Stor skogbrannfare: – Selv små gnister kan starte brann

Nå har Meteorologisk institutt hevet farenivået for brann til oransje i deler av Østlandet og Agder. Det er nest høyeste nivå. – Opptrer du uforsiktig ved bruk av bål eller grill, risikerer du å bli erstatningsansvarlig, sier skadeforebygger.
– Vi har eksempler på at boliger og hytter har brent ned som følge av uforsiktig bruk av bål og grill, sier skadeforebygger. Her fra kontrollert nedbrenning av hytte. Foto: Fremtind.

Nå er det knusktørt mange steder i landet, og varsom.no har sendt ut oransje farevarsel for skogbrann i deler av Østlandet og Agder. Skadeforebyggeren råder folk i utsatte områder til å være ytterst forsiktige med fyrstikkene:

– Vi har eksempler på at boliger og hytter har brent ned som følge av litt uforsiktig bruk av bål og grill. Det skal ikke så mye til før man blir ansett som uaktsom når skadepotensialet er stort og det i verste fall kan stå om liv og helse, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Fare for høye erstatningsbeløp

Innboforsikringen dekker normalt erstatningsansvaret i branntilfeller, men det hender at skadene overstiger makssummen. Da er man erstatningsansvarlig som privatperson for det overskytende beløpet.

– I verste fall kan ilden spre seg i tørt gress eller lyng, slik at det oppstår brann i bygninger et godt stykke unna, og da kan det fort dreie seg om høye beløp, advarer Hofstad-Nielsen.

Også barn over en viss alder kan bli erstatningsansvarlige.

– Ikke bruk åpen ild uten at du er helt sikker på at det ikke vil ta fyr i vegetasjonen rundt deg. Hvis du velger å tenne bål eller grill, er det alltid du selv som står ansvarlig for å vurdere om det er trygt. Husk at selv små gnister kan starte brann, avslutter Hoftstad-Nielsen.

Dette gjør du ved skogbrann

• Alle branner må varsles så raskt som mulig til nødnummer 110.
  • I startfasen kan de fleste skogbranner slukkes med enkle midler.
  • Mens du venter på hjelp kan du starte slukkearbeidet selv, men ikke ta noen sjanser.
  • Kom deg ut av området før flammene omringer deg.

Kilde: DSB

Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.