Stor splid om Norges nye ord

Bipper, skanner, rasker, tapper eller blæster du kortet ditt? Det er spørsmålet Norge ikke klarer å enes om, og som 2000 nordmenn nylig ble spurt om.
I de fleste butikker trenger du ikke lenger taste kode eller «dra kortet» når du skal betale småbeløp. Teknologien som ligger bak heter «near field communication», men vi mangler et ord for betalingshandlingen som er Norges raskest voksende betalingsmåte.
På oppdrag fra BankAxept har Norstat spurt 2000 nordmenn om hva de mener, og det er tydelig at bostedet ditt sier mye om hvilket ord du mener er dekkende for den nye betalingsmetoden.
Nordmenn får bestemme
- Vi har ikke et godt ord for «kontaktløs betaling» på norsk. Når vi vet at nordmenn fra nord til sør betaler med kort 441 ganger i året, er det viktig både for brukersteder og befolkningen at vi har gode ord som beskriver handlingen. Derfor ønsker vi at alle kortbrukerne skal bli med å avgjøre dette, sier komunikasjons- og markedsjef Frode Riis Andersen i BankAxept.
Undersøkelsen avdekker at det er tydelig at bostedet ditt sier mye om hvilket ord du mener er dekkende for den nye betalingsmåten.
I nord utmerker scanne, legge og swooshe seg. I Midt-Norge vil de gjerne bippe, tæppe, og blæste. I vest biper, rasker eller holder de kortet. I sør vil de bipe eller bippe, Telemark og Vestfold vil gjerne swipe. Buskerud vil holde kortet, Oppland swooshe. Hedmarkingene er åpne for å blæste kortet når de betaler, mens Østfoldinger tæpper for å unngå kø. I Oslo og Akershus er det tappe og tæppe som utmerker seg.
For Norge som helhet er det fire ord som topper listen: scanne, bipe/bippe, swipe og tappe/tæppe.
Det er en fagjury i BankAxept som til slutt skal velge det nye ordet basert på hva det norske folk mener er det beste ordet. Det endelige ordet skal velges før sommeren.
- Gjennom denne undersøkelsen samt avstemming på nettsiden nyordet.no, vil vi kåre hva det nye ordet for kontaktløs betaling blir, sier Riis Andersen som forteller om godt engasjement rundt BankAxept sin betalingsløsning både ute i butikkene, gjennom sosiale medier og blant folk flest.
Om undersøkelsen: Norstat har intervjuet et landsrepresentativt utvalg av 2090 nordmenn om hva handlingen bør kalles. Alle har fått se en video som viser handlingen, og er deretter bedt om å beskrive handlingen med et passende ord. Listen i meldingen viser de signfikante ordene – altså de ordene som er overrepresentert i hvert fylke.
Her er ordene som skiller seg ut fordelt på hver av landets fylker:
Finnmark: Legge eller scanne
Troms: Scanne eller swipe
Nordland: Scanne eller swooshe
Trøndelag: Bippe, tæppe og swooshe
Møre og Romsdal: Scanne og blæste
Sogn og Fjordane: Scanne og swipe
Hordaland: Raske, bipe og swooshe
Rogaland: Bipe eller holde
Vest-agder: Bipe
Aust-Agder: Scanne og bippe
Telemark: Bippe
Vestfold: Swipe
Buskerud: Holde
Oppland: Swooshe
Hedmark: Blæste
Østfold: Bippe, eller tæppe
Akershus: Scanne og tæppe
Oslo: Tappe, Tæppe
Kontakter
Frode Riis AndersenKommunikasjons- og markedssjef
fra@bankaxept.noBilder
Lenker
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom