Streik fra lørdag - Power Porsgrunn nekter de ansatte tariffavtale

Power Porsgrunn nekter å inngå tariffavtale med Handel og Kontor i Norge (HK), og HK-medlemmene må derfor ut i streik lørdag 21. april.
1. nestleder Bjørn Mietinen

– Det burde ikke være nødvendig å måtte streike for tariffavtale og ordna forhold i norsk arbeidsliv i dag, sier 1. nestleder i HK i Norge, Bjørn Mietinen.

HK og Power Porsgrunn møttes hos Kretsmekleren mandag 16. april, men avsluttet meklingen uten å bli enige fordi arbeidsgiver ikke ville skrive under på tariffavtalen.

- Jeg hadde håpet vi skulle unngå streik, men konstaterer at Power Porsgrunn er villig til å gå langt for å nekte de ansatte ordna forhold og tariffavtale. Nå må de ansatte streike for å få tariffavtale på plass, men jeg kan love en ting, og det er at de ikke står alene. Vi vil gi dem den ryggdekningen de trenger hele veien, uttaler Mietinen.

Power Porsgrunn hevder at vi ikke har nok medlemmer til å kreve tariffavtale og at flertallet av de ansatte ikke vil ha det. De sier det er årsaken til at de ikke vil inngå tariffavtale. Da vi fremmet kravet var det 13 fast ansatte i virksomheten, 7 av dem er medlem i HK og ønsker tariffavtale. Utover dette var det 7 ekstrahjelper.

- Vi har en organisasjonsgrad på over 50 % blant de fast ansatte, det er veldig bra. Det er de fast ansatte som har sin karriere og sitt livsgrunnlag i Power Porsgrunn. Dette betyr at vi har mer enn godt nok grunnlag for vårt avtalekrav, sier regionkontorleder i HK region Østlandet Sør, Lena Reitan.

HK-medlemmene i Power Porsgrunn er opptatt av å få trygge lønns- og arbeidsvilkår, en anstendig pensjon og rett til medbestemmelse på arbeidsplassen sin. Flere av deres kolleger i andre Powerbutikker har det allerede. I dag er det tariffavtale i 29 av Power Norges 61 virksomheter i hele landet. Nå kan Power Porsgrunn følge etter og bli nr. 30.

- Power Porsgrunn skal vite av våre HK-medlemmer er klare til å ta kampen og stå løpet ut, og at hele fagbevegelsen står sammen med dem. Det handler om et organisert og seriøst arbeidsliv, og det handler om ordna forhold, avslutter Mietinen.

1. nestleder Bjørn Mietinen