Storavtale om norsk fotball: Skal vise 50.000 breddekamper
Med TV 2 og Amedia på eiersiden, blir MyGame plattformen for strømming av all breddefotball i Norge de neste syv årene. Med automatiserte sportskameraer på over tusen fotballbaner over hele landet, skal selskapet dekke kamper i full HD-video, med høydepunkter, kampanalyse og trenerverktøy bare eliteklubbene hittil har hatt tilgang til. Fotballpresident Lise Klaveness ser et stort potensial i det nye samarbeidet.

Norges Fotballforbund ønsker å styrke engasjementet og spillerutviklingen i grasrot-fotballen, i tillegg til å skape ekstra inntektskilder til lokale klubber land og strand rundt. Fotballpresident Lise Klaveness mener satsningen bidrar til både økt engasjement og nye inntekter, og er svært positiv til prosjektet.
— Det er den store bredden i norsk fotball som er selve grunnlaget for NFFs virksomhet. Det er her talentene vokser frem, og det er her samholdet og engasjementet skapes. Ved å tilby strømming av breddekamper over hele landet, skaper vi enda større entusiasme for breddefotballen. I tillegg får spillere og trenere på alle nivåer tilgang til nye analyseverktøy som er viktig for spillerutvikling og fotballfaglig kompetanse, sier Klaveness.
Administrerende direktør i MyGame, og en av gründerne bak selskapet, Harald Strømme, sier målet er å gjøre det både morsommere og tryggere å spille fotball.
— Spillere, familie og fans får for første gang muligheten til å se de kampene og de utøverne som betyr aller mest for dem.
Ny teknologi gjør det mulig å dekke kamper som aldri tidligere er blitt vist, påpeker Strømme.
— Samtidig settes personvernhensyn i høysetet, og vi har utviklet løsninger i samarbeid med Norges Idrettsforbund, som det ikke finnes maken til andre steder verden. Strømming av idrett har hittil skjedd uten kontroll og helt vilkårlig via sosiale medier. Nå settes dette inn i et helhetlig og regulert system, sier den tidligere Discovery- og TVNorge-sjefen.
Klaveness er glad for at samarbeidet mellom TV 2, Amedia og MyGame setter personvernet og hensynet til spillerne i fokus.
– Når vi tar i bruk ny og fremtidsrettet teknologi, er samarbeidet med Norges Idrettsforbund betryggende og viktig, sier Klaveness.
Den nye avtalen betyr at TV 2, Amedia og MyGame på en trygg og publikumsvennlig måte vil formidle alt fra Eliteserien til titusenvis av breddekamper. TV 2 har gjort rettighetsavtalen med fotballen, og skal selv dekke Eliteserien, mens Amedia sublisensierer rettighetene til Obosligaen, Norsk Tipping-ligaen, PostNord-ligaen og 4. divisjon. MyGame sublisensierer resten av bredde- og ungdomsfotballen.
— Vi har tro på lokal, norsk idrett. Ikke bare topp, men også bredde, og derfor samler vi all norsk fotball på én felles hjemmebane. Det får vi til i samarbeid med Amedia og Mygame, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
TV 2 gikk tidlig inn på eiersiden i MyGame, og har nå fått følge av Amedia.
Konsernsjef Anders Opdahl sier partnerskapet med TV 2, og investeringen i MyGame, vil gjøre publikum og norsk breddeidrett til de største vinnerne.
— Gjennom redaksjonell og teknologisk tilstedeværelse kan vi nå skape unikt innhold som løfter dekningen av norsk fotball flere divisjoner. Å dekke norsk breddefotball er en del av samfunnsoppdraget til Amedias aviser, som når ut til mer enn to millioner hver dag over hele Norge. Sammen med våre partnere skal vi produsere og dekke mange tusen kamper som skal produseres og sendes fra divisjonsfotballen de neste årene, og det er gode nyheter for både rekrutteringen og oppslutningen om norsk idrett, sier Opdahl.
Kontakter
Lise KlavenessFotballpresidentNorges fotballforbund
Tel:97 72 72 17grotvedt.anderssen@fotball.noOlav T. SandnesSjefredaktør og administrerende direktørTV 2
Tel:93606305sarah.willand@tv2.noAnders OpdahlKonsernsjefAmedia
Tel:99541238marte.ingul@amedia.noHarald StrømmeAdministrerende direktørMyGame
Tel:90033311harald@mygame.noBilder

Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia leverer et solid resultat for 20212.5.2022 12:01:34 CEST | Pressemelding
– I 2021 endte Amedia med et solid brutto driftsresultat på 624 millioner kroner. Oppsummert oppnådde vi sterk digital vekst både i abonnements- og annonseinntektene. Hver dag leverte vi viktige demokratiske bidrag. Vi har også sikret nye strategiske posisjoner og partnerskap, som styrker vår virksomhet og samfunnsrolle, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl.
Amedia kjøper Karmøynytt2.5.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper den digitale lokalavisa Karmøynytt fra Norvegen Media AS, som har flere lokale eiere.
Anniken Renslo Sandvik (37) blir nyhetsredaktør i Budstikka29.4.2022 12:15:00 CEST | Pressemelding
Anniken Renslo Sandvik (37) er ansatt som nyhetsredaktør i Budstikka. Hun kommer fra stillingen som nyhetsredaktør i Mediehuset Nidaros
Lene Bjørck går fra TV2 til Amedia. – En stjernesignering29.4.2022 08:34:24 CEST | Pressemelding
Lene Bjørck starter som forbrukermarkedsdirektør i landets største lokalaviskonsern 2. mai.
Amedia etablerer nytt vekstinitiativ27.4.2022 09:45:21 CEST | Pressemelding
Ole-Martin Brekke (35) er ansatt som direktør for det nyopprettede området Amedia strategi og vekst.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom