elKompis

Stor pågang etter krisegrep hos konkurrent

Del

Det stemmer ikke at dette er en krise som gjelder, eller påvirker, samtlige strømkunder i hele landet. Det sier Lene Johansen, adm. direktør i elKompis og CEO i SkandiaGreenPower.

Kundene skal faktureres for faktisk strømforbruk, sier Lene Johansen, adm. direktør i elKompis
Kundene skal faktureres for faktisk strømforbruk, sier Lene Johansen, adm. direktør i elKompis

Hun sikter til Tibber-sjefens uttalelser om at høye strømpriser og stadige renteøkninger tvinger selskapet til å innføre forskuddsfakturering av deres kunder - og det på rekordkort varsel. Resultatet er at Tibber-kundene i oktober må betale for 1,5 måneders forbruk og fremover en miks av faktisk og estimert forbruk.

- Det er lenge siden forskuddsfakturering og a-konto var normalen i strømmarkedet, og selv har vi beveget oss bort fra dette. Vi skal ikke tilbake. Kundene skal faktureres for faktisk strømforbruk, og ferdig med den saken, sier Lene bestemt.

En betydelig økning i nye strømbestillinger hos elKompis det siste døgnet tyder på at kundene er enige. Avskaffelse av forskuddsfakturering var også Forbrukerrådets kjepphest for 10 år siden. Hovedargumentet var at forskuddsfakturering i verste fall vil kunne påføre kundene økonomiske tap om strømleverandøren gikk konkurs.

Lave marginer preger bransjen

Mange tror at strømselskapene enkelt tjener store penger, men sannheten er at marginene er ekstremt lave, og at hele bransjen er et volum-spill. 

- De siste årene har det skjedd utrolig mye på kort tid i bransjen vår. Et eksempel er den nye generasjonen strømleverandører, som elKompis, som ikke tjener penger på strømforbruket til kundene, forteller Lene. 

- Det er selvsagt en krevende posisjon å stå i, men med en slank organisasjon, digital forretningsmodell og det vi så fint kaller kundedrevet innovasjon, er vi overbevist om at vi og bransjen er på rett vei.

-Dessuten har vi gode samarbeidsavtaler i ryggen, smiler hun.

Da elKompis gikk i markedet tidligere i år hadde selskapet sørget for gode finansielle avtaler og Lene Johansen forteller at de ikke opplever å befinne seg i en likviditetsskvis slik Tibber beskriver.

Dagens situasjon slår ikke likt ut for alle strømkunder i landet

- Det er ingen tvil om at det er krevende tider i et uvanlig marked for både leverandører og strømkunder. Høye strømpriser og stadig høyere renter påvirker oss alle, men desto viktigere å beholde fokus på kundene våre, forteller Lene engasjert og fortsetter

-Vi anerkjenner at ekstraordinære tider krever ekstraordinære tiltak, og stoler på at regjeringen følger situasjonen tett og tar ansvar når den mener det er riktig, men det er viktig for meg å fortelle at dagens situasjon ikke slår likt ut for alle strømkunder i landet, slik Edgeir Vårdal Aksnes i Tibber påstår, avslutter hun.

Nøkkelord

Kontakter

Jan Kristian Benestad, markedssjef +47 405 53 463
Tone Tversland, PR-ansvarlig + 47 97 79 52 30

Bilder

Kundene skal faktureres for faktisk strømforbruk, sier Lene Johansen, adm. direktør i elKompis
Kundene skal faktureres for faktisk strømforbruk, sier Lene Johansen, adm. direktør i elKompis
Last ned bilde
Lene Johansen, adm. dir i elKompis
Lene Johansen, adm. dir i elKompis
Last ned bilde

Lenker

Om elKompis

elKompis
elKompis
Dronningensgate 3
4610 Kristiansand

24 24 00 24https://www.elkompis.no/

Følg pressemeldinger fra elKompis

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra elKompis på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra elKompis

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom