Stor interesse for E39 Lønset-Hjelset
Seks leverandører hadde meldt sin interesse for å prosjektere og bygge nye E39 Lønset-Hjelset da fristen gikk ut i dag.

Følgende firma har meldt sin interesse for å delta i anbudskonkurransen, som Statens vegvesen lyste ut 14 november:
- Bertelsen & Garpestad AS
- Arbeidsfelleskap: Consto Anlegg Midt AS og Aurstad Tunnel AS
- Hæhre Entreprenør AS
- Arbeidsfellesskapet Syltern Christie
- Peab Anlegg AS
- Risa AS
Nå starter prosessen med prekvalifisering
Vegvesenet skal nå vurdere de ulike leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Gjennom prekvalifiseringsfasen skal det velges ut tre eller fire som vil bli invitert til å delta videre i anbudskonkurransen.
- Vi planlegger å sende invitasjoner til de som går videre i løpet av uke 2 i 2021. Deretter skal vi arrangere oppstartsmøte med hver enkelt leverandør for å sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen.
Etter oppstartsmøtene vil firmaene levere inn sine første tilbud innen fristen 8. april. Deretter vil Statens vegvesen møte de enkelte firmaene til forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud.
Vi tar sikte på å inngå kontrakt med entreprenør for totalentreprisen i midten av juni 2021.
Skal bygge 9,3 kilometer ny veg
Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise. Det innebærer at entreprenøren som blir tildelt oppdraget både skal prosjektere den nye vegen og stå for selve utbyggingen.
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Vegen får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t.
I tillegg til 9,3 km. ny europaveg, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:
- åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
- åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
- en 4-felts miljøtunnel på 100 meter
Byggetiden vil være 2,5-3 år og nye E39 Lønset-Hjelset er ventet å stå ferdig senest våren 2024.
Ny veg skal gi bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet
E39 Lønset-Hjelset er et viktig vegprosjekt for Molde, og har som formål å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for alle som ferdes på strekningen.
Dagens E39 mellom Lønset og Hjelset er smal, går gjennom delvis tett bebyggelse og har hele 95 avkjørsler – flere av dem har dårlig sikt.
På den nye vegen vil det ikke være tillatt med saktegående kjøretøy eller gående og syklende, men de får mulighet til å ta i bruk dagens veg – som skal gjøres om til lokalveg etter åpningen av nye E39 Lønset-Hjelset. Med langt færre biler og tungtransport enn i dag, vil dette bedre bomiljøet for de som bor langs dagens E39 og gjøre vegen langt mer trafikksikker for myke trafikanter.
Kontakter
Halgeir BrudesethProsjektlederStatens vegvesen Utbygging
Tel:91346388halgeir.brudeseth@vegvesen.noBilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg saker fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Statens vegvesen
Statens vegvesen anmoder trafikkskolene om kun å bestille oppkjøring til kandidater som har gjennomført all obligatorisk opplæring15.1.2021 10:24:27 CET | Pressemelding
For å sikre en mest mulig hensiktsmessig tildeling og forutsigbarhet i videre bestilling, anmoder Statens vegvesen nå trafikkskolene om å bestille førerprøver utelukkende til kandidater som har gjennomført all obligatorisk opplæring. Dette gjelder for førerkort klasse B. Tiltaket innføres i samråd med bransjeorganisasjonene for trafikkopplæringen i Norge. -Vi mener dette vil gi en mer rettferdig fordeling av førerprøver, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.
Statens vegvesen lytter til ferjenæringen15.1.2021 10:07:01 CET | Pressemelding
Statens vegvesen lytter til ferjenæringen når fremdriftsplanen for anskaffelse av hydrogenferja mellom Bodø og Lofoten lyses ut. Det blir fortsatt 85 prosent hydrogen, men det blir mer tid til forberedelser og mindre overgangsløsninger.
Stenger E6 i Grane natt til søndag for å reparere brufeste13.1.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
E6 på Helgeland blir stengt ved Gluggvasselv bru i Grane fra lørdag 16. januar klokka 22 til søndag 17. januar klokka 08. Det er nødvendig å utbedre vegen inntil brua, og mulighetene for omkjøring er svært begrenset.
Riksveg 13 stenges i forbindelse med sprenging11.1.2021 12:46:54 CET | Pressemelding
Riksveg 13 mellom Stavanger og Hjelmeland blir onsdag 13. januar stengt en time på grunn av fjellsikring.
Statens vegvesen gjennomførte over 79.000 tungbilkontroller i 202011.1.2021 08:32:10 CET | Pressemelding
Til tross for smitteverntiltak store deler av året, gjennomførte Statens vegvesen flere kontroller av tunge kjøretøy langs vegene enn året før.
Innlegg: Vi har verdens beste trafikanter2.1.2021 12:52:59 CET | Debattinnlegg
I 2020 ble 95 drept i trafikken. Det er mer enn tall og statistikk, dette er 95 tragedier. Men er samtidig en milepæl i arbeidet for nullvisjonen om at ingen skal dø eller bli hardt skadd i trafikken.
Vegvesenet: Historisk lave dødstall på norske veier i 20201.1.2021 09:24:52 CET | Pressemelding
2020 ble året med historisk lave dødstall i trafikken – med 95 omkomne, er det for første gang under 100. Selv om hvert dødsfall er en tragedie for de som rammes, er det allikevel en viktig milepæl og en stor motivasjon til å komme enda lengre ned.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom