Stor Klarna-rapport: Slik handlet nordmenn på nett i sommer
Det fremgår i Klarnas ferske rapport om norsk netthandel for sommeren 2020.
Statistikk er analysert fra salg i juni og juli blant mer enn 7000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsning.
– Fra et allerede rekordhøyt nivå har netthandelen holdt seg høy, også etter at koronatiltakene ble noen færre. Juni er så langt den måneden i 2020 hvor nordmenn har lagt igjen mest penger på nett. Også i juli har aktiviteten vært høyere enn vanlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Sammenlignet med en gjennomsnittsdag i årets første syv måneder, ble det handlet for hele 19 prosent mer i juni. Det tror Elvestad også har sammenheng med at flere enn vanlig har tilbragt sommeren hjemme eller på norgesferie.
Erotiske artikler, klokker, vesker og solbriller vekstvinnere i sommer
– Feriepengene har nok i større grad gått til shopping fremfor sommerferie i Syden. Med mer tid hjemme har også mange prioritert å hygge seg. I juli var erotiske artikler den kategorien med størst vekst. Dette salget økte med hele 39 prosent mer enn den samlede gjennomsnittlige netthandelsveksten var i årets fem første måneder, sier Elvestad.
I juni var kategorien som økte mest smykker og andre accessories, slik som solbriller, klokker og vesker. Dette salget var også 22 prosent høyere enn den samlede veksten i netthandelen de foregående månedene i 2020.
17 prosent høyere netthandel i nord
De ivrigste nettshopperne i de to sommermånedene er innbyggerne i Troms og Finnmark, etterfulgt av Nordland og Oslo. I det nordligste fylket handlet innbyggerne hele 17 prosent mer på nett enn gjennomsnittsnordmannen.
– Det er også interessant å merke seg at både Bodø og Tromsø er helt i toppen blant de største kommunene i Norge når det gjelder netthandel i juni og juli. Det skyldes nok primært at dette er store kommuner i utstrekning og at alle ikke har det varetilbudet i fysiske butikker i nærheten som de skulle ønsket seg, sier Elvestad.
Tydal i Trøndelag på kommuneshoppetoppen i sommer
Aller mest handlet innbyggerne i den lille kommunen Tydal i Trøndelag. Her la innbyggerne igjen hele 69 prosent mer penger per innbyggere enn gjennomsnittsnordmannen. Høyest vekst, sammenlignet med samme periode i fjor, var det i Ulvik kommune i Vestland som stod for. Her vokste netthandelen med 46 prosent i de to sommermånedene.
Økt mobilandel og menn handlet mer
Rapporten viser også at nordmenns handlevaner forandret seg i sommer. Bruken av mobil til netthandel økte med 13 prosent. De gjennomsnittlige kjøpene ble noe dyrere enn tidligere i år, og flere la netthandlingen til perioden mellom klokken 03 på natten og 12 på dagen. Menn har også handlet mer på nett enn de har gjort tidligere i år i løpet av sommeren.
Mest mote i Oslo, elektronikk i Vestland og sport og fritid i nord
Klarna har også sett på hvilke kategorier som i større grad blir prioritert i det enkelte fylket, enn hos gjennomsnittsnordmannen. Her kommer det blant annet frem at shopping av mote som klær og sko er det som i høyere grad blir prioritert i Oslo, Rogaland og Agder. Sport og fritid blir prioritert høyest i de to nordligste fylkene, samt i Møre og Romsdal og Trøndelag. Hus og hage er viktigst for innbyggerne i Viken og Vestfold og Telemark mens Vestland utmerker de seg med å prioritere elektronikk høyest.
– Vi har sett at tendenser til kjøp i kategorien hus og hage, men også muligens sport og fritid, kan ha noe sammenheng med været i området i perioden. Det er enklere å kjøpe nytt teltutstyr, ny grill eller å skru platting når solen skinner, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Last ned og les hele rapporten "Klarnas netthandelspuls sommeren 2020" under
Fylkesshoppetoppen, sommeren 2020
Fylke |
Shoppindeks* (per innbygger) |
Troms og Finnmark |
117 |
Nordland |
112 |
Oslo |
107 |
Møre og Romsdal |
105 |
Trøndelag |
104 |
Viken |
100 |
Innlandet |
99 |
Vestland |
97 |
Vestfold og Telemark |
97 |
Rogaland |
87 |
Agder |
82 |
Kommuneshoppetoppen
Kommune |
Fylke |
Shoppindeks* (per innbygger) |
Tydal |
Trøndelag |
169 |
Berlevåg |
Troms og Finnmark |
165 |
Værøy |
Nordland |
162 |
Eidfjord |
Vestland |
159 |
Røst |
Nordland |
156 |
Aukra |
Møre og Romsdal |
156 |
Rødøy |
Nordland |
154 |
Steigen |
Nordland |
150 |
Båtsfjord |
Troms og Finnmark |
149 |
Herøy |
Nordland |
148 |
Lurøy |
Nordland |
147 |
Årdal |
Vestland |
147 |
Bykle |
Agder |
147 |
Bardu |
Troms og Finnmark |
145 |
Sømna |
Nordland |
143 |
Gamvik |
Troms og Finnmark |
143 |
Aurland |
Vestland |
142 |
Austevoll |
Vestland |
141 |
Alta |
Troms og Finnmark |
141 |
Tysnes |
Vestland |
140 |
Shoppetoppen - Norges 20 største kommuner
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks* (per innbygger) |
Bodø |
Nordland |
111 |
Tromsø |
Troms og Finnmark |
109 |
Nordre Follo |
Viken |
109 |
Oslo |
Oslo |
107 |
Asker |
Viken |
105 |
Trondheim |
Trøndelag |
104 |
Bærum |
Viken |
104 |
Lillestrøm |
Viken |
104 |
Sandefjord |
Vestfold og Telemark |
101 |
Tønsberg |
Vestfold og Telemark |
101 |
Ålesund |
Møre og Romsdal |
97 |
Drammen |
Viken |
92 |
Bergen |
Vestland |
89 |
Stavanger |
Rogaland |
89 |
Fredrikstad |
Viken |
88 |
Moss |
Viken |
87 |
Sarpsborg |
Viken |
84 |
Sandnes |
Rogaland |
81 |
Kristiansand |
Agder |
80 |
Skien |
Vestfold og Telemark |
80 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens handling i perioden 1. juni-31. juli 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Dokumenter
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom