Storavtale om norsk fotball: Skal vise 50.000 breddekamper

Norges Fotballforbund ønsker å styrke engasjementet og spillerutviklingen i grasrot-fotballen, i tillegg til å skape ekstra inntektskilder til lokale klubber land og strand rundt. Fotballpresident Lise Klaveness mener satsningen bidrar til både økt engasjement og nye inntekter, og er svært positiv til prosjektet.
— Det er den store bredden i norsk fotball som er selve grunnlaget for NFFs virksomhet. Det er her talentene vokser frem, og det er her samholdet og engasjementet skapes. Ved å tilby strømming av breddekamper over hele landet, skaper vi enda større entusiasme for breddefotballen. I tillegg får spillere og trenere på alle nivåer tilgang til nye analyseverktøy som er viktig for spillerutvikling og fotballfaglig kompetanse, sier Klaveness.
Administrerende direktør i MyGame, og en av gründerne bak selskapet, Harald Strømme, sier målet er å gjøre det både morsommere og tryggere å spille fotball.
— Spillere, familie og fans får for første gang muligheten til å se de kampene og de utøverne som betyr aller mest for dem.
Ny teknologi gjør det mulig å dekke kamper som aldri tidligere er blitt vist, påpeker Strømme.
— Samtidig settes personvernhensyn i høysetet, og vi har utviklet løsninger i samarbeid med Norges Idrettsforbund, som det ikke finnes maken til andre steder verden. Strømming av idrett har hittil skjedd uten kontroll og helt vilkårlig via sosiale medier. Nå settes dette inn i et helhetlig og regulert system, sier den tidligere Discovery- og TVNorge-sjefen.
Klaveness er glad for at samarbeidet mellom TV 2, Amedia og MyGame setter personvernet og hensynet til spillerne i fokus.
– Når vi tar i bruk ny og fremtidsrettet teknologi, er samarbeidet med Norges Idrettsforbund betryggende og viktig, sier Klaveness.
Den nye avtalen betyr at TV 2, Amedia og MyGame på en trygg og publikumsvennlig måte vil formidle alt fra Eliteserien til titusenvis av breddekamper. TV 2 har gjort rettighetsavtalen med fotballen, og skal selv dekke Eliteserien, mens Amedia sublisensierer rettighetene til Obosligaen, Norsk Tipping-ligaen, PostNord-ligaen og 4. divisjon. MyGame sublisensierer resten av bredde- og ungdomsfotballen.
— Vi har tro på lokal, norsk idrett. Ikke bare topp, men også bredde, og derfor samler vi all norsk fotball på én felles hjemmebane. Det får vi til i samarbeid med Amedia og Mygame, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
TV 2 gikk tidlig inn på eiersiden i MyGame, og har nå fått følge av Amedia.
Konsernsjef Anders Opdahl sier partnerskapet med TV 2, og investeringen i MyGame, vil gjøre publikum og norsk breddeidrett til de største vinnerne.
— Gjennom redaksjonell og teknologisk tilstedeværelse kan vi nå skape unikt innhold som løfter dekningen av norsk fotball flere divisjoner. Å dekke norsk breddefotball er en del av samfunnsoppdraget til Amedias aviser, som når ut til mer enn to millioner hver dag over hele Norge. Sammen med våre partnere skal vi produsere og dekke mange tusen kamper som skal produseres og sendes fra divisjonsfotballen de neste årene, og det er gode nyheter for både rekrutteringen og oppslutningen om norsk idrett, sier Opdahl.
Kontakter
Lise KlavenessFotballpresidentNorges fotballforbund
Tel:97 72 72 17grotvedt.anderssen@fotball.noAnders OpdahlKonsernsjefAmedia
Tel:99541238marte.ingul@amedia.noHarald StrømmeAdministrerende direktørMyGame
Tel:90033311harald@mygame.noOlav T. SandnesSjefredaktør og administrerende direktørTV 2
Tel:93606305sarah.willand@tv2.noBilder

Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut mer en 150 millioner norske kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Ny julekalender på TV 2 skal styres fra bakrommet15.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
De 25 deltagerne aner ikke hvem som styrer spillet i TV 2 sin humoristiske julekalender «Rampenissen».
Dobbel million-suksess for «Norges dummeste»8.9.2025 12:46:19 CEST | Pressemelding
«Norges dummeste» gjør det igjen! Nå har høstens to første episoder av serien passert én million seere. I tillegg har hele 627.000 seere fått med seg premieren av årets «Forræder».
Ny sesong av «Hver gang vi møtes» – her er artistene4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Espen Lind, Marit Larsen, Herborg Kråkevik, Synne Vo, Musti, André Jensen (Hagle) og duoen Marcus og Martinus – er artistene TV 2 følger i den 16. sesongen av «Hver gang vi møtes».
Presseinvitasjon: Statsministerduell på Chateau Neuf 7. september2.9.2025 11:53:30 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte statsministerduellen fra Chateau Neuf på søndag.
Presseinvitasjon: Partilederdebatt fra Carls i Oslo 31. august26.8.2025 09:11:11 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte partilederdebatten fra Carls søndag 31. august.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom