Stortingspresidenten reiser på sitt første offisielle besøk til Sverige og Danmark

Stortingspresident Masud Gharahkhani reiser på offisielt besøk til Sverige og Danmark tirsdag 22. til torsdag 24. februar 2022.
– Det er verdifullt for oss å utveksle erfaringer om det parlamentariske arbeidet, sier stortingspresident Masud Gharahkhani før reisen til Sverige og Danmark. FOTO: Stortinget/Peter Mydske

Med på reisen har han en delegasjon som består av visepresident Kari Henriksen (Ap), Liv Kari Eskeland (H) og Birgit Oline Kjerstad (SV).

Delegasjonen skal besøke den svenske Riksdagen og det danske Folketinget. Det er lang tradisjon for at parlamentspresidentene i Norden besøker hverandre i løpet av den første tiden etter parlamentsvalg. Som kollegaer på tvers av landegrensene er det viktig å bli kjent og lære av hverandre.

– Det er verdifullt for oss å utveksle erfaringer om det parlamentariske arbeidet, diskutere felles utfordringer, og få ideer til utviklingsmuligheter i våre egne parlamenter, sier stortingspresident Masud Gharahkhani.

Blant temaene som vil bli diskutert er det parlamentariske arbeidet gjennom pandemien, likestilling i parlamentene, tillit til demokratiet og grønn omstilling, forteller han.

I tillegg blir stortingspresidenten tatt imot til audiens hos de to statsoverhodene. På programmet i Sverige står også et besøk til organisasjonen International IDEA som arbeider med demokratiutvikling verden over. I Danmark besøker delegasjonen State of Green, et offentlig-privat partnerskap som jobber med grønne løsninger, og FN-byen som huser en rekke ulike FN-organisasjoner.

– Samarbeidet mellom de nordiske land er betydningsfullt fordi våre samfunn har mange likheter og står overfor mange av de samme utfordringene. Jeg gleder meg til å møte mine kolleger og lære mer om hvordan de arbeider i sine parlament, sier Gharahkhani.

Stortingspresidentens delegasjon er sammensatt med tanke på partipolitisk balanse, samt relevant komité og delegasjonsarbeid.

visepresident Kari Henriksen (AP)