Stor interesse for å bygge E39 Ålesund-Molde

En uke etter at Stortinget vedtok NTP 2022-2033, fulgte et 70-talls tilhørere fra entreprenører, rådgiverfirmaer og underleverandører leverandørmøtet om utbyggingen av E39 Ålesund-Molde på Teams mandag.
- Vi trenger hjelp fra alle gode hoder når vi skal jobbe oss fram til de beste løsningene for hengebrua over Julsundet, Romsdalsfjordtunnelen og resten av strekningen, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen, E39 Ålesund-Molde.
I første omgang er det arbeidet på den om lag 43 kilometer lange strekningen fra Ørskogfjellet til Molde og omlag ti kilometer ut til Gossen (Kjerringsundet) som Vegvesenet nå skal lande en kontraktstrategi for med oppdeling i anbud.
Prosjektlederen er svært godt fornøyd med deltakelsen i møtet. Blant 53 deltakende firmaer var flere av de største norske entreprenørselskapene som Skanska, AF, Hæhre, NCC, Implenia og Veidekke, men også lokale firmaer fra Møre og Romsdal som Christie & Opsahl og Opstad Maskin AS.
Av utenlandske selskaper deltok blant annet China Communications Construction Compani, Acciona (Spania) og Vinci-Construction (Frankrike)
Total- og utførelsesentrepriser
Det 75 kilometer lange vegprosjektet blir gjennomført med flere totalentrepriser og utførelseskontrakter. Vegvesenet legger opp til å dele opp første del av prosjektet i 16 entrepriser. Romsdalsfjordtunnelen blir delt i to som hver blir i størrelsesorden 2,5-3,5 milliarder kroner. Arbeidet med det som vil bli Europas lengste bruspenn, den vel to km lange Julsundbrua blir også delt i to med separate stål- og betongkontrakter.
I tillegg til kryssingen av Romsdalsfjorden skal det bygges tre ettløps tunneler. Det skal også bygges tunneler fra Ørskogfjellet og inn mot Ålesund. Her skal Vegvesenet jobbe fram en trasè sammen med Ålesund kommune. Vegvesenet tar også to lengre bruer over Kjerringsundet mot Gossen i Aukra kommune inn i sin kontraktstrategi. I tillegg blir det flere kortere bruer på resten av strekningen.
Vegvesenet legger opp til at Stortinget skal kunne vedta bompengeinansieringen av vegstrekningen våren 2023. Med grønt lys i Stortinget blir det byggestart høsten 2023.
Med god framdrift og vedtak av planer i Ålesund, Vestnes og Molde kommune, vil den nye europavegen kunne åpne i 2030 på hele strekningen. Da vil reisetiden mellom Molde og Ålesund halveres ned til 53 minutter.
- Vegvesenet har jobbet lenge med dette prosjektet. Nå går vi fra visjon til virkelighet. Får vi ja til finansiering i Stortinget kan det være anleggsstart om to år, sier prosjektdirektør Ove Nesje i Statens vegvesen, Utbygging midt.
Vegvesenet vil gjennomføre en til en samtaler med interesserte i anleggsbransjen i månedsskiftet august/september. I august starter også arbeidet med arkeologiske utgravinger.
Strenge klimakrav
Vegvesenet vil med unntak av de minste avtalene, tildele kontraktene etter pris og kvalitet. Det blir også stilt strenge klimakrav til anleggsarbeidet med mulighet for klimabonus og klimamalus for gode klimaløsninger
- E39 Ålesund-Molde skal Ceequal sertifiseres, sier klimarådgiver Bob Hamel, i Statens vegvesen, Transport og samfunn.
Kontakter
Harald Inge JohnsenProsjektlederStatens vegvesen, E39 Ålesund-Molde
Statens vegvesen E39
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom