Stort behov for en utredning av massasjebransjen

Et av hovedargumentene for innførsel av mva på all alternativ og komplementær behandling inkludert massasje, var pasientsikkerhet. Paradoksalt nok tar man ved innføring av mva dette bort det eneste insentivet for å stå oppført i alternativ registeret i Brønnøysund (hvilket krever at man er medlem av godkjent utøverforbund som stiller faglige og etiske krav til sine medlemmer).

Dette svekker i realiteten pasient- og terapeutsikkerheten da alle krav til forsvarlig yrkesutøvelse faller bort. Det oppleves svært problematisk for medlemmer av Norges Massasjeforbund å bli satt i samme gruppe som utøvere det ikke stilles faglige krav til og som tilbyrbehandling som ikke baserer seg på vestlig medisinske prinsipper forankret på evidensbasert forskning.

Vi har gjentatte ganger bedt regjeringen sette igang med lovet utredningsvedtak 328.

Markedet idag er dessverre preget av mye gråsonedrift av b.l.a massasje, hvor man nå enkelt kan unndra skatt og avgifter, i tillegg til at det er et skalkesjul for sexarbeidere og utnytting av mennesker.

Norges Massasjeforbund tror ikke dette var intensjonen til regjeringen da mva-avgift ble innført i 2021 og vi ber regjeringen rydde opp.

Om oss: Norges Massasjeforbund