Stor kyst er svært viktig for Finnmark

Gruppen stor kyst er svært viktig for å sikre en levende fiskeindustri i Finnmark. . Omlag 70 000 tonn torsk ble landet av kystflåten i 2019 i Finnmark. Av dette ble det landet vel 28 000 tonn torsk fra kystflåten over 21 meter. Det viser en undersøkelse Fiskebåt Nord har gjort basert på tall fra Norges Råfisklag.

Svein Roger Karlsen fra Skjærvøy driver kystfartøyet Arnøytind.

Til forskjell fra den minste flåten, lander stor kyst store deler av kvantumet etter april måned. Flåten under 11 meter landet det meste av torsken i mars og april og sånn sett utfyller flåtegruppene hverandre godt viser undersøkelsen.

Svein Roger Karlsen fra Skjærvøy i Nord Troms som driver kystfartøyet Arnøytind bekrefter dette.

- Vi leverer mye av fisken i Finnmark og det meste av dette er utenom hovedsesongen. Da leverer vi det meste lokalt på Skjærvøy, sier Karlsen.

Svein Roger Karlsen fra Skjervøy driver Arnøytind.

I 2019 landet Arnøytid til sammen 1400 tonn i disse områdene, der 1050 tonn av utenom hovedsesongen.

Grafen viser fordelingen mellom flåtegruppene gjennom året.

Seifiske med not

- Når det gjelder landinger av sei er flåten over 21 meter dominerende og dette har sammenheng med at det er blant de største fartøyene det fiskes mest sei med not. I perioden april til og med september landes det aller meste av seien, sier Tor Are Vaskinn som er avdelingsleder ved Fiskebåt Nord i Tromsø.

Slutt på torsk etter mai måned

For torskelandingene i Troms, er hovedregelen at fisket for hele kystflåten er over etter mai måned, mens Nordland er ferdig i april. Dette har sammenheng med gytevandringen til torsken.

- Når torsken vandrer nordover følger flåten etter. Dette viser at de store kystfartøyene er særdeles viktige råstoffleverandører året gjennom i Finnmark, sier Vaskinn.

Svein Roger Karlsen fra Skjærvøy driver kystfartøyet Arnøytind.