Stor interesse for E39 Lønset-Hjelset

Følgende firma har meldt sin interesse for å delta i anbudskonkurransen, som Statens vegvesen lyste ut 14 november:
- Bertelsen & Garpestad AS
- Arbeidsfelleskap: Consto Anlegg Midt AS og Aurstad Tunnel AS
- Hæhre Entreprenør AS
- Arbeidsfellesskapet Syltern Christie
- Peab Anlegg AS
- Risa AS
Nå starter prosessen med prekvalifisering
Vegvesenet skal nå vurdere de ulike leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Gjennom prekvalifiseringsfasen skal det velges ut tre eller fire som vil bli invitert til å delta videre i anbudskonkurransen.
- Vi planlegger å sende invitasjoner til de som går videre i løpet av uke 2 i 2021. Deretter skal vi arrangere oppstartsmøte med hver enkelt leverandør for å sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen.
Etter oppstartsmøtene vil firmaene levere inn sine første tilbud innen fristen 8. april. Deretter vil Statens vegvesen møte de enkelte firmaene til forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud.
Vi tar sikte på å inngå kontrakt med entreprenør for totalentreprisen i midten av juni 2021.
Skal bygge 9,3 kilometer ny veg
Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise. Det innebærer at entreprenøren som blir tildelt oppdraget både skal prosjektere den nye vegen og stå for selve utbyggingen.
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Vegen får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t.
I tillegg til 9,3 km. ny europaveg, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:
- åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
- åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
- en 4-felts miljøtunnel på 100 meter
Byggetiden vil være 2,5-3 år og nye E39 Lønset-Hjelset er ventet å stå ferdig senest våren 2024.
Ny veg skal gi bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet
E39 Lønset-Hjelset er et viktig vegprosjekt for Molde, og har som formål å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for alle som ferdes på strekningen.
Dagens E39 mellom Lønset og Hjelset er smal, går gjennom delvis tett bebyggelse og har hele 95 avkjørsler – flere av dem har dårlig sikt.
På den nye vegen vil det ikke være tillatt med saktegående kjøretøy eller gående og syklende, men de får mulighet til å ta i bruk dagens veg – som skal gjøres om til lokalveg etter åpningen av nye E39 Lønset-Hjelset. Med langt færre biler og tungtransport enn i dag, vil dette bedre bomiljøet for de som bor langs dagens E39 og gjøre vegen langt mer trafikksikker for myke trafikanter.
Kontakter
Halgeir BrudesethProsjektlederStatens vegvesen Utbygging
Tel:91346388halgeir.brudeseth@vegvesen.noBilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
Norges største tunnelprosjekt inviterer til leverandørdag og markedsdialog12.9.2025 12:20:18 CEST | Pressemelding
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle inviterer leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til leverandørdag og markedsdialog 21.–22. oktober i Bergen.
Målet er fortsatt byggestart i Rødsliane i høst12.9.2025 11:28:50 CEST | Pressemelding
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, sier rassikringsprosjektet fra Lovraeidet til Rødsliane på rv. 13 skal gjennomføres.
Tester gjenbruksmasser i asfalt11.9.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester Statens vegvesen en asfalttype der over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom