Klarna

Stor Klarna-rapport: Slik handlet nordmenn på nett i sommer

Del
Mens innbyggerne i de to nordligste fylkene brukte mest penger på netthandel i juni og juli, var det i kommunen Tydal i Trøndelag det ble handlet aller mest i sommer-Norge.

Det fremgår i Klarnas ferske rapport om norsk netthandel for sommeren 2020.

Statistikk er analysert fra salg i juni og juli blant mer enn 7000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsning.

– Fra et allerede rekordhøyt nivå har netthandelen holdt seg høy, også etter at koronatiltakene ble noen færre. Juni er så langt den måneden i 2020 hvor nordmenn har lagt igjen mest penger på nett. Også i juli har aktiviteten vært høyere enn vanlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Sammenlignet med en gjennomsnittsdag i årets første syv måneder, ble det handlet for hele 19 prosent mer i juni. Det tror Elvestad også har sammenheng med at flere enn vanlig har tilbragt sommeren hjemme eller på norgesferie.

Erotiske artikler, klokker, vesker og solbriller vekstvinnere i sommer

– Feriepengene har nok i større grad gått til shopping fremfor sommerferie i Syden. Med mer tid hjemme har også mange prioritert å hygge seg. I juli var erotiske artikler den kategorien med størst vekst. Dette salget økte med hele 39 prosent mer enn den samlede gjennomsnittlige netthandelsveksten var i årets fem første måneder, sier Elvestad.

I juni var kategorien som økte mest smykker og andre accessories, slik som solbriller, klokker og vesker. Dette salget var også 22 prosent høyere enn den samlede veksten i netthandelen de foregående månedene i 2020. 

17 prosent høyere netthandel i nord

De ivrigste nettshopperne i de to sommermånedene er innbyggerne i Troms og Finnmark, etterfulgt av Nordland og Oslo. I det nordligste fylket handlet innbyggerne hele 17 prosent mer på nett enn gjennomsnittsnordmannen.

– Det er også interessant å merke seg at både Bodø og Tromsø er helt i toppen blant de største kommunene i Norge når det gjelder netthandel i juni og juli. Det skyldes nok primært at dette er store kommuner i utstrekning og at alle ikke har det varetilbudet i fysiske butikker i nærheten som de skulle ønsket seg, sier Elvestad.

Tydal i Trøndelag på kommuneshoppetoppen i sommer

Aller mest handlet innbyggerne i den lille kommunen Tydal i Trøndelag. Her la innbyggerne igjen hele 69 prosent mer penger per innbyggere enn gjennomsnittsnordmannen. Høyest vekst, sammenlignet med samme periode i fjor, var det i Ulvik kommune i Vestland som stod for. Her vokste netthandelen med 46 prosent i de to sommermånedene.

Økt mobilandel og menn handlet mer

Rapporten viser også at nordmenns handlevaner forandret seg i sommer. Bruken av mobil til netthandel økte med 13 prosent. De gjennomsnittlige kjøpene ble noe dyrere enn tidligere i år, og flere la netthandlingen til perioden mellom klokken 03 på natten og 12 på dagen. Menn har også handlet mer på nett enn de har gjort tidligere i år i løpet av sommeren.

Mest mote i Oslo, elektronikk i Vestland og sport og fritid i nord

Klarna har også sett på hvilke kategorier som i større grad blir prioritert i det enkelte fylket, enn hos gjennomsnittsnordmannen. Her kommer det blant annet frem at shopping av mote som klær og sko er det som i høyere grad blir prioritert i Oslo, Rogaland og Agder. Sport og fritid blir prioritert høyest i de to nordligste fylkene, samt i Møre og Romsdal og Trøndelag. Hus og hage er viktigst for innbyggerne i Viken og Vestfold og Telemark mens Vestland utmerker de seg med å prioritere elektronikk høyest.

– Vi har sett at tendenser til kjøp i kategorien hus og hage, men også muligens sport og fritid, kan ha noe sammenheng med været i området i perioden. Det er enklere å kjøpe nytt teltutstyr, ny grill eller å skru platting når solen skinner, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.  

Last ned og les hele rapporten "Klarnas netthandelspuls sommeren 2020" under 

Fylkesshoppetoppen, sommeren 2020

Fylke

Shoppindeks*               (per innbygger)

Troms og Finnmark

117

Nordland

112

Oslo

107

Møre og Romsdal

105

Trøndelag

104

Viken

100

Innlandet

99

Vestland

97

Vestfold og Telemark

97

Rogaland

87

Agder

82

Kommuneshoppetoppen

Kommune

Fylke

Shoppindeks* (per innbygger)

Tydal

Trøndelag

169

Berlevåg

Troms og Finnmark

165

Værøy

Nordland

162

Eidfjord

Vestland

159

Røst

Nordland

156

Aukra

Møre og Romsdal

156

Rødøy

Nordland

154

Steigen

Nordland

150

Båtsfjord

Troms og Finnmark

149

Herøy

Nordland

148

Lurøy

Nordland

147

Årdal

Vestland

147

Bykle

Agder

147

Bardu

Troms og Finnmark

145

Sømna

Nordland

143

Gamvik

Troms og Finnmark

143

Aurland

Vestland

142

Austevoll

Vestland

141

Alta

Troms og Finnmark

141

Tysnes

Vestland

140

Shoppetoppen - Norges 20 største kommuner

Kommune

Fylke

Shoppingindeks* (per innbygger)

Bodø

Nordland

111

Tromsø

Troms og Finnmark

109

Nordre Follo

Viken

109

Oslo

Oslo

107

Asker

Viken

105

Trondheim

Trøndelag

104

Bærum

Viken

104

Lillestrøm

Viken

104

Sandefjord

Vestfold og Telemark

101

Tønsberg

Vestfold og Telemark

101

Ålesund

Møre og Romsdal

97

Drammen

Viken

92

Bergen

Vestland

89

Stavanger

Rogaland

89

Fredrikstad

Viken

88

Moss

Viken

87

Sarpsborg

Viken

84

Sandnes

Rogaland

81

Kristiansand

Agder

80

Skien

Vestfold og Telemark

80

 *Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens handling i perioden 1. juni-31. juli 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde. 

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye