Storkontrakt med Mørenett AS verdt 100 mill. kroner

I sterk konkurranse med andre tilbydere vant Eviny Solutions anbudet fra Mørenett om å fornye Giskemo transformatorstasjon i Møre og Romsdal. Totalleveranse, kompetanse og fleksibilitet var utslagsgivende for kontrakten.

- Dette bekrefter at vi er konkurransedyktige og har kompetanse til å løse de større og mer komplekse oppgavene for å bygge ut og forsterke strømnettet vårt, sier Helge Rysjedal, adm. direktør i Eviny Solutions.

Kontraktsummen på i overkant av 100 millioner kroner er en av de største Eviny Solutions har signert.

- Mørenett har vurdert Eviny Solutions som en kompetent, seriøs, og tillitvekkende leverandør i hele prosessen fra forespørsel til kontrakt. Dette er et av de største og mest kompliserte prosjektene Mørenett har, og vi er glade for at Eviny Solutions vant kontrakten. Vi ser frem til et godt samarbeid, sier prosjektleder Arild Sæterås i Mørenett.

Prosjektet strekker seg fra 2022 til 2025. I perioden skal 14 bryterfelt inkludert nytt vern- og kontrollanlegg bygges. I tillegg skal det etableres nytt innstrekkstativ og rør-samleskinner på to av fire seksjoner. Det skal også bygges en ny 132kV endemast på stasjonsområdet mellom to av linjene og det nye innstrekkstativet.

Viktig med kort utkoblingstid
Giskemo stasjon er nabo med Statnett sin stasjon Ørskog med kraftproduksjon som gjør det utfordrende å finne tidspunkt for utkoblinger. Det gjør at ombyggingen av stasjonen må gjøres i godt planlagte utkoblingsperioder i sommersesongen.

- Erfaringen vi har med denne typen prosjekt, kombinert med den spiss- og breddekompetansen vi besitter, har vært viktige faktorer for å finne den beste løsningen for kunden. Vi har mannskap og fleksibilitet som skal til for å ivareta forsyningssikkerheten i byggeperioden, og vil benytte lokal kompetanse i regionen vår på Møre til deler av oppdraget, sier Thomas Steine, divisjonsleder i Eviny Solutions.

Kontaktpersoner:
Thomas Steine, divisjonsleder Eviny Solutions, tlf. 418 50 086