Stort innkjøp før Dahlslett-åpning

- Å etterfølge Håkon Bleken som Britannia-kunstner blir som å hoppe etter Wirkola, sier Arnold Dahlslett. Men allerede før utstillingsåpningen torsdag har en kunstsamler gjort et stort innkjøp av Dahlslett-malerier.

Dahlslett er innkjøpt av Nasjonalgalleriet og Norsk Kulturråd og regnes som en av Norges fremste grafikere. De seneste årene har kunstneren imidlertid viet maleri mest oppmerksomhet.

Når Dahlslett etterfølger Håkon Bleken som den andre i Britannia Hotels store kunstsatsning under vignetten Britannia-kunstner, vil publikum få se 220 kunstverk.

40 søyleaktige skulpturer vil bli presentere i to grupper, med 20 i hver. Et betydelig antall grafiske verker vil understreke Dahlsletts fortsatte mesterskap i denne sjangeren.

Verkslisten til utstillingen forteller likevel at det er lerretet og penselen som opptar Dahlslett mest i dag: Halvannet hundre malerier vil bli vist i de tre av hotellets etasjer der utstillingen presenteres. Malerier som har blitt til i Dahlsletts atelierer i Namsos og den tyske byen Onsabrück.

Dahlsletts utstilling åpner 15. januar i 2020 og vil vare i syv måneder. Alle kunstverkene er til salgs og kunstneren har også laget et grafisk blad spesielt for Britannia Hotel-utstillingen.

-Jeg gjør mitt ytterste for at kunsten min skal fortjene å bli vist for et internasjonalt orientert publikum i den flotte rammen nyrestaurerte Britannia Hotel i Trondheim er, sier Arnold Dahlslett, som før åpningen opplever stor interesse rundt utstillingen.

For ytterlige kommentarer kontakt:

Arnold Dahlslett, mobil 91551573, arnold.dahlslett@gmail.com
Kurator Stein Slettebak Wangen, mobil: 95198702, sswangen123@hotmail.com
Adm.dir. Britannia Hotel, Mikael Forselius, mobil: 932 01 004 epost: mikael@britannia.no

Britannia Hotel

Britannia Hotel er en del av Reitangruppen. Hotellet fra 1870 gjenåpnet i April 2019 som et femstjerners hotell og medlem av Leading Hotels of The World.  Hotellet har 255 nye rom og suiter, seks restauranter & barer, spa og velværeavdeling, moderne konferansefasiliteter, ballroom og elegante selskapslokaler.

www.britannia.no

Britannia Hotel 150 år12.6.2020 17:45:01 CESTPressemelding

14. Juni 1870 åpnet Andreas Myhre dørene til Britannia Hotel for første gang for 8 britiske lakselorder og to velstående amerikanere. På søndag fyller hotellet i Trondheim 150 år. Selve festmarkeringen skjer til høsten, den 31. oktober, med middag for 150 gjester og historisk meny med høydepunkter fra hotellets selskapsmenyer opp igjennom tidene. En egen bok om hotellets historie fra 1870 frem til i dag blir utgitt til høsten. På selve dagen 14. Juni lanseres hotellets egen rosé champagne i et nytt samarbeid med Ayala, som også laget hotellets Britannia champagne til gjenåpningen i 2019.