Storslått lansering av JAC i Drammens Teater

Onsdag var det duket for storslått lansering av det nye bilmerket JAC i Drammens Teater. Både motorpressen, forhandlere og leverandører var til stede.

Onsdag, 1. februar 2023. I desember annonserte importøren RSA at de skal representere bilmerket JAC i Norge, Sverige, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Onsdag var det duket for stor lansering i Drammens Teater, med over 200 personer til stede - deriblant motorpressen, nye forhandlere fra hele Norden og leverandører.

Dagen startet med pressemøte på hovedscenen i teateret for et stort antall oppmøtte journalister, og fortsatte med lanseringsmøte for forhandlere og samarbeidspartnere. På kvelden var det duket for middag og storslått underholdning på Union Scene.

JAC er en av de største kinesiske bilprodusentene, og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy. Bilprodusenten er Volkswagens partner for elektriske biler i Kina. JAC sine el-biler produseres på samme samlebånd som Volkswagen, og selges under forskjellige merkevarer på det kinesiske markedet. JAC har også signert en strategisk samarbeidsavtale med NIO, og produserer på sine høyteknologiske fabrikker i dag alle NIO-biler.

-Vi er glade for å endelig være i gang i både Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Latvia og Estland, og salget av nye JAC e-JS4 er i gang. I ekte RSA-ånd satser vi for fullt som importør med strategien om å ha lokale forhandlere over hele landet, et stort delelager og sterk teknisk support. Vi tror kombinasjonen av dette vil legge grunnlaget for vekst og god kundetilfredshet for JAC, sier Lars Havre, merkesjef for JAC i Norge.

Han legger til at de har signert flere velrenommerte forhandlere med andre kjente bilmerker i porteføljen og store kundebanker.

-Vi har den siste tiden signert nærmere 40 forhandlere bare i Norge, og vi er også godt i gang i Sverige og Danmark. Responsen etter vi lanserte JAC har vært over all forventning, og vi tror dette er starten på et eventyr, sier han.

Elektrisk SUV på vei

Elektriske JAC e-JS4 er den første bilen i rekken av flere biler som er klare for RSA og Europa. Dette er en mellomstor, stillegående og høyreist familie-SUV med 433-589 km rekkevidde (WLTP kombinert/urban). Batteripakken er på 66 kWh, og den kommer med 3-faslading og varmepumpe som standard. Den har et moderne design både på innsiden og utsiden, og kommer med et romslig bagasjerom.

Lars Havre er merkesjef for JAC i Norge, og han forteller at de allerede har hatt bilen for testing hos flere forhandlere i noen uker. Tilbakemeldingene har vært svært positive.

-Tilbakemeldingene fra forhandlere for har fått teste bilen noen måneder er utelukkende positive, og vi tror dette er en bil som vil passe godt for mange. Med lang rekkevidde, romslig plass og mye utstyr er dette kort fortalt mye bil for pengene, sier han

Han legger til at over 1.000 biler er bestilt, som vil ankomme Norge fra mars og utover.

Pris på JAC e-JS4 fra kr. 374.900, - inkludert Nordic Edition utstyrspakke. Pakken inneholder LED kjøre/hovedlys, 360-graders kamera, ryggesensor, panorama soltak, oppvarmede forseter, vegansk skinninteriør, DAB+, Apple Carplay/Android auto og tonede ruter fra B-pilar.

Hvem er JAC Motors?

JAC ble etablert i 1964 og produserer både personbiler og kommersielle kjøretøy. JAC er en av verdens største produsenter av elbiler, og selger over en halv million kjøretøy i året (både elektriske og fossile kjøretøy). Selskapet har gjennom årene etablert Joint Ventures med store bedrifter som for eksempel Volkswagen og NIO.

JAC har siden oppstarten utviklet seg fra å være en produsent av lastebiler, til å bli et stort teknologiselskap som utvikler personbiler, nyttekjøretøy, motorer og elektriske drivlinjer.

RSA er importør for fem bilmerker i totalt 12 land, og har over 250 forhandlere. Selskapet oppnådde i 2022 en omsetning på over 6 milliarder norske kroner og 11.000 solgte biler. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i flere markeder.

Med samarbeidet mellom RSA og JAC, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.