Story House Egmont med sterkt resultat i et tøft marked

Mediehuset Story House Egmont i Norge, som blant andre utgir merkevarene Hjemmet, Vi Menn, Norsk Ukeblad, Familien og har den digitale satsningen Klikk, oppnådde en total omsetning på 1,03 milliarder kroner i 2022, inkludert Egmont Kids Media. Resultatet før skatt for Story House Egmont ble 60,8 millioner, en nedgang på 18,6 % mot 2021. Egmont Kids Media, med titler som Nordisk Manga, Donald Duck og Billy i porteføljen, fikk et resultat på 29,4 millioner. Dette er en nedgang på 11,8 %. Nedgang til tross, administrerende direktør Nina Vesterby er stolt av det de ansatte har levert.
– Vi kan ikke annet enn å være fornøyde. Etter et år hvor kostnadene på papir, trykk, distribusjon og energi har skutt i været, viser 2022-resultatet at vi har klart å tenke nytt, jobbe smartere og ikke minst den innsatsen som hver og en av de ansatte har lagt ned igjennom året. Vi er, som alle andre, nødt til å forholde oss til verden som omgir oss, og alt som skjer der, samtidig som vi har hatt god kostnadskontroll. Det har vært fint å se hvordan vi alle har stått sammen som selskap, sier Vesterby, og legger til.
– Det at våre tradisjonsrike merkevarer fortsatt er svært viktig for det norske folk er tydelig. Vi leverer godt på inspirasjon, nytte og underholdning, og er stolte av å ha Norges største ukeblad, Hjemmet i vår portefølje.
Rigget for digital vekst
I april 2022 tok Story House Egmont ytterligere grep for å utnytte sin posisjon som landets ledende historieforteller. Da ble alle innholdsproduserende redaksjoner og avdelinger samlet i en felles enhet, Stories. Dette har også vært viktig for å oppnå de gode resultatene.
– Vi har hatt stort fokus på å optimalisere bruken av alt kvalitetsinnholdet som produseres i Story House Egmont. Både på print og digitalt. Og her har vi lykkes godt. Da de siste lesertallene ble lagt frem tidligere denne måneden, stod Klikk.no frem som den store vinneren, med en vekst på imponerende 50 %. Nå har vi 219 000 unike brukere daglig. I tillegg har etableringen av betalingstjenesten Klikk+ vokst i imponerende tempo. Siden lanseringen fra hjemmekontor sommeren 2020 har vi nå 16 000 betalende abonnenter. Og den kurven fortsetter oppover. Totalt når vårt digitale univers, som i tillegg til Klikk og Klikk+ består av Kvinneguiden, Diskusjon.no og blogg.no 2,1 millioner brukere per uke, forteller Vesterby.
Høy innovasjonstakt
I tillegg til kontinuerlig produktutvikling av sitt brede innholdsunivers, har Story House Egmont også gjort flere innvesteringer for fremtiden. Samtidig som Stories ble etablert, ble også innovasjonsenheten Next gitt i ansvar og utvide mediehusets produktportefølje.
– Innhold skal alltid være vår kjerne. Men vi skal også bygge universer rundt det gode innholdet vi produserer. Våre kunder elsker for eksempel det å reise. Vi kan reiser, og vi kjenner våre kunder. Derfor etablerte vi Story Travel i 2022. Her tilbyr vi tema- og langtidsreiser, hvor det trygge og sosiale står i fokus. Gjennom oppkjøpet av den danske webløsningen Weddii og den svenske merkevaren Allt om Bröllop, er Ditt Bryllup blitt Skandinavias største bryllupsunivers. I tillegg har vårt profil- og innholdsbyrå Egmont People, blant annet lansert OVELA, en D2C-kolleksjon av smykker med en av landets aller største profiler, Eveline Karlsen, forteller Nina Vesterby, og legger til.
– Det er viktig at tradisjon og innovasjon får gå hånd i hånd. På den måten håndterer vi oppgaven med å være et tradisjonsrikt, men fremoverrettet mediehus.
Støtter vanskeligstilte barn og unge
Som en del av stiftelsen Egmont har også Story House Egmont i Norge et dobbelt formål: å utvikle moderne medier, samt støtte utsatte barn og unge i Norge, Sverige og Danmark med årlige donasjoner på rundt 100 millioner kroner.
– I Norge støtter Egmont barne- og ungdomsaktiviteter hos Norske Kvinners Sanitetsforening, Norges Røde Kors og Kronprinsparets Fond. I år har vi også hatt et ekstraordinært fokus på de som er rammet av krigen i Ukraina, avslutter Vesterby.
Totalt Story House Egmont Norge (000 NOK, intern omsetning eliminert) |
2022 | 2021 |
Omsetning | 1 032 000 | 1 067 046 |
Driftsresultat | 75 694 | 97 275 |
Resultat før skatt | 90 178 | 108 054 |
Antall årsverk | 266 | 273 |
Story House Egmont AS | 2022 | 2021 |
Omsetning | 738 922 | 769 837 |
Driftsresultat | 50 128 | 62 647 |
Resultat før skatt | 60 775 | 74 690 |
Antall årsverk | 221 | 228 |
Egmont Kids Media Nordic AS | 2022 | 2021 |
Omsetning | 304 674 | 310 493 |
Driftsresultat | 25 566 | 34 628 |
Resultat før skatt | 29 403 | 33 364 |
Antall årsverk | 45 | 45 |
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt
Nina Vesterby, Administrerende direktør, Story House Egmont, tlf. 982 47 877
Anne-Mari Nordbø, CFO, Story House Egmont, tlf. 991 61 425
Bilder

Om Story House Egmont
Story House Egmont i Norge består av de to juridiske selskapene Story House Egmont AS og Egmont Kids media Nordic AS, samt datterselskapene Nordiske Fagmedier AS og Fagmedia AS.
Story House Egmont AS i Norge omsatte i 2022 for 738 922 MNOK. Resultat før skatt ble 60,8 MNOK. Det er 14 MNOK ned fra 2021.
For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 29,4 MNOK av en omsetning på 304,6 MNOK. Det er 3,9 MNOK ned fra 2021.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Barnebok om rever fanger leserne!23.5.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Første uken i salg gikk «Ville Poter – Skogen» av Victor Nordahl rett inn på førsteplassen på bestselgerlisten!
Shape Up kapret lukrativ årsavtale med det danske klesmerket EYDA22.5.2023 14:02:59 CEST | Pressemelding
Med felles verdier som mangfold, treningsglede og et ønske om å bidra til et sunt og positivt kroppsbilde, ble det full match mellom Story House Egmonts treningsunivers Shape Up og det danske klesmerke EYDA. Nylig signerte de en omfattende årsavtale.
Endelig er gjengen i Sidequest tilbake!8.5.2023 09:40:16 CEST | Pressemelding
Sidequest er den humoristiske fantasyserien som kikker bak kulissene, og introduserer oss for eventyrmedaljens bakside. Skrevet av David Skaufjord, og tegnet av Trine Lise Normann.
Fredrik (23) – Norges hyggeligste kassamann3.5.2023 18:42:30 CEST | Pressemelding
Fredrik Myksvoll Alvsåker på Kiwi Bryggen Hommersåk i Sandnes, Rogaland, er bare 23 år, men gikk rett til topps i ukebladet Hjemmets kåring «Norges hyggeligste kassadame/kassamann 2023».
Finalister i Hjemmets kåring «Norges hyggeligste kassadame/kassamann 2023»17.4.2023 00:00:00 CEST | Pressemelding
For femte året på rad kårer ukebladet Hjemmet «Norges hyggeligste kassadame/kassamann». Her er årets 13 finalister, som jobber i dagligvarebutikker spredt over hele Norge. Alle fylker er representert!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom