
Støtter regjeringens valg

Regjeringens krav om å bruke hydrogenferjer på sambandet over Vestfjorden fra neste anbudsrunde, er gunstig både for klimaet og for norsk næringsliv. Det sier administrerende direktør Heidi Wolden i ferje- og hurtigbåtrederiet Norled.
Ruta Bodø-Moskenes er Norges lengste ferjesamband. Wolden mener regjeringens satsing på hydrogenferjer på strekningen vil gi Norge et forsprang i utviklingen av en ny og klimavennlig vekstindustri.
- Regjeringens beslutning er ikke bare viktig for klima og miljø. Gjennom hydrogensatsingen bygger Norge også grønne arbeidsplasser og muligheter for en ny eksportindustri, samtidig som utslippene knyttet til nødvendig ferjetransport reduseres, sier Wolden.
Norled er et av Norges største ferjerederier, og har vært ledende i ny maritim teknologi. Rederiet bygde verdens første batteriferje, og har nå verdens første hydrogenferje under bygging hos Westcon i Ølen.
I arbeidet med å skape en sterk norsk hydrogenklynge, vil satsingen på hydrogenferjer være sentralt, mener Wolden.
- Etterspørsel fra ferjer og hurtigbåt er avgjørende for å skape nødvendig volum for hydrogenproduksjon i Norge. Store norske industriaktører står klare til å investere milliarder i gryteklare prosjekter, men pengene hadde forsvunnet til prosjekter i andre land om Norge ikke hadde grepet muligheten nå, sier Wolden.
Hun mener hydrogen-satsingen over Vestfjorden også vil gi lokal og regional vekst for Lofoten, samtidig som regionens grønne profil vil bli styrket.
- Hydrogen-drevne ferjer på Vestfjorden vil bli lagt merke til over hele verden. Gjennom tilgang på flytende hydrogen vil øvrig industri i området få en eventyrlig mulighet til å ta en global lederposisjon innen utvikling og bruk av hydrogenteknologi, sier Wolden.
Kontakter
Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled, heidi.wolden@norled.no
Bilder
Om Norled AS
Norled AS er et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms.
Norled er verdensledende innen klima- og miljøvennlig maritim teknologi. Selskapet utviklet verdens første batteridrevne passasjerferje, og har nå verdens første hydrogenferje under bygging.
Selskapet har mer enn 1.000 ansatte og omsetter for 2 milliarder kroner årlig. Selskapet har hovedkontor i Stavanger og kontorer i Bergen og Oslo.
Norled er eid av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management.
Følg saker fra Norled AS
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norled AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Norled AS
Norled skal levere hurtiggående fartøy til Fiskeridirektoratet26.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Norled har sikret seg en kontrakt med Fiskeridirektoratets Sjøfartstjeneste av en spesialdesignet hurtigbåt med hybrid fremdriftssystem som vil sørge for redusert miljøavtrykk. Hurtigbåten kan gå på batteri eller en kombinasjon av diesel og elektrisk drift.
Nye direktører i Norled13.1.2021 10:00:00 CET | Pressemelding
Lars Inge Vågen (40) og Rannveig Drengstig (47) er ansatt som henholdsvis kommersiell direktør og utviklingsdirektør i Norled.
Går til Norled fra Aker Solutions6.11.2020 10:00:00 CET | Pressemelding
Cathrine Gjertsen er ansatt som kommunikasjonssjef i ferje og hurtigbåtrederiet Norled. Gjertsen kommer fra stillingen som senior kommunikasjonsrådgiver i Aker Solutions.
To ansatte med påvist Covid-smitte28.10.2020 18:26:41 CET | Pressemelding
To ansatte i Norled har testet positivt for Covid-19. De to er isolert, og smittesporing pågår. Ingen av de to har vært i kontakt med passasjerer. Den ene ansatte er mannskap på M/S «Ekspressen», som går i sambandet Kleppestø-Bergen, og gikk av vakt 24. oktober. Vedkommende var også om bord M/F «Ullensvang» 26. oktober. Dette fartøyet går i sambandet Mannheller-Fodnes. På bakgrunn av kontakten den smittede har hatt med mannskap på M/F «Ullensvang» har Norled besluttet å legge fartøyet til kai på Mannheller for desinfeksjon og mannskapsbytte. Mannskap som har blitt identifisert som å ha hatt nærkontakt med vedkommende, går i karantene. På M/S «Ekspressen» er nytt mannskap om bord, og fartøyet går i rute som normalt. Den andre som har testet positivt er mannskap på ferja M/F «Hjelmeland», som trafikkerer sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Den positive testen ble påvist tirsdag 27. oktober, etter at vedkommende og det øvrige mannskapet hadde gått av vakt. Vedkommende er i isolasjon, og
Norled bygger el-ferje i Ølen15.10.2020 13:06:50 CEST | Pressemelding
Oslo, 15.10.20 - Norled og Westcon inngår et nytt samarbeid, denne gangen om bygging av den helelektriske Ryfylkeferjen som skal i operasjon fra 2022. Ferjen skal bygges på Ølen, på Westcon Yard.
Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet Norled om at en passasjer på hurtigbåten MS Tyrving på sambandet Bergen-Rysjedalsvika med avgang klokken 1630 den 19. august, er bekreftet smittet av Covid-19.21.8.2020 17:14:36 CEST | Pressemelding
FHI opplyser til Norled at man anser risikoen for smittespredning som lav. Personer som opplever symptomer, bør sette seg selv i karantene og kontakte lokal helsetjeneste for oppfølging. Tyrving ble fredag ettermiddag tatt ut av trafikk for å gjennomgå desinfisering og smittevask. Den planlagte avgangen klokken 1630 fra Bergen og Sogndal ble utsatt i påvente av at MS Teisten ble gjort klar som erstatningsfartøy. Teisten går fredag ettermiddag til Rysjedalsvika, og der vil det bli overgang til Frøya, som tar passasjerer videre i retning Sogndal. På den aktuelle ruten 19. august var det 39 passasjerer med fra Bergen, i tillegg til et mannskap på fire personer. I Rysjedalsvika gikk 12 passasjerer av, mens seks kom på. Norled bistår offentlige myndigheter med passasjerlister og avventer tilbakemelding fra myndighetene om eventuelle andre tiltak som vil være nødvendig i arbeidet med smittesporing. I samråd med helsemyndigheter vil det også bli vurdert om Norled-ansatte som var om bord skal