Norsk Industri

Stor havvind-kartlegging klar: høye ambisjoner og store muligheter

15. juni la Norsk Industri frem resultatene fra prosjektet "Leveransemodeller til havvind". Norske bedrifter har mye å tilby det internasjonale havvindmarkedet, men det er i en tøff og til dels etablert internasjonal konkurranse. Mange har klare ambisjoner, men trenger større innsikt i markedet og mer erfaring innen havvind.
Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II. Illustrasjon: Norsk Industri / Leveransemodeller for havvind

Prosjektet har lagt frem flere rapporter etter omfattende kartlegging, vurderinger og anbefalinger fra arbeidsgrupper innen:

• Det globale havvindmarkedet
  • Kartlegging av kompetansemiljøer
  • Drift og vedlikehold
  • Rammeverk og kontrakter
  • Teknologi og produkter
  • Leverandørkjeder
  • Kartlegging av maritime operasjoner
  • Havner, sammenstillingssteder og verft

I tillegg er det laget en hovedrapport som også inkluderer konkurransekraft, leveransemodeller, næringsklynger og HMS-erfaring.

Olje- og energiminister Tina Bru fikk overlevert sluttrapporten på webinaret 15. juni. Regjeringen la 11. juni frem Stortingsmeldingen “Energi til arbeid – langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser” og “Veileder for arealtildeling, konsesjonsprosess og søknader for vindkraft til havs”. Det arbeides altså intenst både i industrien og fra myndighetene for at norske leverandørbedrifter skal kunne ta en større del av havvindmarkedet, både i Nordsjøen og globalt.

– Kompetansen og teknologien i olje- og gassindustrien utgjør selve grunnlaget for mange fremtidens bærekraftige næringer, sier olje- og energiminister Tina Bru.

Noen av anbefalingene fra prosjektet er:

Støtte leverandører

• Utvikle klynger under en felles merkevare.
    • Store aktører i en internasjonal satsing, med forventing om at de involverer den norske leverandørkjeden.
    • Internasjonal etablering

Øke markedskunnskap

• Skjønne verdi- og leverandørkjeden og den kommersielle risiko.
  • Styrke arbeidet med å koble norske leverandører mot internasjonalt marked og potensielle kunder.
  • Sikre kunnskap om relevante standarder og rammebetingelser.

Utvide markedet

• Systematisk verdikjedeanalyse av vindturbindesign og produksjon for å vurdere om norsk industri kan ta en markedsposisjon.
  • Lavkarbon-løsninger

Øke kompetansen

• Styrke utdanning rettet mot havvind og havvindmarkedet - inkludert energisystemet.
  • Markedsrettet forskning, utvikling og innovasjon (FOUI)

– Er det noe vi er gode til, så er det kompliserte maritime operasjoner. Både leverandørindustrien selv, verdikjeden for olje og gass, og skipsverftene våre er godt posisjonert til å utvikle seg videre til å få betydelige leveranser i dette raskt voksende globale markedet”, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri.

– Det har vært en enorm interesse og deltagelse i prosjektet. Vi vil rette en stor takk til alle som har bidratt og vært positive til å dele sine syn og erfaringer. Industribedriftene er klare for å utvikle, gjennomføre og drive havvindparker for å realisere verdens klimamål, avslutter Lier-Hansen.

> Her kan du laste ned alle rapportene fra prosjektet Leveransemodeller for havvind

Bilder

Last ned bilde
11 flytende betongfundament til havvindprosjektet Hywind Tampen er nå ferdigstilt hos Aker Solutions' verft på Stord. Foto: Lars Melkevik / Aker Solutions
Last ned bilde

Om Norsk Industri

Norsk Industri
Middelthuns gate 27

23 08 88 00https://www.norskindustri.no/

Norsk Industri er den største landsforeningen i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Vi representerer et stort mangfold av bedrifter over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Norsk Industri

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Industri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Industri