Støtte til lavere grensehandel

FrP og KrF har i fellesskap gitt et første bidrag til å støtte Vinmonopolet, norske arbeidsplasser og norsk verdiskaping ved å sette ned alkoholavgiftene på vin og øl med 10 %. Koronatiden har gitt alle den kunnskapen v i har hatt i mange år - at grensehandelen er svært høy og hvorfor.

- Nordmenn vil ha billigere varer. Avtalen mellom Regjeringen og FrP om lavere alkoholavgifter er et riktig skritt på denne veien. Regjeringen må nå fortsette dette arbeidet, og komme opp med en plan for varig reduksjon av grensehandelen, og da må alle polvarer, også brennevin som er en viktig lokkevare, ses på, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF).

Økningen på Vinmonopolet er hittil i år på over 40 % og har i alle koronamånedene ligget på mellom 40 og 50 %. I Opinions koronamonitor sier folk at de ikke konsumerer mer alkohol på tross av en formidabel økning i salget. Årsaken til salgsøkningen på Vinmonopolet er reiserestriksjoner og et begrenset uteliv.

Generalsekretær Ingunn Jordheim

Om Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)

Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)
Middelthunsgt. 27

Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) organiserer norske produsenter og importører av vin, brennevin og importøl. Vi støtter vinmonopolordningen.