AmediaAmediaAmediaAmedia

Storavtale om norsk fotball: Skal vise 50.000 breddekamper

Del
Med TV 2 og Amedia på eiersiden, blir MyGame plattformen for strømming av all breddefotball i Norge de neste syv årene. Med automatiserte sportskameraer på over tusen fotballbaner over hele landet, skal selskapet dekke kamper i full HD-video, med høydepunkter, kampanalyse og trenerverktøy bare eliteklubbene hittil har hatt tilgang til. Fotballpresident Lise Klaveness ser et stort potensial i det nye samarbeidet.
Fra venstre: Harald Strømme, Lise Klaveness, Olav T. Sandes og Anders Opdahl.
Fra venstre: Harald Strømme, Lise Klaveness, Olav T. Sandes og Anders Opdahl.

Norges Fotballforbund ønsker å styrke engasjementet og spillerutviklingen i grasrot-fotballen, i tillegg til å skape ekstra inntektskilder til lokale klubber land og strand rundt. Fotballpresident Lise Klaveness mener satsningen bidrar til både økt engasjement og nye inntekter, og er svært positiv til prosjektet. 

— Det er den store bredden i norsk fotball som er selve grunnlaget for NFFs virksomhet. Det er her talentene vokser frem, og det er her samholdet og engasjementet skapes. Ved å tilby strømming av breddekamper over hele landet, skaper vi enda større entusiasme for breddefotballen. I tillegg får spillere og trenere på alle nivåer tilgang til nye analyseverktøy som er viktig for spillerutvikling og fotballfaglig kompetanse, sier Klaveness. 

Administrerende direktør i MyGame, og en av gründerne bak selskapet, Harald Strømme, sier målet er å gjøre det både morsommere og tryggere å spille fotball.

— Spillere, familie og fans får for første gang muligheten til å se de kampene og de utøverne som betyr aller mest for dem.

Ny teknologi gjør det mulig å dekke kamper som aldri tidligere er blitt vist, påpeker Strømme.

— Samtidig settes personvernhensyn i høysetet, og vi har utviklet løsninger i samarbeid med Norges Idrettsforbund, som det ikke finnes maken til andre steder verden. Strømming av idrett har hittil skjedd uten kontroll og helt vilkårlig via sosiale medier. Nå settes dette inn i et helhetlig og regulert system, sier den tidligere Discovery- og TVNorge-sjefen. 

Klaveness er glad for at samarbeidet mellom TV 2, Amedia og MyGame setter personvernet og hensynet til spillerne i fokus. 

– Når vi tar i bruk ny og fremtidsrettet teknologi, er samarbeidet med Norges Idrettsforbund betryggende og viktig, sier Klaveness. 

Den nye avtalen betyr at TV 2, Amedia og MyGame på en trygg og publikumsvennlig måte vil formidle alt fra Eliteserien til titusenvis av breddekamper. TV 2 har gjort rettighetsavtalen med fotballen, og skal selv dekke Eliteserien, mens Amedia sublisensierer rettighetene til Obosligaen, Norsk Tipping-ligaen, PostNord-ligaen og 4. divisjon. MyGame sublisensierer resten av bredde- og ungdomsfotballen.

— Vi har tro på lokal, norsk idrett. Ikke bare topp, men også bredde, og derfor samler vi all norsk fotball på én felles hjemmebane. Det får vi til i samarbeid med Amedia og Mygame, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes. 

TV 2 gikk tidlig inn på eiersiden i MyGame, og har nå fått følge av Amedia.

Konsernsjef Anders Opdahl sier partnerskapet med TV 2, og investeringen i MyGame, vil gjøre publikum og norsk breddeidrett til de største vinnerne.

— Gjennom redaksjonell og teknologisk tilstedeværelse kan vi nå skape unikt innhold som løfter dekningen av norsk fotball flere divisjoner. Å dekke norsk breddefotball er en del av samfunnsoppdraget til Amedias aviser, som når ut til mer enn to millioner hver dag over hele Norge. Sammen med våre partnere skal vi produsere og dekke mange tusen kamper som skal produseres og sendes fra divisjonsfotballen de neste årene, og det er gode nyheter for både rekrutteringen og oppslutningen om norsk idrett, sier Opdahl.

Kontakter

Bilder

Fra venstre: Harald Strømme, Lise Klaveness, Olav T. Sandes og Anders Opdahl.
Fra venstre: Harald Strømme, Lise Klaveness, Olav T. Sandes og Anders Opdahl.
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye