Støtte til lavere grensehandel

FrP og KrF har i fellesskap gitt et første bidrag til å støtte Vinmonopolet, norske arbeidsplasser og norsk verdiskaping ved å sette ned alkoholavgiftene på vin og øl med 10 %. Koronatiden har gitt alle den kunnskapen v i har hatt i mange år - at grensehandelen er svært høy og hvorfor.

- Nordmenn vil ha billigere varer. Avtalen mellom Regjeringen og FrP om lavere alkoholavgifter er et riktig skritt på denne veien. Regjeringen må nå fortsette dette arbeidet, og komme opp med en plan for varig reduksjon av grensehandelen, og da må alle polvarer, også brennevin som er en viktig lokkevare, ses på, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF).

Økningen på Vinmonopolet er hittil i år på over 40 % og har i alle koronamånedene ligget på mellom 40 og 50 %. I Opinions koronamonitor sier folk at de ikke konsumerer mer alkohol på tross av en formidabel økning i salget. Årsaken til salgsøkningen på Vinmonopolet er reiserestriksjoner og et begrenset uteliv.

Generalsekretær Ingunn Jordheim

Om Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)
Middelthunsgt. 27

Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) organiserer norske produsenter og importører av vin, brennevin og importøl. Vi støtter vinmonopolordningen.

Følg pressemeldinger fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Statsbudsjettet 2022: Stimulerer svenskehandelen12.10.2021 10:20:28 CEST | Pressemelding

Før pandemien trodde vi at vi visste hvor stor grensehandelen var; nå vet vi at den var enorm. I forslaget til statsbudsjett for 2022 foreslås det likevel på nytt å øke alkoholavgiftene noe. Pandemien førte til mer handel i Norge, noe som har gitt flere arbeidsplasser i handelen og i norsk produksjon, og mange milliarder ekstra til fellesskapet. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å beholde norske arbeidsplasser, norsk produksjon og et reelt salg på polet. Økningen i salget på Vinmonopolet under pandemien var på hele 47,8 %.

Statsbudsjettet 2021: Vil fortsatt støtte svenskene7.10.2020 10:33:44 CEST | Pressemelding

I forslaget til statsbudsjett for 2021 foreslår Regjeringen på nytt å øke alkoholavgiftene, og den budsjetterer med lavere sum til felleskassen enn i 2020-budsjettet. For første gang i historien kan vi dokumentere nordmenns alkoholkjøp, og koronatiden har vist at grensehandelen er mye større enn antatt. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener at avgiftene må ned for å stimulere til og beholde flere norske arbeidsplasser, norsk produksjon og et reelt salg på polet. Økningen i salget på Vinmonopolet er hittil i år på hele 38 %.

Statsbudsjettet 2020: Regjeringen stimulerer til fri flyt7.10.2019 10:31:02 CEST | Pressemelding

Siden Siv Jensen tok over som finansminister har grensehandelen økt med 24,6 % og alkoholavgiftene med 14,5 %. I forslaget til statsbudsjett for 2020 foreslår Regjeringen på nytt å øke alkoholavgiftene. Vin - og brennevinleverandørenes forening (VBF) mener de høye alkoholavgiftene stimulerer til fri flyt over grensen, og at budsjettet nok en gang er en gavepakke til Systembolaget og grensehandel.