Great Place to Work® Norge

Stor undersøkelse avslører europeisk trend: de beste arbeidsplassene fokuserer på tillit og samhold

For 16. år på rad har Great Place to Work lansert sin årlige kåring over de beste arbeidsplassene i Europa. Over 1,6 millioner ansatte har deltatt i undersøkelsen som viser et tydelig fokus på å skape et inkluderende arbeidsmiljø der lederskap, samhold og fellesskap er sentrale temaer, og der medarbeidere føler stolthet og tilhørighet til virksomheten.
Jannik Krohn Falck, administrerande direktør i Great Place to Work, Norge.

Europas beste arbeidsplasser fremhever de 125 beste arbeidsplassene i Europa. Kåringen er basert på en to-delt kulturanalyse gjennomført av 2 800 organisasjoner i 19 land.

Økt fokus på balanse mellom arbeids- og privatliv

Årets undersøkelse viser at selskaper som oppfordrer til sterke bånd i og på tvers av team skaper et miljø der ansatte i større grad bidrar til selskapets suksess. Med andre ord: når selskapet gjør det beste for ansatte gjør de ansatte det beste for selskapet.

«Vi ser en økende trend av fokus på tillit, rettferdighet og opplevelse av mening. Utviklingsmuligheter og balanse mellom arbeids- og privatliv er også sentrale kjennetegn blant vinnerne. Noe av dette har vi vært gode på i Norge, men i andre områder har Norske virksomheter fortsatt mye å jobbe med", sier Jannik Krohn Falck, administrerende direktør i Great Place to Work.

Hele 14 norske selskaper er med på årets kåring. Reitangruppen, Bouvet og Norgeshus er blant de store bedriftene som er ledende på arbeidsmiljø. I de andre kategoriene er Norge representert med blant annet EiendomsMegler 1 Midt Norge, Vitari, SOCO og Iterate. Felles for alle er at de også toppet listene i den norske kåringen som ble publisert i mars.

Salesforce på Europatoppen

Salesforce gikk av med årets Europa-seier blant de internasjonale selskapene. Selskapet er velkjent for sin Onaha-kultur, der det settes fokus på respekt, likestilling, vennskap og vennlighet. De har egne «Onaha-ambassadører» som tar vare på nyansatte, og som sørger for sosiale sammenkomster utenom arbeidstid.

«Eksempelet med Salesforce underbygger funnene våre fra det norske arbeidsmarkedet også. I den norske kåringen så vi tydelig at de beste arbeidsplassene involverer og engasjerer nyansatte fra første dag, informerer kollegaer om den nye medarbeideren og har ofte en kollega som støtter den nyansatte faglig og sosialt», sier Falck.

I Europa-rapporten blir også det norske IT-selskapet Webstep trukket frem som et tydelig eksempel på der relasjoner ikke bare knyttes mellom de ansatte, men der deres familier også blir sterkt involvert og inkludert i arbeidskulturen.

«De best arbeidsplassene i Europa i 2018 er i front når det gjelder arbeidskultur, og setter et godt eksempel for andre organisasjoner som ønsker å følge i deres fotspor. Disse selskapene skaper et miljø basert på tillit og inkludering i alle ledd» sier Michael C. Bush fra Great Place to Work.

Tilsammen svarte hele 93% av de som deltok i undersøkelsen at de synes selskapet deres er en god arbeidsplass. Blant de 125 beste selskapene beskrev respondentene arbeidsplassen som åpen, inkluderende og vennlig, og at de føler at de kan være sitt fullstendige seg på jobb. 92% av selskapene på topp svarte at de føler de blir behandlet som likeverdige og verdifulle medlemmer av organisasjonen, uansett tittel og posisjon.

Om Best Workplaces in Europe rapporten

Great Place to Work identifiserer de organisasjonene som skaper de beste arbeidsmiljøene i Europa gjennom å publisere den årlige Best Places to Work in Europe rangeringen. Rapporten inkluderer selskaper i fire kategorier: under 50 ansatte, små- og medium selskaper (50-500 ansatte), store selskaper (500+) og internasjonale selskaper. For å bli vurdert til kåringen må selskapene ha blitt inkludert i én eller flere av de nasjonale listene blant de 19 landene representert i kåringen, samt tilfredsstille de kvalitative kravene i deres «Trust Index». I tillegg må de internasjonale selskapene ha minst 1 000 ansatte i tre eller flere land, og være inkludert på minst tre nasjonale lister. 2018 Best Workplaces in Europe listen er basert på data fra de nasjonale listene publisert de siste 12 månedene.

Dette er de norske selskapene som blir nevnt i rapporten:

I kategorien under 50 ansatte:

• 6. plass, SOCO
  • 17. plass, Iterate
  • 19. plass, Transcendent Group

I kategorien 50-500 ansatte:

• 21. plass, EiendomsMegler 1, Midt-Norge
  • 39. plass, mnemonic
  • 44. plass, Webstep
  • 46. plass, Vitari

I kategorien 501+ ansatte:

• 14. plass, Reitangruppen
  • 15. plass, Bouvet
  • 24. plass, Norgeshus

I kategorien multinasjonale selskaper (med kontor i Norge):

• 2. plass, Mars
  • 4. plass, The Adecco Group
  • 6. plass, AbbVie
  • 14. plass, Bristol-Myers Squibb
  • 18. plass DHL Express

Jannik Krohn Falck
Administrerende direktør, Great Place to Work.
jannik.falck@greatplacetowork.com

Jannik Krohn Falck, administrerande direktør i Great Place to Work, Norge.

Om Great Place to Work® Norge

Great Place to Work® Norge
Inkognitogata 37

222 01 500https://www.greatplacetowork.no

Great Place to Work er et analyse og rådgivningsselskap som bygger, opprettholder og
anerkjenner høy tillit og presterende arbeidskulturer. Vi har lært fra gode ledere, kartlegging av millioner av ansatte og undersøkelser blant tusener av de beste arbeidsplassene globalt.
Siden 1998 har Great Place to Work undersøkelsen blitt gjennomført internasjonalt, og i 2018 gjennomføres den i fler enn 50 land. 2018 er det 15. året undersøkelsen, som kartlegger medarbeideres forhold på arbeidsplassen, gjennomføres i Norge. Igjennom en omfattende kulturanalyse og medarbeiderundersøkelse, som fokuserer på troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og fellesskap, rangerer Great Place to Work de beste virksomhetene innenfor fire kategorier; flere enn 500 medarbeidere, 200 - 499 medarbeidere, 50 - 199 medarbeidere og 20-5 medarbeidere. Great Place to Work Norge har i det siste året jobbet med 201 virksomheter med til sammen over 31000 medarbeidere.