Story House Egmont med sterkt resultat i et tøft marked

Story House Egmont leverer solide tall i et utfordrende år med sterkt økende kostnader. Resultatet før skatt ble 90 millioner. Det er administrerende direktør Nina Vesterby godt fornøyd med.
– Vi har hatt stort fokus på å optimalisere bruken av alt kvalitetsinnholdet som produseres i Story House Egmont. Både på print og digitalt. Og her har vi lykkes godt, sier administrerende direktør Nina Vesterby i Story House Egmont. Foto: Erik Hannemann / s360

Mediehuset Story House Egmont i Norge, som blant andre utgir merkevarene Hjemmet, Vi Menn, Norsk Ukeblad, Familien og har den digitale satsningen Klikk, oppnådde en total omsetning på 1,03 milliarder kroner i 2022, inkludert Egmont Kids Media. Resultatet før skatt for Story House Egmont ble 60,8 millioner, en nedgang på 18,6 % mot 2021. Egmont Kids Media, med titler som Nordisk Manga, Donald Duck og Billy i porteføljen, fikk et resultat på 29,4 millioner. Dette er en nedgang på 11,8 %. Nedgang til tross, administrerende direktør Nina Vesterby er stolt av det de ansatte har levert.

– Vi kan ikke annet enn å være fornøyde. Etter et år hvor kostnadene på papir, trykk, distribusjon og energi har skutt i været, viser 2022-resultatet at vi har klart å tenke nytt, jobbe smartere og ikke minst den innsatsen som hver og en av de ansatte har lagt ned igjennom året. Vi er, som alle andre, nødt til å forholde oss til verden som omgir oss, og alt som skjer der, samtidig som vi har hatt god kostnadskontroll. Det har vært fint å se hvordan vi alle har stått sammen som selskap, sier Vesterby, og legger til.

– Det at våre tradisjonsrike merkevarer fortsatt er svært viktig for det norske folk er tydelig. Vi leverer godt på inspirasjon, nytte og underholdning, og er stolte av å ha Norges største ukeblad, Hjemmet i vår portefølje.

Rigget for digital vekst

I april 2022 tok Story House Egmont ytterligere grep for å utnytte sin posisjon som landets ledende historieforteller. Da ble alle innholdsproduserende redaksjoner og avdelinger samlet i en felles enhet, Stories. Dette har også vært viktig for å oppnå de gode resultatene.

– Vi har hatt stort fokus på å optimalisere bruken av alt kvalitetsinnholdet som produseres i Story House Egmont. Både på print og digitalt. Og her har vi lykkes godt. Da de siste lesertallene ble lagt frem tidligere denne måneden, stod Klikk.no frem som den store vinneren, med en vekst på imponerende 50 %. Nå har vi 219 000 unike brukere daglig. I tillegg har etableringen av betalingstjenesten Klikk+ vokst i imponerende tempo. Siden lanseringen fra hjemmekontor sommeren 2020 har vi nå 16 000 betalende abonnenter. Og den kurven fortsetter oppover. Totalt når vårt digitale univers, som i tillegg til Klikk og Klikk+ består av Kvinneguiden, Diskusjon.no og blogg.no 2,1 millioner brukere per uke, forteller Vesterby.

Høy innovasjonstakt

I tillegg til kontinuerlig produktutvikling av sitt brede innholdsunivers, har Story House Egmont også gjort flere innvesteringer for fremtiden. Samtidig som Stories ble etablert, ble også innovasjonsenheten Next gitt i ansvar og utvide mediehusets produktportefølje.

– Innhold skal alltid være vår kjerne. Men vi skal også bygge universer rundt det gode innholdet vi produserer. Våre kunder elsker for eksempel det å reise. Vi kan reiser, og vi kjenner våre kunder. Derfor etablerte vi Story Travel i 2022. Her tilbyr vi tema- og langtidsreiser, hvor det trygge og sosiale står i fokus. Gjennom oppkjøpet av den danske webløsningen Weddii og den svenske merkevaren Allt om Bröllop, er Ditt Bryllup blitt Skandinavias største bryllupsunivers. I tillegg har vårt profil- og innholdsbyrå Egmont People, blant annet lansert OVELA, en D2C-kolleksjon av smykker med en av landets aller største profiler, Eveline Karlsen, forteller Nina Vesterby, og legger til.

– Det er viktig at tradisjon og innovasjon får gå hånd i hånd. På den måten håndterer vi oppgaven med å være et tradisjonsrikt, men fremoverrettet mediehus.

Støtter vanskeligstilte barn og unge

Som en del av stiftelsen Egmont har også Story House Egmont i Norge et dobbelt formål: å utvikle moderne medier, samt støtte utsatte barn og unge i Norge, Sverige og Danmark med årlige donasjoner på rundt 100 millioner kroner.

– I Norge støtter Egmont barne- og ungdomsaktiviteter hos Norske Kvinners Sanitetsforening, Norges Røde Kors og Kronprinsparets Fond. I år har vi også hatt et ekstraordinært fokus på de som er rammet av krigen i Ukraina, avslutter Vesterby.

Totalt Story House Egmont Norge

(000 NOK, intern omsetning eliminert)

2022 2021
Omsetning 1 032 000 1 067 046
Driftsresultat  75 694  97 275
Resultat før skatt  90 178 108 054
Antall årsverk 266 273
Story House Egmont AS 2022 2021
Omsetning 738 922 769 837
Driftsresultat 50 128 62 647
Resultat før skatt 60 775 74 690
Antall årsverk 221 228
Egmont Kids Media Nordic AS 2022 2021
Omsetning 304 674 310 493
Driftsresultat 25 566 34 628
Resultat før skatt 29 403 33 364
Antall årsverk 45 45

Nina Vesterby, Administrerende direktør, Story House Egmont, tlf. 982 47 877

Anne-Mari Nordbø, CFO, Story House Egmont, tlf. 991 61 425

Story House Egmont i Norge består av de to juridiske selskapene Story House Egmont AS og Egmont Kids media Nordic AS, samt datterselskapene Nordiske Fagmedier AS og Fagmedia AS.

Story House Egmont AS i Norge omsatte i 2022 for 738 922 MNOK. Resultat før skatt ble 60,8 MNOK. Det er 14 MNOK ned fra 2021.

For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 29,4 MNOK av en omsetning på 304,6 MNOK. Det er 3,9 MNOK ned fra 2021.