i å komme til en løsning hos Riksmekleren. Striden står om to punkter knyttet til pensjon:

• Alle ansatte i PBL skulle ifølge tidligere protokoller meldes inn i Fellesordningen for AFP senest fra 1. januar 2023.
  • Ansatte i PBL-barnehagene må i dag betale en høyere egenandel til pensjon enn de må i andre private og kommunale barnehager.

For hvert år innføring av Fellesordningen med livsvarig AFP utsettes, vil stadig flere ansatte miste rettigheter til denne ordningen for alltid.

- Vi er opprørt og forbannet på vegne av våre medlemmer. Vi mener det er avtalebrudd når PBL nå går tilbake på løfter de forpliktet seg til i skriftlige protokoller fra tidligere lønnsoppgjør, sier forhandlingslederne.

Fagforbundet:
Forhandlingsleder Anne Green Nilsen, tlf: 901 38 469