Stor undersøkelse: Nordmenn vil bruke mer på Black Friday og velger miljøvennlig
Det viser en representativ undersøkelse blant 1023 nordmenn som Klarna har fått utført.
- Dette viser med all tydelighet at miljø er viktig, og har blitt viktigere, for mange nordmenn. Det illustrerer også at selv om mange vil være miljøvennlige, betyr ikke det nødvendigvis at de vil bruke mindre penger. De vil bare bruke pengene sine i andre butikker eller på andre type produkter – som de opplever som mer miljøvennlige valg, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden. I Norge bruker mer enn 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger.
En av to skal handle på Black Friday og mange gjør det på natten
Nordmenn planlegger nemlig å bruke mer på denne ukes Black Friday-salg enn de planla på samme tid i fjor.
I 2018 sa tre av ti spurte at de planla å bruke mer enn 2000 kroner i løpet av salgsperioden, mens hele fire av ti oppgir at de skal gjøre det i år. Andelen som skal bruke 4000 kroner eller mer har også økt med hele 50 prosent. I år oppgir to av ti at de skal handle for mer enn 4000 kroner i løpet av Black Friday-salget.
- Mer enn halvparten av alle nordmenn (55 prosent) oppgir at de skal kjøpe noe i løpet av den kommende Black Week.
- 41 prosent skal handle mest på nett og 33 prosent mest i fysisk butikk.
Vil handle færre og mer miljøvennlige, eller bedre produkter
- For de 47 prosent av nordmennene som oppgir at miljøhensyn vil påvirke deres handlemønster denne uken, har de forskjellige måter å oppnå dette på. De fleste sier de enten vil handle færre eller mer miljøvennlige produkter av høyere kvalitet i løpet av årets Black Week, sier Elvestad.
Mange oppgir også at de vil velge nettbutikker som tar mer hensyn til miljø, som at de bruker miljøvennlig emballasje.
- Et eksempel på miljøengasjement som har fått stor oppmerksomhet i Sverige og noe i Norge, er White Monday. Dette er en global bevegelse med flere hundre virksomheter, organisasjoner og influensere. De skal gjøre det enklere for forbrukeren å handle mindre nytt, men i stedet vektlegge gjenbruk, utleie og reparasjon, sier Klarnas markedsdirektør.
Mange planlegger sine innkjøp før Black Friday-uken
Av undersøkelsen fremgår det også at 27 prosent av nordmennene som handler i løpet av Black Week nøye har planlagt kjøpene de skal gjøre denne uken. Ytterligere 57 prosent oppgir at de har planlagt noe.
Nesten fire av ti nordmenn opplever også at de sparer penger ved å handle i løpet av Black Friday-uken.
- Dette viser at Black Week har blitt en innarbeidet shoppinguke som mange kunder bevisst legger planlagte innkjøp til for å spare penger på de mange gode tilbudene, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Ifølge tall fra Klarnas siste shoppingrapport er salget i november hele 99 prosent høyere enn en gjennomsnittsmåned, og den måneden i året hvor det handles mest på nett. Desember er den nest største måneden.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom