Fremtind Service

Store regionale forskjeller i bompengebetaling

Bilister i Oslo og Rogaland betaler mest i bompenger. Den norske gjennomsnittsbilisten bidro med nesten 4000 kroner til samferdselsprosjekter i 2022.
Foto: Jakub Barzycki / Shutterstock

Fremtind Service, som er Norges største AutoPASS-utsteder, har analysert bompenge- og ferjebetalingen i 2022. I gjennomsnitt betalte norske bilister 3967 kroner i bompenger i 2022, men det er store regionale forskjeller.

Oslo på topp, Møre og Romsdal på bunn

- Bilistene i Oslo og Rogaland betalte mest, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service. Oslo-bilistene betalte i gjennomsnitt 6161 kroner, mens rogalendingene betalte 4984 kroner.

Ifølge Skovly er det bilistene i Møre og Romsdal som betalte minst i bompenger i 2022. Det er viktig å være oppmerksom på at mange kan ha valgt andre betalingsløsninger for ferjene slik at det faktiske tallet kan være en del høyere.

- Åtte av de ti kommunene med høyest bompengebetaling er i Rogaland og Vestland fylke, sier Skovly. – Helt på topp finner vi Strand kommune i Rogaland hvor gjennomsnittlig bompengebetaling var på 9088 kroner.

Fylkesoversikt - bompengebetaling

Fylke

Bompenger

Rogaland

Trøndelag

Vestland

Troms og Finnmark

Viken

Nordland

Innlandet

Vestfold og Telemark

Agder

Møre og Romsdal

Store forskjeller mellom byene

Fremtind Service har også sett på hvordan bompengebelastningen er for de som bor i de femten største byene. Her er det store forskjeller, men gjennomgående betaler byboerne litt mer i bompenger enn de som bor i andre deler av landet, 32 kroner per år.

Oslo og Stavanger/Sandnes troner på toppen av byoversikten med henholdsvis 6161 kroner og 5808 kroner per år.

- Nederst på lista finner vi Tromsø, men det er en plassering som helt sikkert vil endre seg i 2023. I Tromsø startet de med bompengeinnkreving 5. januar i år. Frem til sist sommer måtte også Tromsøbilistene betale en ekstra drivstoffavgift som naturligvis ikke er med i våre tall, sier Skovly.

- Ålesund rykker nok også oppover på lista neste år siden bompengeinnkrevingen der startet 22. august 2022.

Når vi ser bort i fra Tromsø så er Drammen byen med minst bompengebetaling.

Byoversikt - bompengebetaling

By Bompenger
Oslo          6 161
Stavanger/Sandnes          5 808
Fredrikstad/Sarpsborg          5 014
Bergen          4 991
Bodø          4 849
Haugesund          4 710
Trondheim          4 584
Porsgrunn/Skien          4 226
Ålesund          4 186
Kristiansand          3 792
Sandefjord          2 746
Moss          2 663
Tønsberg          2 415
Drammen          2 002
Tromsø          1 826

Om analysen

Fremtind Service har analysert bompengefakturaene som selskapet sendte til personkunder i 2022.

- Utgiftene er fordelt etter fakturamottakerens adresse ved utgangen av året.

- Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.

- Analysen omfatter ca én million personkunder som mottok faktura i 2022. Kunder med betalingsfritak eller som ikke har hatt betalbare passeringer i 2022 er ikke med i underlaget.

Foto: Jakub Barzycki / Shutterstock
Bompengebetaling per fylke i 2022
Bompengebetaling i de 15 største byene i 2022
Kommersiell direktør i Fremtind Service, Svein Skovly (foto: Fremtind Service)
Kommersiell direktør i Fremtind Service, Svein Skovly (foto: Fremtind Service)

Om Fremtind Service

Fremtind Service
Hammersborggata 2

22 98 40 00http://www.fremtindservice.no

Om Fremtind Service

Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,3 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2022 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 6,5 milliard kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.

Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

Følg pressemeldinger fra Fremtind Service

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind Service på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind Service