Støtteordning for lading i borettslag og sameier etterlyses i revidert budsjett

I revidert nasjonalbudsjett som kom i dag, glimret den nasjonale støtteordningen, med sitt fravær. Norsk elbilforening mener regjeringen snarest burde iverksatt sitt eget forslag.
- En støtteordning for lading ville bidratt til grønn omstilling og vekst i næringslivet som regjeringen selv sier er så viktig i denne krevende tiden. Fravær av ladeinfrastruktur tar bort folks mulighet til å velge grønt ved å kjøre elbil, sier Christna Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Bu oppfordrer regjering og Storting til en ladesatsing i tiden som kommer.
- Nå er det viktig å bidra til fart i norsk økonomi ved å legge til rette for at flest mulig kan få lade hjemme, sier Christina Bu.
Bu oppfordrer Stortinget til å iverksette støtteordningen i behandlingen av revidert budsjett. Av beboere i borettslag og sameier er det kun 19 prosent som oppgir til Elbilbarometeret 2020 at det planlegges installering fremover.
- Den gode planen regjeringen la til rette for i regjeringserklæringen må nå på plass for å bidra til økt aktivitet i elektrobransjen og stimulere til at flere velger elbil.
Det begynner å haste skal vi nå målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie, og praksis elbiler i 2025.
- Vi har ingen tid å miste. For at folk skal kunne bytte til elbil, må de kunne lade hjemme. I blokkbebyggelse skaper dette utfordringer og kan være dyrt, men erfaring fra Oslo viser at med en støtteordning løser mye seg.
Hvordan kan støtteordningen gjennomføres?
Regjeringen kan raskt gi Enova oppdraget med å forvalte ordningen etter modellen som allerede brukes med stor suksess i Oslo kommune. En støtteordning til infrastruktur, som gjør parkeringsplassen klar til lading, bør ha en ramme på minst 250 millioner årlig.
- Selve ladeboksen må beboeren kjøpe og installere selv, understreker Christina Bu.
Om Nordisk elbilbarometer 2020
Nordisk elbilbarometer er en årlig befolkningsundersøkelse gjennomført av Opinion på oppdrag fra Norsk elbilforening og Nordisk energiforskning. Et representativt utvalg på 1000 personer over 18 år i hvert av de nordiske landene blir spurt om planer for bilkjøp og hindringer for valg av elbil. I Norge hvor elbilmarkedet har kommet lengst, er undersøkelsen utvidet med flere spørsmål knyttet til blant annet lading.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder


Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom