Større klimafokus i partssamarbeidet for kommunesektoren

Fredag ettermiddag ble det enighet om revidert utgave av hovedavtalen i KS-området. Akademikerne er tilfreds med at man styrker partenes ansvar for arbeid med kompetanseheving og klima- og miljø.

- Vi er fornøyde med denne avtale-revisjonen. Det er medført gjennomslag for flere elementer, gjennom avtaleendringer, protokolltilførsler og partssamarbeid, som viser en mer tidsriktig posisjon og ambisjon partene imellom enn frem til nå, sier leder i Akademikerne kommune, Jan Olav Birkenhagen.

Akademikerne kommune, LO-K, Unio og YS-K har sammen med KS signert den reviderte utgaven av hovedavtalen for kommunesektoren. Hovedavtalen inneholder bestemmelser om samarbeid, medvirkning og tillitsvalgtordninger. Den peker ut områder partene i arbeidslivet vil ha fokus på.

- Vi har jobbet for å få til et mer forpliktende partssamarbeid om klima og miljøtiltak som fremmer bærekraftsmålene. Det fikk vi gjennomslag for, sier Birkenhagen.

I tillegg til partssamarbeid på klimamål har Akademikerne i forhandlingene jobbet for at den nye avtalen skal legge til rette for, etter- og videreutdanning, styrket lokalt samarbeid, rettigheter ved streik – og å sikre at reformer gjennomføres på en god måte gjennom at samtlige forhandlingssammenslutninger bør være representert i lokale utvalg.

Rettigheter under arbeidskamp er styrket i et nytt avsnitt om at arbeidstakere i streik ikke skal meldes ut av AFP og tjenestepensjonsordningen. Arbeidsgiver dekker pensjonskostnadene for fortsatt medlemskap i AFP- og tjenestepensjonsordningen opp til én måned.

- Dette har vært sentralt for oss å få på plass, og var høyt oppe på vår saksliste. Det er nå formalisert og det er vi svært tilfredse med, sier Birkenhagen.

Partene er også enige om å forsterke arbeidet med helsefremmende, forebyggende og inkluderende arbeidsliv. Partene har et felles mål om å redusere sykefravær os forebygge tidlig frafall fra arbeidslivet. Dette er viktig for den enkelte arbeidstaker, arbeidsplass og samfunnet.

- Dette er nødvendig, særlig fordi vi vet at vi i årene som kommer skal stå lenger i jobb. Da er vi helt avhengig av å jobbe mer med inkludering og helsefremmende tiltak, sier Birkenhagen.

KS Bedrift har vært et særlig krevende tema i forhandlingene. Birkenhagen mener imidlertid man landet på noe alle parter kan leve med. Det gir økt handlingsrom for KS Bedrift til å innplassere nye medlemmer, samtidig som det ivaretar partenes behov for å se kommunal sektor under ett:

«Medlemmer av KS Bedrift innplasseres i KS Bedrifts Hovedtariffavtaler eller Hovedtariffavtalen i KS' tariffområde. Innplassering skjer ved innmelding etter enighet etter avtalenes omfangsbestemmelser,eller ved enighet om en ny hovedtariffavtale. Ved uenighet om innplassering, videreføres lønns- og arbeidsvilkår på innmeldingstidspunktet i bedriften, ut tariffperioden. lnnplassering blir tema i hovedoppgjøret i KS».

- Jeg vil berømme partene for både ta initiativ og være løsningsorienterte, avslutter Birkenhagen.

Avtalen trer i kraft 1. januar 2020, og skal vare i to år.

Om Akademikerne

Fridtjof Nansens plass 6

95 30 90 90http://www.akademikerne.no

Akademikerne er en arbeidstakerorganisasjon for folk med høyere utdanning, stiftet i 1997. Vi har 13 medlemsforeninger med tilsammen over 208 000 medlemmer.