Stor økning i weekendreiser i høst – klassikerne er mest populære

Høsten er en attraktiv periode for weekendreiser. Mange vil gjerne ha noen dagers ferie utenlands, og bestillinger av weekendreiser øker med 25 prosent. Sol og bad frister ikke like mye nå som om sommeren – isteden er det energigivende storbyer som vi helst besøker. De mest populære reisemålene er klassikerne Amsterdam og Paris, mens Manchester øker mest, det viser ferske tall fra Ticket.

Båter og kanaler i Amsterdam

-          Med høsten kommer også lysten på storbyopplevelser. Sol og bad frister ikke like mye akkurat nå, da vil vi heller ha en reise til en herlig storby for noen dagers miljøskifte, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Europeiske storbyer er favoritter også denne høsten. Etter sommerens strandferie er fokuset nå mer på opplevelser, uansett om det handler om museer, restauranter eller andre severdigheter. Med en weekendreise så fyller vi på energilagrene foran de mørke månedene som kommer. Europas vakre storbyer ligger en forholdsvis kort flyreise unna, noe som gir maksimal tid på reisemålet.

Denne høsten ligger Amsterdam øverst på topplisten med en økning på 89 prosent. Med sine vakre kanaler, hyggelige områder og kort flytid, har byen vært populært lenge, og får denne høsten nå ytterligere et oppsving. Paris, på plassen bak, øker med 56 prosent. Men det er Manchester som kommer som en rakett og kaprer tredjeplass med en økning på 147 prosent mot i fjor. Her gjør nok Solskjær-effekten seg fortsatt gjeldende.

Høstens toppliste er veldig tradisjonell og det er de samme reisemålene som går igjen bare med innbyrdes rokkering i forhold til høsten 2018. Utenfor topp-ti listen øker bestillingene til mange byer; for eksempel til Düsseldorf, Madrid og Edinburgh er bestillingene mer en doblet.

Den viktigste perioden for høstenes bestillinger er fra skolestart i slutten av august frem til midten av september.

-          Når skolene starter opp igjen etter ferien og vi går tilbake på jobb så begynner mange å planlegge høstens og vinterens reiser. På denne tiden er det også mange kampanjer man kan nyte godt av, sier Ellen Wolff Andresen.

Høsten mest populære weekendreisemål

1. Amsterdam (2)
  2. Paris (3)
  3. Manchester (5)
  4. København (4)
  5. London (1)
  6. Brüssel (7)
  7. Berlin (10)
  8. Reykjavik (6)
  9. Praha (8)
  10. Frankfurt (9)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt til og med 10.september med avreise 1. september – 30. november 2019. Reiselengde: 2-5 dager.

Båter og kanaler i Amsterdam