Store organisasjoner samarbeider for å gjøre mørketida lysere

For mange er november årets tyngste måned. Bare en kort tur ut kan bety mye nå, mener friluftslivs- og folkehelseorganisasjonene.
VIL SENKE TERSKELEN: For mange av oss kan dørstokkmila bli kortere om vi har en konkret avtale med noen, tror organisasjonene. Foto: John Petter Nordbø

– Nå er vi inne i den mørkeste, og for mange tyngste, måneden året. Da er det viktig å huske på at bare det å komme seg en kort tur ut, gjerne sammen med andre, kan gjøre mye for både humøret og energinivået, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Sammen med Kreftforeningen, Nasjonalforeningen for folkehelsen, Norske Kvinners Sanitetsforening og Den Norske Turistforening, står de bak initiativet #sammenpåtur.

Målet er å senke terskelen for å komme seg ut. Enten ved å invitere med seg noen man kjenner, eller ved å bli med på organiserte aktiviteter i nærområdet.

Vil vise fram tilbudene som finnes

Savner du noen å gjøre hyggelige aktiviteter sammen med? I de mange frivillige lagene og foreningene over hele Norge finnes det veldig mange fine mennesker som gjerne vil ha deg med ut på tur, sier Lier.

Selv om organisasjonene som står bak er ulike, jobber de alle med å skape gode møteplasser som kan gi påfyll og mening i hverdagen.

Gjennom året har de i felleskap arrangert turer og aktiviteter under fanen #sammenpåtur, med mål om å nå ut til nye deltakereKampanjen er en del av Frivillighetens år 2022. Sammenpåtur.no kan du få inspirasjon og se organisasjonenes aktiviteter i tiden framover.

– Inviter noen med ut

Lier har også en oppfordring til alle som synes det er vanskelig å finne motivasjon til å komme seg ut nå i mørketida.

– Lag turavtaler med venner og kjente. Når noen forventer at du møter opp til noe, er det ikke like enkelt å bli liggende på sofaen. Og ikke minst kan en turinvitasjon bety mer enn du tror for den som blir spurt.

– Du kan for eksempel invitere med en kollega eller kameratnaboen, noen du ikke har sett på lengenoen du ikke kjenner fra før eller noen du vet om som gjerne kunne ha trengt en tur, turvenn eller opplevelse utendørs, oppfordrer generalsekretæren i Norsk Friluftsliv.

Her kommer noen tips fra Norsk Friluftsliv til utendørs aktiviteter som kan gi etterlengtet energipåfyll i den mørke måneden vi har foran oss.

Fem tips som kan gjøre mørketida lysere

Utnytt dagslyset: Har du mulighet til å invitere noen med på en rusletur ut på dagtid, for eksempel i forbindelse med lunsj eller et møte på jobb eller skole, så gjør det.

Tenn et bål: Ikke bare lyser det opp, men forskning viser at bål har en beroligende effekt på oss. Et varmende bål fungerer også som et flott sosialt samlingspunkt i høstmørket. Se bålreglene her.

La apper inspirere deg: Enten du er på utkikk etter turforslag eller vil lære noe nytt, finnes det mange apper som kan motivere deg til å ta turen ut.

Ta en tur for nærmiljøet: Hva med å ta en tur i nærområdet og plukke med dere litt søppel før snøen kommer? Ikke bare får dere bevegelse og frisk luft, men gjør også noe fint for både kloden og naboene dine. Det i seg selv er bevist å gjøre oss gladere.

Ta et måltid ute: Mat må vi uansett ha. Så hvorfor ikke gjøre noe ekstra ut av det, og invitere noen med på et måltid i det fri. Det trenger slettes ikke å gjøres komplisert. Er du lei av pølser og pinnebrød, finner du inspirerende oppskrufter fra alle verdenshjørner hos prosjektet Turmat fra hele verden.

VIKTIG NÅ: Det å komme seg ut i frisk luft kan gi etterlengtet påfyll av energi i årets mørkeste måned. Foto: Henrik Romsås

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.